Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Hvor raskt blir man bedre hvis Liothyroninen hjelper?

Som dere sikkert alle har fått med dere, har jeg slitt voldsomt med tåkelagt hjerne i høst. Nå har legen endelig gått med på å la meg prøve Liothyronin selv om FT3 ble målt til 3.7, som er innenfor labbens grenseverdier (3.0 - 5.7). Hun mener fortsatt at jeg ikke trenger T3-tilskudd, men har nok nytte av Levaxinen, men jeg håper til det ytterste at hun tar feil. Ja, faktisk KLAMRER jeg meg til håpet om at hun tar feil..

Hvis Liothyroninen hjelper litt lurer jeg på om jeg skal skaffe meg en ny lege og få tak i Armour. Jeg bare MÃ… ha livet mitt tilbake.

Hvor lang tid tar det før man merker bedring dersom Liothyronin er tingen jeg trenger?

Jeg startet inntak igår, og føler meg bedre idag enn på lenge, men det skyldes vel mest av alt at det er JULAFTEN IDAG!!!

GOD JUL ALLE SAMMEN! Måtte dere få en riktig fredelig julefeiring og måtte 2007 bringe dere alle livet dere hadde før stoffskiftesykdommen i retur. Dere er gode å ha, men jeg skulle ønske ingen av oss trengte å være her. Klem!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

http://www.emmagx.pwp.blueyonder.co.uk/calculator2.htm eller http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
    Min erfaring er at ft3 må være på minst 50 %. men alle har sitt individuelle sted.
    Reng ut ft4 og ft3 hvor de er i %.
    Da er det også mye bedre å svare på spørsmålene.

Ditt er 25,9% og det er lite, lurt å øke det med liothyronin slik du gjør.

Vær obs på at TSh og ft4 da kan gå ned, man må da gå vitsnkapelig til verks og finjustere med mer levaxin for å få ft4 opp på 50% eller mer , siden dde fleste må ha ft4 på minst 50%. Men noen har det helt bra med ft4 i nedre halvdel.

God jul til dere også!
    Nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Spent på å høre hvordan det går med deg Kamelona! Jeg merket bedring i løpet av 2-3 dager da jeg startet med Armour, enda jeg startet med en pitteliten dose. Hvis Liothyronin virker godt for deg, så er ingenting bedre enn det. :P

T3 går rett til hjernen, det er min erfaring. Jeg var så plaget med depresjon og ekstrem tretthet på bare Levaxin. En frisk skjoldbruskkjertel produserer ikke bare T4, men 15-17 % T3 som brukes bl.a i hjernen. Ã… tro at en kropp som har slitt med stoffskiftet i flere år skal klare å omdanne mer T4 til T3 så en dekker opp mangelen på T3...vel noen klarer det sikkert, men ikke jeg ihvertfall.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Når dere da diskuterer om Liothyronin virker eller ikke, er det da ikke viktig å få med seg hvor mye Lio man tar i løpet av en dag, evt når man tar det, evt om man deler det opp i flere doser - og om man tilpasser det til ens egen kroppsvekt som det f.eks. er anbefalt med Levaxin?

Ka dykk trur?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Hei Stina, jeg tar Armour i en omgang, 2 grain om morgenen. Jeg tar det sammen med Levaxin, 75 mg. Jeg har prøvd å dele dosen, uten å merke forskjell på kroppen. Men det er meg, de fleste bruker å dele det i en morgen-og en ettermiddagsdose.

2 grain Armour blir 18 mg T3 og 76 mg T4. Tilsammen med Levaxin blir det 151 mg T4 + 18 mg T3 om dagen.

Det virker som en stor dose T4, men jeg tok 150 mg Levaxin alene uten å ha særlig effekt av det. På 2 grain Armour alene falt T4 verdiene så kraftig at jeg begynte å få hyposymptomer etter et års tid. Og jeg fikk hypersymptomer hvis jeg prøvde å ta mer Armour, sikkert pga at jeg fikk nok T3 gjennom 2 grain Armour.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg bruker 4 gain Armour. Tar 2g morgen og 2gain om kvelden. Føler at det gjør det lettere å stå opp om morgene, men det kan være innbillning.

Jeg tar medisin annen hver dag nå så får jeg se hva som skjer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Når det gjelder Levaxin så er det jo en veiledende dosering pr kilo kroppsvekt:

Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Finnes det ikke slike anbefalinger for Liothyronin, evt Armour?

Når det gjelder Armour har dere vel en veiledning på hva hvert grain tilsvarer av Levaxin, og da kan dere jo regne dere fram til hva dere bør ha ettersom Armour inneholder både T4 og T3 ++.

Ja, marge, det høres mye ut, men jeg vet jo ikke hva du veier, så da kan jeg egentlig bare holde kjeft ;) Men du kommer i alle fall inn på en viktig ting: å prøve seg litt fram for å finne ut av hva som passer best for en selv.

cat, hvorfor i alle dager ta 4 grain annen hver dag? Er det ikke bedre å ta 2 grain HVER dag? Ellers tror jeg ikke det er innbildning at det er lettere å stå opp om morgenen ved å dele dosen. Og hvis det er, hva søren har det å si så lenge det fungerer for deg? ;)

Kamelona

Var det deg som hadde gått ned fra 100 Lev om dagen til 50 og så begynt med 10 Lio? Er det bare noe jeg har drømt det tro, eller er det noen andre? I så fall virker det som en drastisk endring, så hvorfor det?

Uansett, noen her inne mener at når du begynner å ta T3, så synker T4 og man skal da øke T4 igjen. Dette bør man da gjøre ved å ta hyppige prøver (men det tar jo 6-8 uker før den thyroxinen du tar i dag, gjenspeiler seg på blodprøvene, så det hjelper jo ikke å ta FOR hyppige prøver da). Holder selv på å prøve meg fram med Lio, og det er jo da en tålmodighetsprøve. Ble hyper på det i sommer, og T4, men selv om jeg økte rimelig langsomt, var det kanskje likevel for hurtig, så nå går jeg enda laaaaaaaangsommere fram. Men hver dag er en prøvelse, det er sikkert.

Dessuten, når legen lot meg prøve Lio, så skulle jeg begynne på 10 i ei uke, så skulle jeg gå over til 20. Dette er alt for mye ifølge mange kloke hoder her. Kanskje man bare skal ha 10 alt i alt. Og mange mener man bør dele dosen ut over dagen fordi den virker ganske hurtig, og ikke så lenge visstnok. Jeg begynte i denne omgang på 5 mikrogram. Så etter flere uker: 10. Kanskje jeg snart går over på 15 da jeg fremdeles er veldig hypo. Øker samtidig bittelitt Lev. Gikk på 100 da jeg starter her på forumet og som jeg også gikk tilbake til når jeg ble hyper. Nå tar jeg 125. Begynte på 112,5 etter en stund med 100 Lev og 5 Lio, så ble det altså 112,5/5. Og så 112,5/10. Så 125/10 - dette har jeg gått på nå i en måneds tid. Men jeg fryyyyyyser, så jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut før jeg forsøker meg på 125/15 - eller 150/10 eller 150/15. Ikke så lett å være tålmodig nei, når formen er så dårlig, men blir jeg hyper, må jeg jo starte ganske forfra igjen. Har ikke tatt prøver da enhver kontakt med legekontoret er en prøvelse større enn alle de andre tilsammen. Har heller ikke veid meg i det siste da jeg la på meg da jeg ble hyper + en del utover høsten, men jeg tipper ca 95 kilo. Likevel må jeg vurdere en god del ut fra symptomene ettersom jeg aldri har hatt for lav T4 eller for høy TSH, men jeg må jo bruke prøvesvarene som suppliment samt at jeg ikke må gå langt utenfor normalen.

Så til sist: Både nora og kris, kanskje flere, har vist til T4/T3 kalkulatorer som viser %-vis hvordan man ligger an mht dette. Man skal da legge inn egne prøvesvar i disse (og normalområdene, så vidt jeg husker). Jeg tror at de fleste har det best ved å ligge i øvre 3/4-del av normalområdet (på både T4 og T3, og de skal i alle fall ikke avvike så mye fra hverandre), men her er jeg på dypt vann, bare babler i vei av gammel vane ;)

Hei og hå! Ha det fint, alle sammen
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, i øvre halvdel av referanseområdet. men jeg vet om noen som er ok på 50% og noen som har det helt greit med en noe lav ft4, men de er nok på Armour Thyroid.
    Så er det noen få som trenger ft4 og ft3 bittelitt over referanseområdet.

Jeg synes det er lettere å tolke tall hvis man taster dem inn i en sånn kalkulator og får ut %.
    Må røpe at legene sies å være elendige til å tolke tall og at noen pasienter har fått økt dosen sin når de laget grafer eller noe som viste at deres ft4 og/eller ft3 var litt lave. Grafer og paier for leger altså.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til Stina

Jeg tar 4gain annen hver dag fordi jeg tror /håper at jeg da kan holde T4 stabil. Siden jeg går ned litt for hver dag uten medisin, vil jeg når jeg tar medisin annenhver dag ikke øke noe. Legen har også anbefalt dette.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Rart.
    Ingen andre som gjør det i utlandet heller.
    Man tar istedenfor 50 eller 75 µg levaxin i tillegg for å øke ft4.
    Det er mye t3 i Armour og det må tas jevnt hver dag og noen tar det splittet opp i to ganger om dagen for å holde ft3 jevnt.
    t3 har en halveringstid på noen få timer.
    t3 er det aktive hormonet, t4 er bare et prohormon, en lagringsform, et forstadium, men jeg kjenner effekten kjapt og mange andre må også ha jevn dose hver dag, enda det heter at dosene fra forksjellige dager jevner seg ut.
    Men fordi storparten av virkningen fra armour er fra t3, dkal den tas likt hver dag, men det står ikke noe sted.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvis man blir gravid.....
    Av Linn i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 80
    Siste melding: 22-10-07, 18:32
  2. Blir lydømfintligheten bedre?
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 7
    Siste melding: 19-08-07, 18:57
  3. Hvor raskt merke en doseøkning av Levaxin?
    Av lolipop2000 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 10-07-07, 08:42
  4. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05
  5. Hvor lang tid før medisinene hjelper?
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 13-02-07, 15:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn