Viser søkeresultater 11 til 20 av 36
Tråd: Kosttilskudd
-
28-10-06, 14:54 #11
Jeg spurte en endokrinolog en gang om kosttilskudd. Da spurte han om jeg ikke spiste normal mat? noe jeg jo gjør. Han nevnte at noen med stoffskifte sykdom brukte Longovital.
Selv er jeg litt skeptisk til å ta en rekke tilskudd og tror at mangler bør påvises først.
-
29-10-06, 15:03 #12
Jeg tar nå er
folinsyre
b-total
trio-b(på resept)
kalsium m vitamin D3 og vitamin K
jerntabletter
selen
møllers dobbel.
Og jeg har litt mye bedre etter at jeg bynte med de.
Og at en ikke trenger kosttilskudd med "normal kost", enkelte stoffskiftere bruker fortere opp vitaminer og div, fordi kroppen ikke er i form....... Det er jo egentlig kjapp matte, som en endis burde vite.
Ta en drøss med blodprøver du, så kan du og legen se på det i sammen(jeg lar hvertfall ikke legen gjøre det selv, for det hender leger ikke er så støe på å lese svar...)
Har lagt ut mine blodprøver under "kosthold" på forsiden.
Lykke til!!!!
Glemte å skrive at jeg også tar
C-vitaminer pga jern
og kaneltabletter med hvitløk og gurkemeie.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
29-10-06, 20:51 #13
Jeg syne det høres fornuftig ut at vi som har stoffskiftefeil bør ta kost-tilskudd. Dette fordi stoffskiftefeil metaboliserer forskjellige "stoffer" i maten ulikt. Dette er nok også veldig individuellt slik at det som passer for en person ikke passer for en annen.
Og dert burde vi få hjelp !
Jeg er egentlig imot å bare hølje innpå i vilden sky.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-06, 21:20 #14
det er nemlig jeg også...
Opprinnelig skrevet av n`Finn
jeg spiser fet fisk nesten daglig, så jeg tviler på at omega3 er noe jeg trenger tilskudd av...
men når det gjelder andre ting er jeg usikker.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
30-10-06, 10:33 #15
Angående vitamin D, så er det meningen at vi skal få dekket behovet fra sol.....
Det fins nemlig forsvinnende mengder i maten vår.
Eneste unntak er fet fisk.
De har målt og målt her i Norge, både på Andøya og i Tromsø.
Eneste forskjell gjorde Mølje, og bare hvis en spiste fettet.
(Skrivene ligger ute på nettet)
Og i USA og Kanada og Finland fant man ut at hos halvparten av alle som tok multivitamin, så hadde de framdeles for lite vitamin D i blodet, spesielt når man gikk ut fra et optimalt minstenivå på 80 nmol/l (42 i det andre målesystemet, i gram)
Først ved dette nivået går PTH ned.
For ikke å snakke om å rnormalisere imunforsvaret og autoimmunitet.
Siden vi har en autoimmun sykdom, må vi passe på å få nok D-vitamin for å roe ned antistoffene.
Og selen.
Og ikke å spise slik at vi får karbohydratsjokk. Insulin trigger antistoffene også veldig mye. Like så ille som omega-6. Kutt ut all margarin. Bruk smør.
-
30-10-06, 10:43 #16
jeg spiser vanligvis fet fisk flere ganger i uka...
sardiner i olje, makrell i tomat på brødskiva, som regel.
er dette nok tro?
tran er ikke aktuellt for meg, jeg HATER det. :evil:
smaken overlever jeg, men jeg svetter det ut gjennom hele dagen og den lukta :x grusomt. fryktelig flaut å gå rundt og stinke tran. :( kapsler er like ille... svetter ut et også.
finnes det andre D-vitamimtilskudd jeg kan ta?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
30-10-06, 10:48 #17
nå har jeg vært i helsekostbutikk og handlet vitaminer og mineraler. Balansert Mega-B-Stress og Selen. Leser så at når man tar Selen må man passe på å ta sink og kobber. Og det har jeg jo selvførgelig ikke kjøpt. Får man ikke riktig opptak uten eller? På Selen boksen står det anbefalt 100mcg daglig. men synes å huske at noen her anbefalte 200mcg.... Har jaggu tenkt å bli frisk jeg nå. Ps får ikke legen min til å bli med på at det er røykeslutten som fremløste det lave stoffskifte nå. Men i august var prøvene mine normale, sluttet så å røyke i september, så PANG.... ( kanskje han bare sier det for å ikke få meg til å begynne å røyke igjen )
-
30-10-06, 10:51 #18
Mary Shomon skrev noe sånt, at det hos henne ble utløst av røykeslutt....
-
30-10-06, 20:04 #19
Her fant jeg mer om D-vitamin, noen andre har samlet linker.
http://brain.hastypastry.net/forums/sho ... php?t=2822
Kanskje det også kan hjelpe med hvor mye en bør ta.....det er vanskelig å svare på det spørsmålet.
Jeg har lagt merke til at noen kosttilskudd bare har 5µg D-vitamin, jeg ville tatt minst 10µg pluss tatt en kalktablett med 10µg D.
Selen ville jeg tatt 100 eller 200µg. Jeg er ok med 100µg. andre må ha 200µg.
-
06-11-06, 13:39 #20
dette med vitaminer kan gjøre like vondt som godt. det beste er å få alt gjennom maten

men jeg har kuttet vanlig vitamintilskudd og holder meg til b vitamin fordi b12èn min svinger en smule + og omega 3.
i tillegg tar jeg avant garden fordi jeg er plaaaaget med forkjølelser i flertall- og det funker
MEN DET MEST GENIALE er å kjøpe deg en blender som du daglig hiver masse frukt oppi- og vips så har du en kjempegod smoothie med masse vitaminer og antioksidanter!
husk: fettløselige vitaminer er ikke så lure å få overdose av rett og slett fordi de ligger lengre i kroppen
og hvorfor ta noe hvis man ikke har mangel?
Lignende tråder
-
Kosttilskudd klassifiseres som legemidler
Av Sonja Midtlien i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 3Siste melding: 04-11-09, 22:50 -
Kosttilskudd og A-Vitaminer
Av puselus i forumet VitaminerSvar: 1Siste melding: 04-11-08, 15:16 -
Vitaminer og kosttilskudd i Danmark?
Av bambi i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 8Siste melding: 05-07-07, 10:36 -
Vitaminer og kosttilskudd
Av KIDA i forumet VitaminerSvar: 3Siste melding: 04-01-07, 21:33
Svar med sitat
Bokmerker