Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
-
14-11-06, 19:44 #1
Hvilke nye prøver bør jeg be om?
Hei,
Jeg er helt fersk her på forumet og er heller ikke fullstendig utredet for stoffskiftet ennå. Fastlegen og gynekologen krangler litt om det er pcos eller stoffskiftet som er årsaken til symptomene og avvik på prøvesvarene :x
Har de siste årene hatt et par runder med småblødninger som er vanskelige å stoppe uten hjelp fra gynekolog. Blodprøvene viser at "alt er fint og flott". Diagnose: Forbigående hormonforstyrrelse.
Jeg er ikke så sikker på det lenger
-
14-11-06, 19:53 #2baremei Gjest
Da må du vise oss blodprøvesvarene dine, og det _kan_ hende at du har pcos-lignende symptomer som skyldes stoffskiftefeil. Eller omvendt. Det skal ikke være lett.
Kom med prøvene, du.
-
14-11-06, 20:30 #3
Hvilke nye prøver bør jeg be om?
Hei,
Jeg tok 1. runde med prøver for 2 måneder siden og skal ha møte med fastlegen denne uken for å diskutere nye prøver for om det er pcos eller stoffskifte jeg har problemer med. Fastlegen kan ikke så mye om "hormoner og slikt" som hun uttrykte det, og ser vel helst at diagnosen blir pcos og jobben overlates til gynekologen. Gynekologen på sin side sender meg tilbake til fastlegen. Grrrrr :evil:
Derfor har jeg googlet og lest til øynene blir store og våte på nettet og funnet frem til at jeg har subklinisk hypothyrose, men at jeg nok har problemer med kjønnshormoner også. Er dette uvanlig? Jeg mener, hormoner henger sammen og er det ubalanse ett sted så er det gjerne ubalanse et annet sted også.
Har fått disse prøvesvarene hos de forskjellige:
Fastlege 13.09.06:
Erytrocytter (3,94-5,16) 4,79
Hb (11,7-15,3) 14,2
HbA1c (<6,1) 5,2
LKC (3,5-11,0) 5,9
ALAT (<45) 50*
Ferritin (15-200) 51
FSH (<12) 5
FT4 (9,0-22,0) 10,2
Gamma Gt (<45) 19
Kreatinin (45-90) 66
LH (<12) 11
Prolaktin (<700) 258
SHBG (23-100) 20*
Testosteron (<3,0) 2,2
TSH (0,20-4,0) 4,4*
Urinstoff (2,6-6,4) 4,1
Vitamin B12 (170-650) 321
Østradiol 17b (>0,10) 0,30
Gynekolog 20.10.06:
HbA1c (<6,1) 5,3
f-Glukose (4,0-6,0) 4,5
f-Triglyserider (<2,6) 1,22
Kolesterol (3,3-6,9) 5,6
HDL-kolesterol (1,0-2,7) 1,2
LDL-kolesterol (1,4-4,7) 3,9
Lp(a) (<500) 1455*
FSH (<12) 5
LH (<12) 8
Prolaktin (<700) 412
Østradiol-17b (>0,10) 0,19
Progesteron (<3, >15) 3
Testosteron (<3,0) 2,0
SHBG (23-100) 13*
Har allerede funnet ut at jeg skal forlange Anti-TPO, men er det noen av prøvene jeg bør henge meg spesielt opp i? Fastlegen sier at så lenge den ene verdien av FT4 og TSH er innenfor normalen behandles jeg ikke. Men det er vel ikke så langt ifra at jeg er utenfor på begge .....?
Jeg reagerer også på det store avviket på Lp, men har lest meg frem til at denne kan ha stort avvik hvis det er problemer med stoffskiftet.
Jeg har også tatt en c-peptid, men har ikke fått resultat av denne ennå. Med 4,5 i fastende glukose er det vel tvilsomt om jeg har insulinresistens som også var et forslag legen min kom med. Skal tro hvilke andre forslag hun kommer med denne gangen? Alt er relevant, bare ikke stoffskiftet ser det ut til :(
Er fullstendig fersk på dette området og har ikke helt taket på å tolke prøvesvarene i sammenheng ennå, så om noen av dere ser noe jeg bør ta opp med legen så hører jeg gjerne ifra dere
Laura
-
14-11-06, 20:43 #4baremei Gjest
Jeg tror stoffskiftet ditt har skylden. Du har en ganske høy TSH, og normalområdet er ofte for stort. Veldig, veldig mange er dårlige med en TSH fra 2 og oppover, selv om de individuelle variasjonene også kan være store.
Sett sammen med en lav FT4 er det enda et tegn. Ideelt sett bør den ligge i øvre tredel av normalen, og de aller, aller fleste her på forumet og rundtomkring ellers opplever å være ganske dårlige med tall som dine.
Spør legen om han er villig til å la deg prøve tyroxin hvis en ny blodprøve viser samme trend, men du bør samlet ta nye prøver av: TSH, FT3, FT4, anti-TPO, B12, folat, ferritin og homocystein.
Du har lav/normal B12 og ferritin også, og det kan muligens bekrefte en hypothyreose (ja, selv om du er innenfor normalen). En annen side av den saken er at de fleste som er hypo, spesielt som ubehandlet, ofte får dårlig opptak og dermed får tall som ligner dine. Skulle også homocystein være litt høy bare bekrefter det saken.
Du er med andre ord en ganske typisk ubehandlet hypo. Og det igjen kan lede mistanken hen på pcos - som veldig ofte er en skjult og/eller ubehandlet hypo.
Men hvordan er egentlig formen? Ã…penbart ikke så bra, siden du er på jakt, men hva slags symptomer har du?
-
15-11-06, 10:01 #5
Helt horribelt at noen lege sier at hvis ft4 ennå ikke er kommet under referanseområdet, så behandler vi ikke hypothyreose!
Det er ikke slik!
Klart du er hypo.
Og mange av oss fikk diagnose enda ft4 ennå ikke var under referanseområdet.
Det er vel knapt noen av oss som hadde det.
SHBG er gjerne lav ved hypothyreose.
Det at FSH og LH er så forskjellige , tyder på PCOS.
Metformin er behandlingen for PCOS , selv uten veldig høy HbA1c. Hjelper med de anre tall og ting også.
Progesteron og østradiol, de prøvene må tas dag 21 for progesteron og dag 1 for LH og FSH og dag 12 for østradiol. Vanskelig å tolke noe som er tatt vilkårlig.
-
15-11-06, 11:19 #6
Hei,
siden dere har så god greie på slike prøver, så vil jeg også gjerne spørre dere vedr. noen av mine prøver som jeg fikk vite var absolutt helt greie:
VitaminB12: 270
Folat: 5,9
Ferritin: 27
Homocystein: 18
Er det greie når man ellers har 670 i Anti-TPO, 0,81 i TSH, 17,5 i FT4 og er sengeliggende på 9 dagen nå uten bedring av noen symptomer? Prøvene over (unntatt stoffskifte) ble tatt for 7-8 uker siden og har vel bare blitt dårligere siden det...
Tusen takk for svar :-)
-
15-11-06, 11:20 #7
Takker og bukker for glimrende tilbakemeldinger som bekrefter det jeg allerede hadde mistanke om
Jeg skal be om de prøvene du nevner baremei. Ut ifra det jeg har lest her på forumet så tippet jeg at jeg var lav på B12 og ferritin. Skal også huske på at jeg skal ta prøvene tidlig på dagen og ikke på ettermiddagen.
Har antagelig en øket risiko for pcos og gynekologen min har også nevnt metformin, men vil avvente resultatet av c-peptid først. P-pillen Diane er også et alternativ, men hun var ikke så gira på det så tidlig i utredningen. Må innrømme at jeg har bedre magefølelse på at gynekologen vet hva hun holder på med enn fastlegen. Prøvene hos gynekolog ble tatt på dag 3 i syklus etter en runde med Provera for å få stoppet småblødningene.
Formen er opp og ned, har slitt veldig denne høsten og vært synlig sliten. I mitt yrke er imidlertid ikke utbrenthet noe sjeldent fenomen og jeg har til tider fått høre at jeg brenner lyset i begge endene. Jeg tror imidlertid ikke at det er utbrenthet jeg har for jeg kom meg ikke vesentlig når jeg hadde 2 års studiepause og mye fri for ett år siden. Har ikke leddsmerter slik jeg ser flere andre sliter med. Hos meg er det fysiske småblødningene samt at jeg mister mye hår og neglene er heller ikke noe å skryte av. I tillegg er jeg generelt trett og sliten. Prøvde noe tilskudd jeg fikk på helsekosten som skulle være bra for hår og negler, men det har ikke hjulpet noe vesentlig. Når jeg har dårlige perioder så er det akkurat som om kroppen "murrer" innvendig, jeg får blanke øyne, røde kinn og tørr hud selv om jeg drikker masse vann i løpet av dagen. Har også stort behov for masse søvn når jeg har disse periodene.
Dette ble veldig kort - har kort lunsjpause
Laura
-
15-11-06, 11:35 #8baremei Gjest
Kan du poste på nytt i egen tråd, og ta med normalområdene? Så trenger vi ikke kuppe tråden til Laura? Har du ikke normalområdene kan du ringe legekontoret og få dem oppgitt.
Opprinnelig skrevet av MB
Takk, takk.
-
15-11-06, 11:40 #9
Det er ikke enten PCOS eller hypothyreose.
Nesten alle med PCOS har mer eller mindre borderline lavt stoffskifte.
Rødt tryne er typisk hvis en er hypo og sliten.
Uansett så er du hypo nå. Symptomene passer mest for hypo.
Hvor i landet sier de at man ikke kan få behandling for lavt stoffskifte enda man har symptomer fordi ft4 ikke er under refernseområdet mens TSH er over?
-
15-11-06, 13:33 #10
Sorry, var ikke meningen å kuppe området ditt Laura
Baremei:
så flott at du orker å titte på de - jeg legger det inn undet temaet mitt "Øker dosen, akutt sengeliggende likevel" ( er en av de øverste på listen for øyeblikket)
Takker og bukker
Lignende tråder
-
Hvilke symptomer vil forsvinne og hvilke må man leve med?
Av bambi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 20-04-08, 14:01 -
skal til legen... hvilke prøver bør jeg be om?
Av Lissa i forumet Hos legenSvar: 16Siste melding: 19-10-06, 11:30 -
hvilke prøver tas ved høyt stoffskifte
Av milla i forumet Høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 24-04-06, 19:04
Svar med sitat
Bokmerker