Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
18-09-06, 20:08 #1
Andre blodprøver en må være obs på?
Er det andre blodprøver som kan endre seg ved lavt stoffskifte?
Hvilke prøver er viktige å ta for å kunne bli mer sikker på om en har lavt stoffskifte?
Tusen takk for svar....
-
18-09-06, 20:44 #2
Det er sikkert mange, men anti tpo kanskje?
-
18-09-06, 22:14 #3baremei Gjest
TSH, FT4, FT3, Anti-TPO og et par til jeg ikke husker. Det skal holde at legen krysser av for "thyreoidea-utredning", så blir alt som skal gjøres gjort.
Ved mistanke om høyt stoffskifte er prøvene ofte de samme, men med bl.a. TRAS i tillegg.
Så har vi ferritin, B12, kolesterol, homocystein og leverprøver.
Mangel på spesielt de to vitaminene (og D, kanskje?) er ganske vanlig, og symptomene kan forveksles med hypo.
Kolesterol og homocystein har en tendens til å øke (og når homocystein øker pleier B12 å synke). Hos menn spesielt kan leverprøver utenfor normalen være et første tegn på hypo, men kan gi utslag hos kvinner også. Forutsatt at man har normalt moderat rusmiddelkonsum, selvsagt.
Og er du skikkelig kompis med legen og vedkommende skjønner at du faktisk feiler noe: kanskje også noen andre hormonprøver, f.eks. prolactin, testosteron og gestagen (de tre siste skal tas til bestemte tider i syklusen, også om man ikke ønsker å bli gravid, men det skal mer til før legene tar disse, de er vanligvis et ledd i utredning for barnløshet). Har man "melk" i brystene, galactorrè skal de tas uansett.
-
19-09-06, 13:03 #4
Du kan nesten dele opp blodprøvene i to typer.
De som måler prosesser som direkte har med stoffskiftet å gjøre.
Og de som kan vise hvordan det stoffskiftet du har hatt en stund har påvirket andre forhold i kroppen.
Jeg mener faktisk at sistnevnte gruppe i mange tilfeller sier oss mer enn de rent stoffskifterelaterte prøvene i første gruppe.
Stoffskiftet griper inn i alt, derfor trenger en svært mange prøver for å få en oversikt.
Det meste, og det viktigste er det jo ikke målinger for.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hva må TSH være for å bli gravid?
Av Solstråle i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 14Siste melding: 29-03-08, 18:18 -
Ok å være sykemeldt?
Av Lillejenta i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 12-03-08, 20:15 -
Bekymret for om mine jenter arver min hypo. Hva skal jeg være obs på?
Av mokki i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 3Siste melding: 21-01-08, 11:33 -
Sliten. Symptomer som kan ligne på lavt stoffskifte
Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 43Siste melding: 20-01-07, 08:53 -
Hvordan takler andre å være forandret fra da dere var friske
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 10Siste melding: 14-06-06, 23:04
Svar med sitat
Bokmerker