Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
-
17-03-07, 21:25 #21
Takk for svar Nora!
Du utfyller alltid svarene godt!
Jeg ble noe usikker likevel, om du antyder at TSH`en er noe høy, og kanskje bør undersøkes nøyere?
Han prøvene er tatt hos kan ha symtomer på lavt stoffskifte, men det kan
også grunne andre ting.
Håper du kan svare meg.
Men jeg forstår det riktig at TSH og t4 samstemmer i forhold til hverandre?
Mvh SiriOpperert i to omganger for skjoldbruskkjertelkreft. Siste operasjon 27. Mars 2006.
-
18-03-07, 22:48 #22
Hei
Ofte vil TSH være noe sånt ved en slik ft4, men vi har også sett på forumet at ft4 var 12 eller 11 eller 13 ved en slik TSH. Det er individuelt.
Det at de er noe forskjellige de to gangene betyr lite. Men ft4 er i lavere halvdel og TSH er steget. Normalt er rundt 1.
Personens symoptomer kan veldig godt komme av lavt stoffskifte og jeg og mange andre har bemerket at vi merket tydelige symptomer når TSH gikk over 2.
NHANES II-studien sa også at 2,5 var toppen av det normale.
Men hva gjør man nå?
Lommer an på hvor man bor i landet. nordpå vil det ikke hjelpe noe, men her sørpå kan det være håp. På Ahus er øvre grense nå 3,5 såvidt jeg husker.
Men TSH er treg til å stige. Man pleier å vente litt til og ta prøver en gang til for å se hva som skjer.
Antistoffene er neste skritt å ta med også.
Husk å ta prøver om morgenen. TSH er halvparten om ettermiddagen.
-
22-06-07, 20:10 #23
Lavt stoffskifte - levaxin - menstruasjon.
Hei!
Lurer på om noen har noen svar - eller meninger om min tilstand.
Jeg tar levaxin 150 mg ganger 8 uken - etter å ha fjernet skjoldbruskkjertelen for kreft. (Friskmeldt nå)
Jeg har en tid(ca 4 mnd.) merket at formen varier veldig etter syklus i måneden. 2 uker bra - 2 uker dårlig(dvs. trett, nedstemt, kortere lunte - generelt i dårligere shape..)
Jeg bruker P- plaster(hormonprevansjon)
Kan denne varierende forman ha noe med dosering av levaxin å gjøre? Eventuelt prevansjonsmiddelet...?
Noen råd for hva jeg kan teste ut for å bli bedre?!
Håper noen har noen svar.
Takk på forhånd!
Siri
Opperert i to omganger for skjoldbruskkjertelkreft. Siste operasjon 27. Mars 2006.
-
23-06-07, 10:04 #24
Du bør i alle fall få målt de viktigste stoffskifteprøvene dine:
TSH
FT4
FT3
Der en en generell anbefaling om å ta 1,6-1,7 mikrogram Levaxin pr kilo kroppsvekt, men det passer ikke for alle. Og TSH skal helst være mellom 0,5-1,5, legen min vil aller helst ha den rundt 1.
Jeg er veldig dårlig det meste av tiden, tror ikke thyroxinet virker særlig på meg, men uka før menstruasjon er helt grusom. Det har vel vist seg at det kan ha med sliten binyrebark å gjøre, noe man kan få ved lavt stoffskifte. Og/eller fordi jeg har antistoffer mot eggestokkene og av den grunn tar østrogen - det har vel vist seg at dette østrogenet er ganske "OK", men at progesteronet i dette middelet ikke er hva kroppen trenger. Jeg blir i alle fall mye bedre ved bruk av progesteronkrem pga denne uka, men jeg smører vel ca 3 uker i måneden."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-06-07, 17:51 #25
Jeg syns også uken før og under menstruasjonen at det er grusomt værre enn før jeg fikk hypotyrose. Føler meg helt ødelagt.
-
23-06-07, 18:15 #26
jeg reagerer veldig negativt på hormonpreparater etter at jeg ble hypo.
(nå da jeg er hyper aner jeg ikke, men...).ellers er det vel ganske vanlig å ha større blødning, mer smerter og ellers være mer uttafor under mens når man er hypo?
mensen min er i alle fall myyye lettere å leve med nå når jeg har for høyt stoffskifte. jeg har gått fra 6 dagers mens til 2-3 dager. smertene er mindre og likeså pms.
jeg ville prøvd å slutte med hormonpreparater. unngå p-piller, mini-piller, hormonplaster og hormonsprøyte (sistnevnte sendte meg ut i for tidlig overgangsalder når jeg 26 :evil: ).
om du har mulighet så dropp prevensjon noen mnd.... men om du er i et forhold er vel det litt tungvindt kanskje
da ville jeg prøvd vanlig spiral eller kondom da selvsagt.
det tok 6 mnd uten hormontilskudd av noe slag,(jeg gikk over på p-piller etter at jeg sluttet med sprøyteneogså og måtte slutte med det ), før jeg var nogenlunde tilbake i gjenge. da hadde jeg mens hver 6 uke og tydeligvis eggløsning igjen siden jeg ble gravid
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
03-07-07, 12:46 #27
Re: Lavt stoffskifte - levaxin - mensturasjon.
Heisann Siri,
Opprinnelig skrevet av siri
Jeg fikk beskjed av apoteket mitt at prevensjon (jeg bruker Marvelon) veldig ofte undertrykker T4 behandling. Så du må antaklig ta mere medisiner når du bruker hormonprevensjon enn det du evt må gjøre uten.
Det er ikke annet å gjøre med det, enn å evt bruke annen prevensjon enn p-pille,sprøyte eller plaster om du ikke vil ha den virkningen. Eller å ha høyere dose medisiner.
Siv Cathrine
Lignende tråder
-
Jeg ble operert i to omganger
Av Idea i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 2Siste melding: 09-08-10, 15:58 -
Flere omganger med høyt stofskifte i årevis
Av RKN i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 11-10-08, 12:07 -
Operert to ganger for skjoldbruskkjertelkreft
Av zeena i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 12Siste melding: 12-04-07, 00:22
Svar med sitat
Bokmerker