Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    8

Standard Thyreoditt? Er det en sykdom i seg selv?

Hei!

Har vært hos legen idag og fikk vite at jeg hadde utslag på blodprøvene. Men jeg forstår ikke helt hva det vil si.

TRAS: referanseverdi; mindre enn 50 Min prøve; 384
    TPO: referanseverdi; mindre enn 50 Min prøve; 65
    THS: referanseverdi; 0,4-4,0 Min prøve; 2,98
    FT4: referanseverdi; 11-24 Min prøve; 17

Legen sa jeg har Thyreoditt (el. noe sånt) og at symptomene mine (depresjon, søvnproblemer, slapp og trøtt, stadige infeksjoner, tørre slimhinner...påvist!) kunne forklares med dette.

Hun sa også at jeg måtte ta blodprøve en gang i året for før eller siden ville jeg trenge medisin. Hun mente at det ikke var nødvendig enda siden FT4 var innen ref. området.

Noen som forstår mer enn meg her?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

TRAS OG TPO vet jeg er antistoffer, men ellers ikke så mye.

TSH er tyroideastimulerende hormon. Dette kan øke ved hypotyrose.
    T4 er hvor mye tyroxin du har i blodet.

Syns blodprøver 1 gang pr. år var lite jeg da. Vill sjekket dem 4 ganger i året var jeg deg. For sikkerhets skyld så det ikke blir så ille prøver før du trenger medisiner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Prøvene dine er ikke helt entydige og bør som det foreslås her følges opp.
    TRAS er en test som kan påvise antistoffer mot TSH-reseptoren. Disse kan være av blokkerende eller stimulerende type. Stimulerende er vanligst og da blir stoffskiftet for høyt. (fT4 og 3 blir for høy). Det vekkes en liten mistanke om at du kanskje har den blokkerende typen, så dette må du ha i minnet når nye prøver følges opp. Dette fordi din fT4 ikke er høy.
    Anti-TPO kan påvise antistoffer som virker ødeleggende på selve kjertelen. Kjertelen blir uvirksom etter få år med slike antistoffer, og de behøver nødvendigvis ikke være så mye høyere enn dem du har, men denne testen er noen ganger litt usikker. Det finnes ikke behandling mot dette.

Ofte er det flere komplisserte prosesser som foregår på en gang og da er det ikke lett å begripe hva som skjer.
    Håper du snart finner ut av det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Hei

Det kan ta veldig mange år før skjoldkjertelen blir slått ut. Mange av de med antistoffer får først for høyt stoffskifte for deretter å få for lavt stoffskifte. Dette kan ta veldig mange år.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det vanligste er at en positiv anti-TPO prøve slår ut kjertelen innen et par år, men ingen regel er uten unntak. Iallfall ikke denne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Analyselaboratorit Furst skriver dette :

S-Anti-TPO
    [S-Anti-TPO ] 083 (A) (Antistoff mot thyreoperoksydase)

1 mL serum
    Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
    Referanseområde: 35 kU/L
    Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
    Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    8

Standard

Vil det kunne si at jeg burde kunne medisineres utifra det kliniske?

Jeg spurte legen om hun kunne behandle symptomene mine, men det sa hun nei til. Hun var likevel helt klar på at det var dette som forklarte depresjonen og hvorfor jeg bare følte at det ble verre med antidepressive. Med tanke på bihulebetennelser som jeg aldri har hatt før, betennelse på stemmbånd, halsbetennelse, påvist munntørrhet med utslett og sår, unormalt søvnbehov + dårlig søvn, manglende evne til å gripe fatt i problemer, osv. Listen er lang over symptomer som jeg har tatt opp med legen uten at jeg hadde noen idè om at det kunne være stoffskiftet.

Hun beklaget imidlertid at hun ikke hadde tatt blodprøver av meg tidligere.

Jeg har fortsatt symptomer, men det psykiske og den verste slappheten roet seg da jeg sluttet med antidepressive. Er bare redd for å skulle gå med vissheten om at det vil bli verre før jeg kan få medisin.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Dette er jo forferdelig? Håper ikke det er bare jeg som reagerer? Slike leger er jo direkte farlige ! ! !

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg vil råde deg til omgående å skifte lege. Finnes det noen private klinikk
    dukan gå på der du bor? Eventuelt kan du oppsøke legevakten om du skulle bli skikkelig dårlig.

Legen din skulle hatt pryl.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    8

Standard

Jeg har hatt den samme legen nå i 17 år og er veldig fornøyd med henne ellers. Det er bare det at jeg ikke helt føler meg sikker på om det ikke bør behandles eller utredes mer.

Så spm til dere som reagerer fra meg blir da; burde jeg be om mer utredning? I så tilfelle på grunn av symptomene eller pga resultatene på blodprøvene?

Jeg er så usikker og samtidig så føler jeg faktisk at jeg sliter litt. Har fått skikkelig vondt i nakken, med problemer med å snu på hodet skikkelig. I tillegg så kjenner jeg det i halsen.

Begynner å tro at jeg er litt "gal i hodet" likevel. Klarer jo ikke å slå meg til ro med den beskjeden jeg fikk....

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Sykdom forandrer på alt..
    Av Thomas W H i forumet Dagboker
    Svar: 24
    Siste melding: 16-01-09, 00:18
  2. Litt om meg selv
    Av VIFkongen i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 19-08-07, 11:26
  3. De Quervains eller subakutt thyreoditt
    Av Magnuna i forumet Lavt stoffskifte