Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    6

Standard Det må jo være lavt stoffskifte?

Jeg har i flere år mistenkt at jeg har lavt stoffskifte. Både moren min og farmoren min har lavt stoffskifte.
    Legen tok en prøve av meg angående dette for 2 år siden, men han fant ingenting "stort" (useriøs lege).
    Jeg skal til legen i neste uke. Mye fordi jeg sliter med å gå ned i vekt, emn også fordi jeg svetter utrolig mye (på grensen til sykt).
    Jeg har også alle symptomer vist nedenfor.

håravfall (drar av meg masse hår hele tiden, samboern min har reagert på store dotter i dusjen).
    tretthet (sover mye).
    tiltaksløshet (ORKER INGENTING).
    energimangel (kan sove i 14 timer pr døgn).
    treg tankegang, såkalt ”brain fog” (flere har reagert på at jeg er litt treig i nøtta, klarer noen ganger ikke å prate ordentlig.).
    heshet, dypere stemme
    glemsomhet (glemmer ting jeg skulle si, midt i historier.).
    depresjon (bruker cipralex, er mye deprimert).
    forstoppelse (dette har jeg OFTE).
    anemi
    binyreproblemer
    væskeansamlinger (ødem) (har fått vanndrivende av legen pga dette, sokkemerker, hovne fingre og tær. ofte øyne).
    menstruasjonsforstyrrelser (har store PMSplager)
    muskel- og leddsmerter
    overfølsomhet for kulde (fryser HELE TIDEN. frøys senest i går kveld.).
    struma
    hjerte- og karsykdommer
    infertilitet
    nedsatt sexdrift (sex frister meg ikke og jeg er 23 år og "sunn og frisk")
    sprø negler
    pistrete hår (ja).
    lav kroppstemperatur (ja).

Jeg leser at dette er vanskelig å finen ut av. Kanskje det er derfor legen min ikke fant ut av noe.
    Nå vil jeg testes igjen, men håper at noen her som eventuelt har eller har greie på dette syns det hørrs ut som jeg har det?
    Jeg er så sliten og så lei nå. orker ingenting. er trist og lei. blir feitere og feitere.
    jeg er ikke frisk. noe er det. virker som om legene ikke ar dette alvorlig.

Jeg leste på en side om stoffskifte at lemus over lengre tid kan forekomme hvis man har lavt stoffskifte. jeg har nemlig hatt lemus på øyet i 2 mnd.
    har det også ofte i leggen. noen ganger kramper i kjeven.

jeg skal ta stoffskifte prøve i neste uke. hva skjer hvis legen ikke finner noe? kan jeg begynne på medisiner for det? det MÃ… jo være noe. jeg har alle symptomer og jeg er dårlig.

[/b]
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Du skal sørge for å få tatt disse prøvene:
    TSH, FT3, FT4 og AntiTPO.
    Når så resultatet kommer skal du be om å få en utskrift av disse sammen med "referanse-områdene". Disse kan du så legge ut her så kan vi kanskje sie noe mere om dette.
    Sånn røfflig bør TSH være runt 1, FT3 og FT4 i øvre sjikt av referanse området og Anti-TPO negativ.

Det som vi ofte ser herinne er at folk som har en lav normal FT4 og en TSH runt 2 har en masse hypo symptomer. Desverre er det vanskelig å få hjelp da, fordi tallene er "normale" men vi kjenner noen leger runt omkring som kan hjelpe.

Ta blodprøvene om morgenen, da er TSH høyest.

Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Legen tok en prøve av meg angående dette for 2 år siden, men han fant ingenting "stort"
    For en merkelig kommentar. Betyr det at han ikke fant noe i det hele tatt, eller at han fant litt og ikke ville sette diagnose på det??

Uansett over til det du spør om.

Du har mange symptomer som kan tyde på hypotyreose. Og med flere familiemedlemmer med samme sykdom er sjansen enda større. Men det kan jo alltids være andre ting også! Hypotyreose er en ganske ullen når det kommer til symptomer..

Historien din ligner veldig mye på min! Jeg gikk i mange år med symptomer som økte og økte. Jeg var heldig og fikk utslag på en blodprøve til slutt ;) Da bare eksisterte jeg, levde ikke lenger!! Men i etterkant ser jeg at legen burde ha satt meg på levaxin. I hvertfall for en prøve periode på 6 måneder. Men det var vel lettere å stemple meg som hypokonder spire ;)
    Etter det jeg har lest er det ikke farlig å gi folk en prøveperiode på lav dose og se hvordan det fungerer. Og du med din familiehistorie burde stille sterkere, når det kommer til å klare å få gjennomslag for noe slikt. Om det ikke virker er det bare til å slutte. (Og det ødelegger ikke kjertelen som mange leger tror!) Om jeg ikke husker feil så pleier de å gi en dose på 50 micro gram (mg).

Bare vær klar over at mange leger vegrer seg mot å gjøre dette. Du må nok overbevise dem om ikke blodprøvene dine har utslag.
    Legger ved en link til en artikkel som ble trykket i mat&helse oktober 2005. Den handler om en ung mann som ikke har utslag på blodprøvene.

http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771

Lykke til hos legen! La oss høre hvordan det går med deg
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Hadde også vært en fordel å få tatt TRAS, B12, ferritin, kolesterol og homocystein, samt leverprøver (ASAT og ALAT og slikt noe, husker ikke hva de heter).

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    6

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Hadde også vært en fordel å få tatt TRAS, B12, ferritin, kolesterol og homocystein, samt leverprøver (ASAT og ALAT og slikt noe, husker ikke hva de heter).
    hei. hvorfor burde jeg ta disse ogsaa_ >(
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    6

Standard

takk for svar alle. naa haaper jeg at det gir utslag. ellers vet jeg ikke hva som er i veien. legen min tror jeg er hypokonder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Ferritin bør du ta fordi det kan være lavt ved hypotyrose og ellers hvis det er lavt så har du lavt jernlager. B12 kan være lavt ved h ypotyrose og dersom du ikke har det også men lav B12 så kan du få B12 anemi og bli trett av det. B12 mangel kan gi mange symptomer. Kolesterolet kan bli høyt dersom du har hypotyrose. Det er sikkert andre som kan svare på de andre prøvene.

du må ikke gi deg når det gjelder legen din. Du har veldig mange symptomer og selv og det skulle vise seg at du ikke har hypotyrose så bør legen gjøre noe med symptomene dine og utrede deg. Krysser fingrene for at legen finner ut noe og at du får den hjelpen du har krav på. Ikke gi deg bytt lege om nødvendig.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    6

Standard

takk for svar cathrin og alle som har svart. jeg skal som sagt til legen om en ukes tid. håper det fikser seg. jeg skal gi dere en oppdattering.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

TRAS bør sjekkes fordi det har med høyt stoffskifte å gjøre. Jeg har TRAS, men er lav fordi den virker blokkerende i stedet for stimulerende. Ca 10 % har dette.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Fortvilet....kan det være lavt stoffskifte?
    Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 11
    Siste melding: 02-01-08, 18:09
  3. Lavt stoffskifte
    Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 30-04-07, 09:35
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn