Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    6

Standard Forvirrende prøveresultater

Har nå fått tilbake resultatet på blodprøven jeg tok etter 6 uker på 1 grain Armour. Til min store overraskelse har jeg nå en TSH på under 0,01. Da jeg startet med Armour i slutten av september hadde jeg en TSH på 3.07 og den amerikanske legen jeg da var hos, var ikke i tvil om at jeg var hypo pga. denne og mine mange symptomer. Etter hennes mening betyr en TSH over 3 at skjoldkjertelen har sviktet.
    Leser på ulike forum at T4 har lett for å gå ned med Armour, men min var nå på 20,5 (ref. 9-22). Den har pleid å ligge på 12-14. T3 var på 5 (ref. 2.3-5.7). Før jeg startet på Armour lå den på 4.9., så den har nesten ikke økt. Stoffskifteprøvene mine ble i tillegg til Furst sendt til hormonlabben på Aker, og det står "Hypertyreose" på utskriften under faglige vurderinger. Fastlegen min sier jeg er overdosert og råder meg til å gå ned til 45 mg, og det har jeg også gjort de siste dagene.
    Har ingen hypersymptomer bortsett fra at det er vanskelig å sovne om kvelden. Har også en klump i halsen som jeg merker når jeg svelger. Har hatt den mer eller mindre konstant de siste 2 ukene, har også merket litt til den tidligere i perioder etter at jeg økte til 1 grain. Har lest at såkalte noduler kan produsere T4 og dermed gi en veldig lav TSH, lurer på om det kan være noe sånt jeg har. Men jeg har også lest flere steder at Armour nettopp reduserer noduler og forstørret skjoldkjertel, så jeg synes dette er rart.
    Er det noen som har lignende erfaringer eller kan si noe om dette?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har like lav TSH som deg. Legen jeg bruker sier at det er normalt når jeg bruker medisin. Tidligere hadde jeg en lege som mente at jeg var overdosert. Jeg bruker også Armoour og har ikke gått ned i T4 etter at jeg begynte med det, men jeg har fått et nytt liv. Tror vi reagerer ulikt på medisisnen og at det viktigste er at vi har det bra.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Dine ft4 og ft3 er der hvor mange vil ha dem.
    Jeg har også en slik lav TSH.

Jeg mener at legen ikke har skrevet at du tar stoffskiftehormon på prøvearket, siden hyperthyreose og overdosert er to forskjellige ting. De sendte den vel videre fordi ft3 og ft4 ikke var over referanseområdet og de ikke visste hva de skulle si.
    Datter hadde ft3 på 30-tallet når hun var hyper og de har veldig høye ft4 og/eller ft3 når de er hyper og prøven din så ikke slik ut.

Du kan jo prøve lavere dose og se om det går, det er hvordan du har det som teller.

Forresten så har de nå funnet noen antistoffer som lurer hypofysen til å ikke sende ut TSH fordi antistoffene måles som TSH i hypofysen, og da får man lav TSH. De har vel ingen test for dem ennå og er ikke veldig opptatt av dem. Men for oss med lav TSH har de veldig mye å si, det har med en evige kanpen om riktig dosering å gjøre.
    (En som heter Brokken har funnet disse antistoffene og omtrent en tredel av hashimotos-pasientene har dem)
    nora
    PS regnet ut ft4 og ft3, de er 88 og 79% som er ideelt for mange men noen er overdosert slik og noen veldig få trenger ennå høyere dose da.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    6

Standard

Takk for svar! Det stemmer nok at det viktigste er hvordan man føler seg. Men siden jeg har denne klumpen i halsen, vil jeg fortsette en tid med litt redusert dose i håp om at den forsvinner. Synd, for jeg har følt meg mye bedre - har fått mer mental energi og serotonin-nivået har definitivt økt.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg får den klumpen enten jeg øker eller senker dosen, hos meg er det fordi dosen blir forandret. Tar bare noen timer så det kan ikke være TSH fordi den tar noen dager å forandre seg.
    Det fins noen nerver som går inn i kjertelen, kanskje det har noe med dem å gjøre.

Lignende tråder

1. Prøveresultater - noen som skjønner seg på dem?
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 15-06-08, 16:58
  2. Nye prøveresultater og hva med T3?
    Av munch i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 29-07-07, 12:59
  3. Svar: 4
    Siste melding: 16-02-07, 15:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder