Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
18-02-07, 13:04 #1
Levaxin + kaffe, jern og kalk...
Hei!
Jeg leser på apotek1(http://www.apotek1.no/helsesenter/stoff ... toffskifte) sine websider at:
"La det gå 1-2 timer mellom tyroksindosen og kaffe, jern, kalk (for eksempel melk) og annet kosttilskudd"
Dette har jeg aldri hørt før. Jeg tar jo Levaxin samtidig med frokost(frokostblanding m/melk) og kaffe rett etterpå...
Hvor stor innvirkning vil dette ha om jeg f.o.m i morgen begynner å ta medisin 1-2 timer før eller etter? Vil den da virke veldig mye bedre? Bør jeg gradevis øke tiden fra det jeg har i dag til 2 timer slik at ikke overgangen blir for stor?
Syns det er rart jeg aldri har hørt dette før... Når det gjelder andre medisiner får man jo alltid beskjed om hvordan det bør tas. Men, men, man lærer så lenge man lever
-
18-02-07, 14:19 #2
Hei!
Levaksin binder seg til kalsium og jern i tarmen og i blodet så det liksom blir en ubrukelig klump som ikke brukes.
Derfor skal man ikke ta jern eller kalsium produkter med Levaksin. Drikk juice istedenfor melk om morgenen
Kaffe er nytt for meg!
Selv tar jeg Levaksin i sengen når jeg våkner med et glass vann. Ellers ligger bare tabletten i spiserøret liksom. Da blir det uansett en liten halvtime før dusj og mat da...
Lillian
-
18-02-07, 16:11 #3baremei Gjest
Sammenlagt alt det jeg har lest om dette de siste 15 årene ville jeg si det sånn:
Ikke ta kalsium og jern før minst 2-4 timer etter tyroxin. Noen går enda lenger og sier minst 8 timer, men det går jo ikke i praksis, spesielt siden kalsiumdosen skal deles på 2 (kroppen klarer ikke å ta opp mer enn ca 500mg av gangen, så å ta hele dagsdosen på 2 tabletter på en gang blir å skylle halvparten i do).
Mat og kaffe går fint, bare du gjør det samme hver dag. Det kan nedsette opptaket og kan føre til at du trenger en litt høyere dose enn om du tok medisinen fastende.
Men altså: så lenge man gjør det samme hver dag, sånn ca, vil opptaket være konstant og dosen blir regulert deretter.
-
18-02-07, 16:38 #4
Det eneste jeg fikk høre var at man skulle la det gå ca 30min fra man tok medisinen til man spiste.
-
18-02-07, 16:54 #5
Hvorfor får vi ikke vite slike ting hos legen når vi får medisinen...? eller hvertfall at det står i bruksanvisningen.... synes det er litt labert med informasjon.. føler det er JEG som opplyser legen min om sykdommen.. jeg vet nesten mer enn han på visse temaer ang sykdommen..
-
18-02-07, 17:03 #6
I de amerikanske paknigsvedleggene står det om dette med en halv time før maten. Ikke noe her.
Det står på www.legemiddelsiden.no (privat side) hvis man leter etter interakjsoner, til venstre , at jern og kalk og kolstyraminer binder seg til levaxin eller fører til høy TSH, husker ikke hva det står.
På sykehus så jeg at de ga en pasient alle medisinene om morgenen samtidig, inkludert levaxin og jern. Jeg påpekte det med jern, og de bare glante dumt på meg. Var ikke min pasient heller.
De gir automatisk alle medisinene samtidig, en sykepleier går rundt med alle medisinene.
På aldershjem og sykehejm gir de all medisin til mat automatisk.
Om kaffe, står det en artikkel av mary Shomon på hennes nettside. I med. litteratur står det ike noe, det var et spørsmål oppe på Relis fordi forbundet har det på nettsiden sin om kaffe.
Lignende tråder
-
Jern...., kvalme?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 6Siste melding: 19-09-07, 20:39 -
Levaxin, kaffe og mat
Av Bille i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 26-02-07, 15:05
Svar med sitat
Bokmerker