Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    5

Standard Ulik tolkning av prøver

Hei! Jeg håper at det er noen her som kan gi meg litt veilednig når det gjelder verdiene av TSH og Fritt- t4. Jeg har gått på levaxin i ti år.150mg levaxin 3.ganger i uken og 100 mg. fire ganger i uke. Har hatt TSH mindre enn 0,03 og fritt T-4 mellom 17- 22. Nå TSH 0,12 og fritt T-4 16. Problemet mitt er bare at fastlegen min har ment at disse verdien er helt korrekte for meg. Han sier at TSH verdiene er så lave og helt normalt fordi jeg bruker levaxin. En idremedisiner jeg har vært i kontakt med sier at fastlegen tar helt feil og at han kun skal se på TSH verdiene og ikke fritt T-4. Han vil at jeg skal redusere på Levaxinen. Hvem har rett?????[/b]
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har opplevd litt av det samme med ulik mening mellom legene. For min del så ble jeg svært syk da jeg måtte være uten medisin 1 uke på grunn av at legen mente jeg var overdosert med en T4 på 14. TSH var da ikke målbar. Ble så syk av hypotyrosen at jeg nesten ikke kom meg opp av sengen.

Jeg er ikke i tvil. Bryr meg overhodet ikke om at TSH er lav og det gjør ikke min nåverende lege heller så lenge T4 er innenfor normalen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    5

Standard

Hyggelig å høre at andre opplever det samme når det gjelder tolkningen av prøvesvarene. Jeg har konfrontert legene med deres respektive uttalelser, og begge insisterer på at den andre har feil og ikke er oppdatert faglig. Har som pasient sagt at dette er veldig vanskelig for meg å forholde meg til. Jeg vil presisere at jeg har fungert meget bra på den behandlingen min fastlege har gitt meg og har følt at kroppen har hatt det ganske bra. Når nå indremedisineren vil ha ned Levaxindosen ytterligere for å få opp TSH verdiene, stritter kroppen imot.
    Er veldig takknemlig for at det er noen av leserene her som tar seg bryet å diskutere problematikken med meg. TAKK!!!!!!!!! :P
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hvis du føler deg bra er det det viktigste mener jeg! Det er mulig du kan få legene kantil å henvise deg til Aker, om de er usikkert hvem som har rett og hvem som har feil.

Det er veldig indivduelt hvordan blodprøvesvar ser ut fra person til person. I følge litteraturen har begge rett og begge feil alt etter hvilken gruppering de tilhører. Aker behandler individuelt så vidt jeg vet, men man skal ha en TSH mellom 0,5 -1,5 for lav TSH kan føre til helse plager. Dette er ikke et enkelt spørsmål, men det burde være mulig å på vise om kroppen din har det bra med en lav TSH ved å teste bentetthet og hjerte. Kanskje du skulle spørre fastlegen din om det? Så du får ro i sjelen.

Noen flere ting det går an å teste...? Anyone??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard Re: Ulik tolkning av prøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Mendi
    Hei! Jeg håper at det er noen her som kan gi meg litt veilednig når det gjelder verdiene av TSH og Fritt- t4. Jeg har gått på levaxin i ti år.150mg levaxin 3.ganger i uken og 100 mg. fire ganger i uke. Har hatt TSH mindre enn 0,03 og fritt T-4 mellom 17- 22. Nå TSH 0,12 og fritt T-4 16. Problemet mitt er bare at fastlegen min har ment at disse verdien er helt korrekte for meg. Han sier at TSH verdiene er så lave og helt normalt fordi jeg bruker levaxin. En idremedisiner jeg har vært i kontakt med sier at fastlegen tar helt feil og at han kun skal se på TSH verdiene og ikke fritt T-4. Han vil at jeg skal redusere på Levaxinen. Hvem har rett?????[/b]
    Første legen har rett. Be ham forklare prinsippet om biofeedback for indremedisineren. At når du tilfører tyroxin trenger ikke hypofysen gi noen beskjed (tsh) til kjertelen fordi det er nok hormon i omløp.
    Ingen beskjed = ingen tsh. Det er det tsh-en er - en beskjed. Intet mer, intet mindre. Ingen funksjon, ingen nytte så lenge det finnes riktig mengde i kroppen.

Det er det samme hos meg, og både fastlegen og Ingrid Norheim er enige om at tsh bryr vi oss ikke om. FT4 er min målestokk for dosejustering i tillegg til formen, FT3 må jeg bare holde under toppen, ellers blir jeg hyper.

Ikke gi deg!

Men jeg ville forsøkt å jevne ut dosen. Legg sammen alle dagsdosene og del på 7, så får du jevnere fordeling hver dag. Ta samme dose hver dag, evt. en mindre justering den 7 dagene for å havne på samme dose som du har i dag (jeg orker ikke regne på det nå, det klarer du nok selv. )

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

På Internett så diskuteres problemet hver dag, og jeg har lest om det i flere år.
    For end el pasienter vil det å gå etter TSH fungere godt.
    MEN så kommer alle oss andre, som kan godt være en tredel har jeg hørt, som får lav TSH ved substitusjon.
    Og hvis man leser videre på forumene, vil man komme fram til at den største enigheten er at alle har et individuelt sted de må ha sim ft4 (og ft3).
    Det er også drøftet i medisissk litteratur, og ikke særlig omstridt. Det var en dansk studie med friske menn hvor de målte verdiene over ett år, og det viste seg at alle hadde et "set-point" vet ikke hva vi skal kalle det på norsk--altså et bestemt individuelt sted hvor de må ha ft4, og avvik derfra fikk TSH til å gå ned eller opp mye.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Toft skriver flere steder, i Thyroid International samt i flere innlegg i bmj, at når man tar thyroxin, er noen ganger TSH veldig lav og ft4 høy.
    "The other difficulty in interpreting serum TSH concentrations is to decide what value should be aimed for in patients taking thyroxine replacement. It is not sufficient to satisfy the recommendations of the American Thyroid Association11 by simply restoring both serum T4 and TSH concentrations to normal, as in our experience most patients feel well only with a dose resulting in a high normal free T4 and low normal TSH concentration, and those patients with continuing symptoms despite "adequate" doses of thyroxine12 may be slightly under-replaced. Some patients achieve a sense of wellbeing only if free T4 is slightly elevated and TSH low or undetectable.13 The evidence that this exogenous form of subclinical hyperthyroidism is harmful is lacking in comparison to the endogenous variety associated with nodular goitre,3 and it is not unreasonable to allow these patients to take a higher dose if T3 is unequivocally normal."
    http://www.bmj.com/cgi/content/full/326/7384/295

På forumene er de enige om at mange eller de fleste må gå etter ft4 (og ft3).
    Jeg merker tydelg forskjell når ft4 og/eller ft3 er under 50% når man regner det om.
    (grunne til at vi regner det om, er at de nå har så forskjellige referanseområder. Det er stor forskjell på prosentene når referanseområdet er 9-16 eller 10-28.
    Før var det stort sett 10-20.
    Når vi sier 17, mener vi vanligvis i det siste området.
    Før hadde Norsk THyreoideaforbund talelt 17 i sin brosjyre....

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    5

Standard

Flott med tilbakemeldinger!!! Tråler sidene her for å bli litt klokere. Jeg har ikke brydd meg så mye om disse verdiene så lenge jeg følte at kroppen og jeg var på bølgelengde igjen. Men nå leser jeg her at man også skal se på andre prøver:

Her er de: S-FT3: 3,4 S-FT4: 17,9 S-TSH: 0,12, Anti TPO:27.

Er det noen flere prøveverdier som bør vurderes?????

Flott om det er noen som kan si noen kloke ord om ev. overdosring av Levaxine med disse prøvesvarene.

Etter det jeg kan se av det som skrives her har jeg heller symptomer som står på listen under symptomer på lavt stoffskifte og ikke høyt. Har nok vært en for "snill " pasient hittitl og bar gjort som legen har sagt.Men som nevnt imitt første innlegg har jeg nå fått problemer fordi to leger "krangler" om hvem som har rett.
    Er det noen som har noen lenker til noen vitenskapelige avhandlinger om emnet?????Nok engang TAKKKKKKKKKKKK!!!!!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har egentlig ikke noe bere enn de kommentarene Toft gir, samt hva han skrev i Thyroid International, samt en del gamle abstracts fra Medline som sier at TSH og ft4 kan være høye eller lave eller normale i pasienter som tar thyroxin og som er euthyreote.
    Det står også noen iteressante kommentarer på nettsiden hso Fürst og Capio om hvordan man skal tolke prøver fra paisenter på thyroxin. De sier at TSH blir lav fordi exogen (tilført) thyroxin senker TSH mye og at ft4 skal være høy eller littegrann over normen.

Vanskelig å si noe om prøvene dine uten referanseområdet.
    Hvis vi sier 17 betyr det ofte 17 i skalaen fra 10-20.
    ft3 har typisk to forskjellige referanseområder også, vanskelig å si noe uten dem.

Ikke noe som tilsier overdosering med disse tall med mindre ref.området er fra 8-16...

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    5

Standard

Til Nra!!!!
    Ft3 3,4 referanseområde 3,5-6,5. Trodde at dersom jeg hadde vært overdosert så hadde verdiene vært høyere og ikke som her lavere,eller tar jeg feil???

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Legen som sier du er overdosert er en dust, t3 er det aktive hormonet og det er under referanseområdet...skal være godt i øvre halvdel.....
    Du trenger liothyronin i tillegg.

nora

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hjelp til tolkning av blodprøver
    Av Lotta i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-06-08, 18:36
  2. Erfaringer med ulik dosering ut over måneden/året?
    Av Stina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 22-08-06, 20:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn