Side 2 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 105
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hm. tafatt Endo ?

Ikke målbar TSH er det mange som har, får og må ha. TSH gjør jo ingenting i kroppen så når kjertelen ikke funker som den skal er den ikke nope å bry seg med. Den vil oftest fortsette å vise hva hjernen synes om stoffskiftet, og derfor brukes den som et mål på det, men det er jo hva du synes som er viktigst.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    5

Standard

Håper det er greit at jeg "hiver" meg på denne diskusjonen, da jeg også vil sette stor pris på kommentarer på mine verdier. TSH: mindre enn 0,01, T4: 20,2, T3: 3,8. Min TSH er visstnok altfor lav, og jeg holder på med en gradvis nedtrapping av Levaxin. Men det merkelige er at jeg fortsatt opplever vektøkning til tross for normalt matinntak... Mister ellers mye hår og er mye sliten. Immunforsvaret mitt er også helt "bånn i bøtta", men det har kanskje ikke med stoffskiftet å gjøre?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen fra meg også

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om fine prøver.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

tusen takk for velkommsthilsnene
    utolig deilig å prate med noen som vet hva jeg snakker om....
    det er utrolig lite kunnskap om denne sykdommen der ute.
    halve slekta mi har stoffskiftediagnoser og det samme er det på min manns side... (dårlig odds for mine to barn... :( ), allikevel er det nesten ingen av dem det går an å prate med om felles problemer og symptomer.
    jeg vet at flere av dem også sliter, men de vil ikke være ved det!
    det har ikke noe med å sykeliggjøre seg, mer frykten for å miste ansikt tror jeg. det er jo ikke akseptabelt å ikke orke alt!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Håper det er OK for Lissa at jeg svarer deg også avr. Vi har i stor grad tatt hensyn til brukerenes handikapp her (Big Brainfog osv.) og tillater vanligvis i større grad enn andre steder at tråden i peioder brytes litt for å svare på spørsmål som dukker opp underveis.

Jeg syns det er feil å regulere stoffskiftet etter TSH, som ikke har noe med vårt stoffskifte å gjøre.
    Hvorfor :
    Det kjertelen produserer mest av (produserte) er nesten 75%T4 og 20%T3. Det som nå er skjedd, er at den produserer hverken T4 eller T3.
    Levaxin er rein T4. De som spiser Levaxin erstatter all kjertelens produksjonsbortfall av både T4 og T3 med kun - T4.
    Den T4 du spiser skal altså i tillegg erstatte kjertelens produksjon av T3 - og da må nødvendigvis T4 bli høyere enn den du eventuellt hadde da alt var i orden. (hvis den nå har vært det da)
    Og hva skjer med TSH da ? jo - den synes det er for mye T4 i blodet og blir null. Og hva sier da LEGEN ?
    Huff da.
    Men hva gjør du ? Som Legen sier ?
    Det er ikke ment å flåse om dette, temaet går seriøst ut over en rekke mennesker som ledes til å tro at bare blodprøvene blir på et visst nivå, så blir de bra.
    Så enkel er ikke verden. Det vet iallfall vi.

Jeg syns du skal finne den dosen du trives best på uten forstyrrende elementer. Men du later ikke til å ha greidd å finne den du heller (som meg) og da skulle egentlig ikke veien være så tung og lang for å få prøve et annet av verdensmarkedets produkter ?
    Det finnes mange.
    Jeg fant ikke noen idealdose. Ikke på 16år - og jeg lette både høyt og lavt.
    Armour er bedre for meg - mye bedre - men ikke helt ideelt det heller.

T4 er bare et lager som må bli til T3 først. T3 er det egentlige stoffskiftehormonet. Dette sier noe om hvor høyt stoffskiftet ditt er - hvis ditt T3 virker da ! Så du har for lavt stoffskifte tross et stort T4-lager.
    I den grad en skal dømme folket etter blodprøvene (og det skal man IKKE) så kunne du prøve et lite tillegg Liothyronin (2x5µG/dag)
    Hvis du kan bruke syntetiske hormoner så vil du få det bra.
    Om ikke det funker så ville jeg prøvd Armor - altså hvis jeg var deg da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

bare hiv deg på! vil prøve å lære meg mest mulig jeg...

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa
    har væt hos endokrinolog ja, men han sa han ikke kunne gjøre noe for meg...

det er forøvrig den samme endokrinologen som mente at TSH på "ikke målbart" var perfekt!
    Jeg sier meg enig med endokrinologen i at en ikke målbar TSH er helt i orden. Er det fastlegen din som vil ha en målbar TSH? Du har halvert dosen din etter at TSH ikke var målbar, var det etter råd fra fastlegen?

Noen leger er redd for at for mye Levaxin kan gi benskjørhet. Det har ikke noe med TSH eller T4, men hvis du får for høy T3-verdi. N'finn forklarer dette greitt. TSH virker bare som en pisk for å få kjertelen til å produsere mer stoffskiftehormoner. Vi som har gått over på å ta hormoner i tablettform opplever at tablettene senker TSH ganske brutalt. Det er normalt og vanlig.

Du har aldri vært fornøyd med formen uansett om du har tatt 50 eller 150 mg Levaxin? Kan du si litt mer om hvor lenge du har prøvd de forskjellige dosene? Du kan ringe legekontoret og få prøvesvarene, og se spesielt om T3 har vært over referanseområdet. Du bør alltid spørre etter referanseområdene, da de er forskjellige fra lab til lab.

Jeg vil også råde deg til å be legen om å forsøke kombinasjonsbehandling med T4 og T3. T3 er trijodthyronin og det aktive hormonet som dannes etter at T4 er nedbrutt. Medisinen heter Liothyronin. Be legen om å få prøve 100 mikrogram Levaxin+10 mikrogram Liothyronin i et par mnd. Liothyronin bør du dele i to og ta halvparten om morgenen og resten om ettermiddagen.

Hvis legen din er usikker så ber du han lese i Tidsskrift for Den Norske Legeforening, nr 9/2002. Artikkel om behandling av hypothyreose av Egil Haug. Du bør lese den du også: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952

Jeg føler med deg for jeg har også gått med fine prøvesvar og følt meg elendig. Jeg bruker Armour Thyroid som er en naturlig kombinasjonsbehandling av T4 og T3. Men det er ikke så lett å overtale legene til å prøve det. Det er greitt å prøve Levaxin/Liothyonin kombinasjon først.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av avr
    Håper det er greit at jeg "hiver" meg på denne diskusjonen, da jeg også vil sette stor pris på kommentarer på mine verdier. TSH: mindre enn 0,01, T4: 20,2, T3: 3,8. Min TSH er visstnok altfor lav, og jeg holder på med en gradvis nedtrapping av Levaxin. Men det merkelige er at jeg fortsatt opplever vektøkning til tross for normalt matinntak... Mister ellers mye hår og er mye sliten. Immunforsvaret mitt er også helt "bånn i bøtta", men det har kanskje ikke med stoffskiftet å gjøre?
    Sier det samme til deg som til Lissa. Jeg hadde de samme verdier som deg og følte meg elendig. Jeg kan bare råde dere til ikke å trappe ned Levaxin, men prøv å ta T3 i tillegg. Se på hvordan dere føler dere. Og gjentar: Ikke målbar TSH er ikke farlig.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    5

Standard

Først, tusen takk for "gjestfriheten". Deretter, tusen takk for informative svar. Det er så fint å kunne ta del i den kunnskapen som dere sitter med. Jeg har ikke vært klar over at T3 er så viktig, for det har aldri vært noe tema på legetimene. Det er trist at fastlegene ikke har nok kunnskap rundt dette. Men det blir spennende å se hva jeg får ut av neste legebesøk, nå som jeg har mer kunnskap!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

[quote="marge"]Noen leger er redd for at for mye Levaxin kan gi benskjørhet. Det har ikke noe med TSH eller T4, men hvis du får for høy T3-verdi.

"MIN lege sa tydelig ifra at for lav TSH gir fare for beinskjørhet! IKKE hverken for mye Levaxin eller for høy T3! Så her strides de lærde tydeligvis. Det verste er at jeg har fått påvist osteopeni og har en ikke målbar TSH - så han får sin teori bekreftet!

Og så ser jeg at quoten`en ble helt tullete, men orker ikke rette".
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 2 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Vi vil ha barn etterhvert
    Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 38
    Siste melding: 24-06-10, 10:39
  2. Vil (etterhvert) bli gravid...=)
    Av Elisabeth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 27-02-08, 11:34
  3. Hva gjør man hos en advokat egentlig?
    Av jessica i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 28-08-07, 07:36
  4. 2. trimester. Har ikke fått noe tilbud om ekstra oppfølging
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 15
    Siste melding: 19-11-06, 21:01
  5. hva skjer egentlig med oss etterhvert...?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 13
    Siste melding: 13-10-06, 21:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn