Viser søkeresultater 41 til 50 av 66
-
30-09-06, 12:37 #41
Helt perfekte faktisk. I mange år har alle prøver vært bra, mens jeg følte jeg døde hen.
Jeg er ikke hjemme hos meg for tiden og det er der jeg har alle prøvesvarene mine. Men de er skremmende normale må jeg innrømme. Og jeg har aldri hatt store utslag på prøvene. Men for noen måneder siden fjernet legen medisinen min og da tok det ikke lange tiden før jeg var kjempe dårlig igjen. Og det var tydelige utslag på blodprøvene også.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
30-09-06, 13:02 #42
Okei...rart det der egentlig...at det ikke trenger å gi utslag på prøvene...selv om en føler seg ræva.
Får kanskje legge frem alle sympt. og alle blodprøvesvarene til legen....og be om å få prøve medisiner for en periode...
Men tviler på at jeg får ja....har jo hatt spiseforstyrrelser i mange år...er ikke undervektig men ikke overvektig for å si det sånn. men jeg orker ikke disse sympt. svimmelheten er forferdelig disse dagene, selv om jeg spiser...kulde/varme....hukommelse
det værste jeg vet er å ikke bli trodd....samme hva en kommer med av ting til legen legger de bare skylda på spiseforsty....
Veldig slitsomt å ikke bli trodd...
-
10-10-06, 16:42 #43
Hva kan jeg gjøre for å komme noe vei??
Er veldig frustrert. Føler jeg ikke kommer noen vei med alle sympt. mine.
Blir dårligere og dårligere for hver dag. Selv om det kommer en dag innimellom hvor jeg fungerer.
I går var jeg så dårlig . Hadde en temp på 36 grader (ibaken) på kvelden. Frøs, angst, helt utafor. Sov i 10 timer i natt. Frøs hele dagen i dag inntil nå, nå koker jeg.
Har så mange sympt, kan ramse opp i det uendelige.
Tørr hud
Mister mange øyevipper hver dag.
Obstipert
Vann i kroppen
Går opp i vekt (spiser det samme som før)
Svimmel
Trøtt men får ikke sove (utenom i går)
Lav puls 56
Lav temp den ligger på maks 37 grader om dagen og er alltid 36 om morran
Jeg ser syk ut.
Får veldig lett blåmerker (ser ut som om årene mine er blitt så blå, akkurat som om fargen på blodet er blitt knall blå/lilla (vet ikke om dette er sympt.)
Angst.Har aldri vært plaget med angst før....
Deprimert.
Knusk tørt hår.
Flisete negler.
piping/sus i ørene om kvelden. (vet ikke om det er sympt heller)
Har ennå ikke fått noen diagnose da mine blodprøver har vært ??normale??.
Men nå begynner jeg å bli såpass dårlig at jeg greier ikke gå slik lenger. KAn ikke sykemelde meg fra jobben (nettopp fått ny jobb)
Grunnen til at jeg tror jeg ikke blir tatt seriøst er fordi jeg har bulimi og JA alle sympt kan forveksles med dette. Men jeg er blitt ganske så dårlig over lang tid nå og ille de siste 2 mnd.
Får i meg mat jeg beholder er ikke undervektig.!Vil bare fungere og BLI TRODD:
HVa kan jeg gjøre?
Har tenkt å skrive et brev til fastlegen min i første omgang der jeg forteller alle sympt og legger ved blodprøvesvar fra de siste 2 årene det er det jeg har.
Men hva gjør jeg hvis jeg ikke kommer frem?
BOr forøvrig i Stavanger, er det noen her som er flinke på dette området og tar sympt alvorlige?
TAr med stoffskifte svarene på blodprøver
Begynner med de eldste svarene først, referanseverdi til høyre.
Fritt T4 11,5. 11,6. 10,2. 11,3. 10,6. (10-19)
TSH 0,38. 0,68. 0,57. 0,42. 0,58 (0,30-4)
De siste prøvene jeg har tatt (et nytt legekontor)
TSH 2,3. 1,7. 0,58 (0,40-4,40)
Fritt T4 11. 13 12 (12-22)
Fritt T3 4,8 (3,1-6,3)
Dette er svar over 2-3 år. Det har jo ligget ganske lavt eller? Kan jeg ha så mange sympt som jeg har nå med disse stoffskifteprøvene?
Hva kan jeg gjøre for å komme meg noen vei, vil gjerne prøve ut behandling for en periode.
Tusen takk for svar. Mange spørsmål her.
Veldig frustrert over å ikke bli trodd.
-
10-10-06, 16:57 #44
Kreve å få en skikkelig thyreoideautredning!!!
Dette er den utredningen som ble gjort av meg på Haukeland.
S-THS (TSH)
S-Thyroxin fritt (Fritt T4)
S-Thyroxin (Total T4)
Thrijodthyronin (T3)
S-Thyroxinbindende globulin (TBG)
S-Thyroglobulin (Proteinet THG)
S-Thyroglobulin antistoff (anti-TG)
S-Thyr.perox-antistoff (anti-TPO)
S-THS receptor-antistoff (TRAS)
Selv gikk jeg syk i mange år før diagnose. Ikke gjør det samme ;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
10-10-06, 17:03 #45
Men hvordan kan jeg få legen min til å gjøre det??
Kan jeg si det at jeg vil ha alle disse prøvene?
Vil de vise om jeg har problemer med stoffskiftet? Kan jeg komme ut med at de er negative og da fortesette å gå rundt å visne bort...sånn det kjennes nå.
Takk for svar
-
10-10-06, 17:52 #46
Hvis du ikke har utslag på disse bør du se på andre diagnoser som har lignende symptomer.
Dette vil vise om du har antistoffer osv.
Be legen din ta dem. Her i helse vest har de eget skjema for denne utredningen.
Hilsen Anne Ma
-
10-10-06, 20:48 #47
vet du ikke vil høre det, men jeg er ganske sikker på at bulimien din spiller en stor rolle her.
alle dine symptomer passer også til spiseforstyrrelser.
har ei venninne med begge deler, og hun sier at stoffskiftet blir helt på tur når hun får bulimiske perioder. og husk på at spisefortyrrelser ødelegger forbrenningen, så man kan faktisk risikere å gå opp i vekt istedetfor ned selv om man kaster opp alt det man har overspist.
ikke tenk på medisin som kur, du har kanskje lest her at de færreste oplever det slik med medisiner? husk at unødvendig bruk av tyroksin kan være livsfarlig.
ordlyden du bruker sier meg at du ønsker å bli kvitt symptomene dine, men at du kanskje ikke er klar for å virkelig innse at det faktisk er bulimien som forkludrer helsa di.
men: kanskje du har lavt stoffskifte, men hva så? medisiner vil aldri hjelpe hvis du ikke får hjelp for bulimien.
jeg har et annet forslag enn de andre her:
gå i terapi for bulimien først. etter en god periode, rundt ett år med normalinntak av sunn og næringsrik mat tar du blodprøver igjen.
da vil kroppen være mer istand til å sende riktige signaler.
-
10-10-06, 21:22 #48baremei Gjest
Jeg mener stoffskiftet ditt kan være medvirkende. Akkurat sånne prøveresultater hadde jeg i 10 år, og ble heller ikke trodd.
Tilslutt utviklet jeg et stort struma, og det viste seg at jeg hadde både varme og kalde knuter i kjertelen, og diagnosen endte med toksisk flerknutestruma.
Det betyr at knutene produserer tyroxin på egenhånd, helt uten mål og mening og uten sammenheng med behovet i kroppen eller beskjeder fra hjernen.
Din FT4 skrubber helt i nedre grense, sammen med en lav-normal TSH og det er mange som har erfaring for at det merkes godt, uavhengig av hva legestanden måtte påstå.
Min FT3 var hele tiden helt perfekt midt på, jeg har ingen antistoffer av noe slag, men var altså syk, og det på samme måte som du beskriver, men jeg svingte veldig, fra grei nok normal til ytterste avgrunn, bortsett fra angstbiten.
Og jeg har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse eller andre "forstyrrelser".
Jeg fikk hjelp til slutt ved å skrive et tre-siders brev til en endokrinolog jeg hadde truffet en gang tidligere, og ble kalt inn til time rett etterpå.
Hun sa mine symptomer nok skyldtes stoffskiftet, men at symtpomene ikke burde være så ille utifra blodprøvene, og om jeg var villig til å gå til psykiater i tillegg til behandlingen hos henne. Man gjør jo ALT for å bli frisk, så det sa jeg selvfølgelig ja til.
Samtidig sa hun at hun ikke ville behandle meg alene, fordi jeg var et komplisert tilfelle som det ikke ville være enkelt å stable på beina igjen, om jeg var villig til å komme tilbake uken etter, da hadde hun samarbeidsdag med enn annen spesialist.
Jeg sa ja til det også, og gjett hvem som satt der til neste time? Joda, Ingrid Norheim fra Aker. Utifra historie spurte Norheim om jeg var villig til å bli overført til henne på Aker (dette hadde inntil da foregått på Ullevål), så skulle vi nok få skikk på dette. Og at jeg IKKE trengte psykiater!
Gjett hvem som falt sammen som en klut i stolen i endeløs takknemlighet og avgudsdyrkelse? Jeg ble trodd! Uten forbehold!
Så kom diagnosen på strumaet, jeg gikk hele runden med Neo-Mercazole og tyroxin (block and replace-behandling), radiojodbehandling, venting på at kjertelen skulle begynne å jobbe igjen. Etter 6 måneders venting hvor jeg slåss med dusj og tannpuss og hus og alt mulig og bare satt på kjøkkenet og glodde i Aftenposten ga jeg opp, og ba om medisin.
Norheim lurte på om jeg kunne holde ut 2-3 måneder til, men jeg nektet - nok er nok.
Så fikk jeg Levaxin, da.
Og ble gravid 6 uker etter... Da hadde vi forsøkt å få nr. 2 de siste 7 årene. Og Norheim hadde student på besøk til min neste time, og de gliste fett og var skjønt enige om at behandlingen nok hadde "skylden" for det.
På Levaxin ble jeg mye bedre, men aldri bra. Så jeg endte, med fastlegens hjelp, på Armour til slutt.
Det var en aldeles fantastisk opptur som varte i 9 mndr, med en praktfull krasjlanding pga for rask økning (og jeg var forsiktig (mye forsiktigere enn de fleste her)).
Nytt forsøk med enda forsiktigere økninger har gitt meg livet tilbake, og jeg tar nå 2grain Armour og 75mcg Levaxin, og har det fint.
Så ikke gi opp, og lykke til.
-
10-10-06, 23:47 #49
Det der var jo en merkelig måte å si ting på når hun sier i 1 innlegget:men: kanskje du har lavt stoffskifte, men hva så? medisiner vil aldri hjelpe hvis du ikke får hjelp for bulimien.En ting er sikkert og det er at folk fungerer forskjellig, og selv om man har en spiseforstyrrelse (som virker på meg under en viss kontroll) så kan man ha andre lidelser som ligger under. Det er uansett viktig å bli skikkelig utredet.Får i meg mat jeg beholder er ikke undervektig.!Vil bare fungere og BLI TRODD:
Det å ikke bli trodd er et helvete! Jeg ble ikke trodd og jeg unner ingen å være i den situasjonen! Hos meg ville de legge alt på det psykiske og at jeg bare innbilte meg ting... Vel jeg motbeviste det ganske så fint når jeg fikk Levaxin ;)
Hilsen Anne Ma
-
14-10-06, 10:41 #50
Skal til legen, ny lege, hvordan bør jeg forberede meg?
Måtte skifte lege da hun siste jeg hadde satt å smilte når jeg fortalte om mine symptomer.
Ga meg P-piller som reduserer noen andre tabl. jeg går på med 50% (dette fant jeg ut av på nettet).
Måtte spørre henne 4 ganger om jeg ikke skulle øke dosen av medisiner jeg går på (dosen reduseres ut av mengden virkestoff i blodet, den var alt for lav-altså-ingen virkning av medisinene for min del)
Hun sa ja 3 ganger, men ingenting skjedde. Fikk resept som det FREMDELES stod samme mengde tabl. jeg skulle ta!!!!
Den verste legen jeg har vært hos.
Har fått time til ny lege i slutten av mnd. Vil forbedre meg godt.
Har fått tips her om hvilke blodprøver jeg skal ta
S-THS (TSH)
S-Thyroxin fritt (Fritt T4)
S-Thyroxin (Total T4)
Thrijodthyronin (T3)
S-Thyroxinbindende globulin (TBG)
S-Thyroglobulin (Proteinet THG)
S-Thyroglobulin antistoff (anti-TG)
S-Thyr.perox-antistoff (anti-TPO)
S-THS receptor-antistoff (TRAS)
Andre hormonprøver?
Andre prøver?
Skal skrive ned symptomene hvordan de har kommet gradvis.
NOen tips?
Ellers så svinger jeg sånn at jeg holder på å bli gaal.
Har kjempe masse energi. Her om dagen hadde jeg vært dårlig. Frøs som en gal på jobben, ingen energi, trøtt osv.
Kom hjem. VAr fremdeles iskald. Tok meg en sykkeltur, plutselig fikk jeg enormt med energi. Sykla i 1 1/2 time.
Skjønner ikke hva som skjer.....
Blir så forvirra når sympt. svinger så mye...
Ganske slitsomt. Håper på en diagnose av noe slag...
Takk for all støtt og tips jeg får her...ville bare si det..
Lignende tråder
-
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Av Maja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 71Siste melding: 28-04-12, 10:29 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
MS og lavt stoffskifte
Av Fossekallen i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 10Siste melding: 01-10-07, 00:06 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker