Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard senke skuldrene med kortisol på 715?

Hei!

Jeg har nå vært og hentet utskrift av siste blodprøver. Håper noen kan kommentere de litt....har ikke time hos legen før om noen uker(Venter på allergiprøvesvar også).

Det jeg lurte mest på var dette med binyrebarkproblemer....men med en morgenkortisol på 715 så tyder vel det på at binyrene fungerer? Når det gjelder DHEA-sulfat var den på 3,6 (1,6-12 ref.omr.). Men hva er det ideelle nivået her egentlig? Håper nå at jeg kan se bort fra binyrebarkproblemer ..og at det bare er vanlig "lavt stoffskifte". Men her er legene noe uenige...en har satt meg på Levaxin, en mener det er matintoleranse som er årsaken til mange diffuse symptomer og en mener at det bare er et "styr"..altså psykisk.

s-kobber 11,2* (12-25)
    s-sink 17,2 (10-18,0)

s-DHEA-sulfat 3,6 (1,6-12)
    s-kortisol kl 8 715 (250-750)
    s-testosteron 27,2 (8-35)
    SHBG 46 (8-60)

STOFFSKIFTE: har brukt 25 mg daglig siden midten av nov. og økte til
    50 mg 2 uker før siste blodprøver ble tatt dvs. 3 uker siden. Siste 2 dager har jeg følt meg litt lettere i kroppen og hodepine har gitt seg, selv om det kanskje ikke varer hele dagen.
    ANTI TPO <35
    fT3 4,3 (2,3-5,7)
    fT4 14,5 (9-22)
    TSH 3,4 (0,2-4)

Hva tror dere? Dette føles som et skikkelig detektiv prosjekt. Er det lavt stoffskifte..... matallergi (kanskje begge deler).

Er det psyskisk...kan stress over lang tid med samtidig trening ha ført til lave stoffskifteverdier?

dette ble visst mange spørsmål...så kanskje noen kan kommentere ihvertfall noe?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Slik jeg ser det ser det ut til at du godt kan øke Levaxindosendin om legen er villig. Men prøvene kan ha forandret seg til neste gang du tar dem, siden du bare har brukt 50 µg i 2 uker da denne testen ble tatt. Vanligvis tar det lenger tid før resultatet er sikkert. (ca 6 uker)

Er det psyskisk...kan stress over lang tid med samtidig trening ha ført til lave stoffskifteverdier?
    Slik jeg har lest om stoffskiftet er ikke dette mulig!! Men det er mange som klager på at de tåler stress veldig mye dårligere etter de fikk problemer med stoffskiftet (Ikke vitenskapelig bevist så vidt jeg vet). Selv tåler jeg ikke stress særlig godt, hverken fysisk eller mentalt, så jeg har lett etter info om det. Jeg kan heller ikke se at jeg skal ha problemer med binyrebarken, men det kan gjerne diskuteres ;) Jeg har ikke tatt kortisol prøver. Denne konklusjonen kommer først og fremst fra test siden hos Kris sine sider.

Psykisk tror jeg ikke det er, men så mener jeg legene er alt for raske til å legge ting som er litt uforklarlige på psykiskbetinget. Siden du mener å ha fått bedring av Levaxinen så taler det sterkt for at du har problemer med stoffskiftet. Nå husker jeg ikke alle dine symptomer, men om du har mange av dem så er det ikke helt ukjent at man kan være syk selv med perfekte blodprøver.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Du må ta kobbertilskudd!

Kobber er viktig bl.a. for jernmetabolismen - med for lavt kobber har du nesten garantert lave jernlagre også. Og dersom du tar jerntilskudd vil du faktisk bare få enda lavere kobbernivåer, og dermed enda større problemer med å få opp jernlagrene!

For lavt kobber kan skyldes kroniske infeksjoner i kroppen, ofte i kjeven, så hvis jeg var deg ville jeg bedt tannlegen ta røntgenbilder av rotspissene dine neste gang du har time.

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/copper/

http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=6039

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

takker så mye for svar, Anne Ma og Kris.

Ja jeg har nok de fleste hyposymptomene, så jeg fortsetter med Levaxin inntil videre.

Ellers er jeg litt lysten på å springe ut og kjøpe kobbertilskudd nå, men lurer på om jeg bør vente til etter neste legetime om en måneds tid. Er litt dyrt å ta en time kun for det...men blir jeg bedre så betaler jeg gledelig det.

Har lest litt om mineralubalanse på internett nå, at Zink og Jern kan fortrenge kobber.
    Jeg har jo spist ganske my sinktilkudd de siste årene ...det skal jo være så sunt. Visste ikke at det kunne gå utover kobber osv. Tror ikke jeg er den eneste som tar mineraltilkudd litt ukritisk. Vi bombaderes jo med forskjellige vitaminer /mineraler vi bør ta for det ene og andre. En multivitamin/mineral er sikkert OK, men høye doser av en ting er sikkert ikke bra uten å ha fått konstatert en mangel gjennom blodprøve o.l.
    Så i god tro kan en fort gjøre vondt verre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tror ikke jeg er den eneste som tar mineraltilkudd litt ukritisk. Vi bombaderes jo med forskjellige vitaminer /mineraler vi bør ta for det ene og andre. En multivitamin/mineral er sikkert OK, men høye doser av en ting er sikkert ikke bra uten å ha fått konstatert en mangel gjennom blodprøve o.l.
    Så i god tro kan en fort gjøre vondt verre.
    Er så enig i det!!! Som han som driver ME klinikken sa i et foredrag; Fritt etter, "Pasientene tar så mye vitamintillskudd at jeg tror det gjør situasjonen heller verre enn bedre". Man skal passe på kroppen sin og være forsiktig med hva man spiser.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Kortisol
    Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 12-05-10, 13:08
  2. Kortisol
    Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-08, 15:00
  3. bør jeg senke dosen?
    Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 16-12-07, 12:24
  4. Spørsmål om kortisol
    Av sandra i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 30-11-06, 15:09
  5. Serum Kortisol på 400
    Av RIGG i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-09-06, 21:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn