Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
-
14-07-06, 21:20 #11
liten - Når man får et virus ved f.eks. omgangssyke, så er det normale at man danner antistoffer mot denne sykdommen og ikke får den igjen, eller i alle fall veldig lett. Nå kan det selvfølgelig være 4 forskjellige omgangssyker du har vært utsatt for - det må du egentlig måle med om de andre i familien din ble syke like mange ganger, f.eks. barna dine som gikk i barnehagen ;)
Men en annen ting er at det kan være et veldig gjenstridig virus du har vært utsatt for. Jeg ble smittet av et slik i fjor. Vi var tre inne og besøkte min syke bestemor. Oss to med for lavt stoffskifte ble smittet, tredjemann ikke. Vi var syke i et halvt år. Rett som det var trodde vi det var over, men så var det på'n igjen - dog var hver "runde" litt mildere for hver gang. Etter 4 mndr hørte jeg på legekontoret om det gikk et sådan virus, og joda, det gjorde det ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
14-07-06, 22:56 #12baremei Gjest
Min biopat forklarte mangel på omgangssyker, forkjølelser osv slik, når vi var inne på temaet autoimmunt:
Immunsystemet jobber overtid, hekter seg på både riktige og feil ting, gjerne med den konsekvens at sykdommen man har blusser opp i perioder, men samtidig at nye inntrengere møter sterk motstand - nettopp pga høy aktivitet i immunsystemet.
Selv får jeg "aldri" influensa, omgangssyken min er et par turer ekstra på det lille rommet mens resten av slekta ligger strøkne i 3 dager, forkjølet blir jeg to ganger i året (hvilket er for ofte, sier damen, en gang annethvert/hvert tredje år er riktig i en sunn kropp), og er ellers lite utsatt for smitte på tross av tett kontakt med mange mennesker hver eneste dag.
Nå er ikke min hypo autoimmun, og bechterewen er for det meste snill (det synes ikke min kropp, men i forhold til mange andres er den det).
Så for mange år siden bestemte jeg inne i hodet mitt at jeg EGENTLIG er sterk som en hest - og har bare hatt litt uflaks med et par diagnoser jeg overser etter beste evne - nå som jeg er frisk nok til å gi dem en nesestyver eller tre.
-
14-07-06, 23:08 #13
Jeg blir heldigvis ikke ofte syk.
Har vært syk én gang iløpet av de siste 3-4 årene.
Kanskje det var noe jeg hadde spist, og ikke noe som gikk. Spiste noe rar sjokolade fra Estland rett før jeg ble syk..
En vinter var jeg ekstremt plaget med halsbetennelse. Hadde det i flere mnd i strekk, ble knapt ferdig med én penicillinkur før jeg måtte begynne på en ny en. Tror det var 5 kurer til sammen.. Jeg fikk fjernet mandlene, og etter det har jeg ikke hatt noen problemer.
Men det at jeg aldri blir syk kan jo også ha noe med at jeg nesten aldri har energi til å treffe andre mennesker..
Det har ihvertfall ikke noe å gjøre med at jeg spiser "riktig" mat for oss med lavt stoffskifte, for det jeg ikke flink til..
-
15-07-06, 20:28 #14
Jeg skrev aldri en egenmelding eller fikk sykmelding før jeg ble Hypo, men har både skrevet mange og fått mange etterpå.
Får enkelte kan det å være hypo gå hardt utover immunforsvaret, og da kan det være lurt å få sjekket D-vitaminene og sink for å se om det kan være mangler der.
Hos meg var det hvertfall tomt for det meste da jeg tok en full sjekk for en stund siden.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
15-07-06, 20:32 #15
Takk for tipset. Jeg skal høre når fastlegen min kommer tilbake fra permisjon. Hun pleier å gjøre som jeg vil.
-
15-07-06, 20:53 #16
I DAG er jeg litt forvirret ;) ;) ;)
Men jeg har tenkt (!) litt....
Hvis at immunforsvaret blir satt på høygir ved kronisk sykdom, og dette da kan bekjempe ulike virus/bakterier....
javelja, vetikkejeg...
MEN... Hvis du f.eks. kommer i en krisesituasjon... Selv om du er svak, så kan du da bli veldig sterk....
Hvis du blir utsatt for en akutt stressende situasjon, så strømmer blodet til vitale organer som trengs for å håndtere stresset. Med mitt ordforråd, så klarer jeg ikke å forklare dette, så jeg er avhengig av dere andres velvilje...
Men altså, får ikke kriser kroppen til å pumpe adrenalin som igjen sørger for at blodtilførelsen går fra ulike steder TIL f.eks. diverse muskler for å klare å bekjempe "trusselen"? Da går blodet FRA magen f.eks.... Jeg tror ikke noe på at dette er en situasjon som er gunstig for kroppen over LENGRE tid - det er vel allment kjent ved stress-reaksjon.
Så - ok - kanskje man midlertidig får et immunforsvar som fungerer bedre - men etter mange slitne år??? NEEEI..... Men overbevis meg gjerne. Ja, jeg insisterer - jeg ØNSKER å bli overbevist. For jeg tror jeg er veldig sliten..... ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
18-07-06, 22:42 #17
jeg blir lettere smitta og er syk lengre enn jeg pleide før, og jeg er ganske sikker på at det er pga stoffskiftet iom at det blir verre/bedre alt etter hvilken form jeg er i med stoffskiftet.
får også ofte virus i perioder som gjerne varer leeeeeeeenge..
ellers er jeg frisk som en fisk
-
19-07-06, 19:49 #18
Hvis en sliter over mange år, så trenger kroppen ekstra med vitminer og mineraler for å opprettholde immunforsvaret. Det er egentlig ganske logisk hvis en tenker på det. Hvis kroppen må jobbe ekstra, så trenger den ekstra og.
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
23-07-06, 07:50 #19
det er som å lese om meg jo. Jeg og har hatt masse omgangsyke i det siste :(
TSH var på 170. Legen hadde fått sjokk når hun så blodprøven for så lavt hadde hun aldri sett, så hun hadde ringt sykehuset.
-
23-07-06, 18:26 #20
Re: dårligere immunsystem ved hypotyrose?
Hei!
Opprinnelig skrevet av cathrin
Jeg er så og si aldri syk, har tre fraværsdager på jobben på 4,5 år...
Lignende tråder
-
Blir bare dårligere av medisin :(
Av b-e-a i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 10-10-07, 13:57 -
dårligere prøveresultater men god form??
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 16-02-07, 20:39 -
Har man dårligere immunforsvar ved hypotyreose?
Av Linn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 08-10-06, 14:38 -
dårligere form etter økt dose
Av Thyr i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 23-05-06, 10:42 -
Dårligere form....igjen
Av ella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 07-10-05, 14:24
Svar med sitat
Bokmerker