Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    13

Standard Re: Når viser blodprøvene mest riktig? ift tid, mat og syklu

Sitat Opprinnelig skrevet av Ellen
    Har det noe å si når på døgnet, og hva og hvor lenge siden det er jeg har spise når jeg tar blodprøver av TSH, Fritt T4 ++?
    Første gang jeg tok blodprøve viste TSH 5.1 (sent på ettermiddagen) og 1 mnd senere viste TSH 6.7 (tidlig på morgenen før frokost).

Jeg har det for meg at forbrennigen er høyest på morningen, men før man har spise frokost er jeg ikke sikker i og med at det er så lenge siden man spiste sist..og da synker jo forbrenningn?

Hvilken prøve ville vise mest "riktig"?
    og hva med menssyklus? Når i syklusen vil disse verdiene vise mest "riktig"?
    ok takk skal dere ha, men hvordan forandrer hormonene seg i løpet av dagen da? Når på døgnet er det best å ta?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det som er best er å gjøre det likt hver gang. Prøvene er bare brukbare til å finne en nogen lunde riktig dosering.
    Etter min egen erfaring er de helt ubrukbare til å finne den helt rette dosen. Det må du gjøre selv ved å finregulere - og vente tolmodig for å se om det ble bedre eller dårligere.

Jeg har sluttet å ta stoffskifteprøver og vil nesten si at det kommer neppe noe fornuftig ut av å holde på å ta disse etter at man har fått litt erfaring med bruk og virkning av den thyroxinen man bruker.

Betydningen av stoffskifteprøver overtolkes ofte. Til og med ordet "stoffskifteprøver" er feil for det er ikke prøver av stoffskiftet man tar. Det er prøver av noen hormoner som en må ha for at det skal foregå et stoffskifte, og ikke om de gjør noe fornuftig. Det sier dagens målinger intet om.
    Disse måles i blodet, og det er jo bare en transportetappe mellom produsent og forbruker.
    Det blir som å telle antall folk i arbeidstøy på pendlertoget til byn om morran og hvis det er mange med, så antar man at det blir gjor mye.
    Strengt tatt vet man ikke om de har med seg nøkkelen til jobben engang.

Det er altså bare forutsettningene for et stoffskifte man undersøker med dagens målinger. Ikke stoffskiftet. Man ser etter om det er nok der - og da er det bra !
    Og er ikke du bra da, så får du skylde deg sjøl.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Oftebro sa jeg skulle komme både medisin og mat-fastende til blodprøvene. Han ble lettere irritert da jeg hadde tatt 2 paracet på morningsen, men det gikk heldigvis over.

Og Det bør helst ha gått minst 12 timer siden sist en tok medisiner, om en også tar på kvelden i tillegg.

Jeg tar alltid blodprøvene mine langt utpå dagen, etter å ha fått imeg rigelig med drikke, for da er blodårene mine aller hyggeligst!!!! Blodårene på beina altså

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Angående syklus, hvis man skal ta hormonprøver så tar man FSH og LH på syklusdag 1 (altså når man begynner å blø) og Østradiol 17b på dag 12-14 og progesteron dag 21.
    Østrogen og progesteron vil være mye lavere på andre dager. Progesteron vil bare stige hvis man har hatt eggløsning. Ofte tester man bare progesteron hvis man vil teste om det har vært eggløsning.
    mer om dette temaet samt tabell på www.snartgravid.com

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ellen
    Første gang jeg tok blodprøve viste TSH 5.1 (sent på ettermiddagen) og 1 mnd senere viste TSH 6.7 (tidlig på morgenen før frokost).
    Jaa, TSH stiger om natten og slutter å stige om morgenen.
    Det er omtalt i lærebøkene (EWrnre&Ingbar's The Thyroid) og på www.thyroidmanager.org . Min TSH ble aldri høy før jeg fikk tatt prøvene om morgenen. I Thyroidmanager står det at TSH kan bli enda høyere hvis man tar prøve uten å ha sovet natten før.

Om den høyere TSh betyr at ft4 og ft3 stiger, og om stoffskiftet er høyere om natten og morgenen enn om dagen/ettermiddagen, har vært gjenstand for undersøkelser. Jeg tror de konkluderer med at det ikke har så mye å si.
    Men for en stund siden var det en interessant artikkel på jcen som i forbifarten kommenterte om dette. De sa at man forbrenner om natten. Bare sånn en uten videre faktaopplysning. Må finne det igjen.
    Det stemmer også med en atkins-bok jek kjøpte på norsk, dette med å forbrenne om natten (hvis man ikke har stappet seg med karbohydrater)

Skal finne det igjen, det stod i jcem og var om tykke unge kvinner (og de hadde alle sammen en TSH over 2) (ikke rart at TSH-referanseområdene blir for høye når de tar med overvektige)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Dette var interessant Nora. Kanskje litt "out of limit", men jeg pleier å legge avtaler med venner og slikt på kvelden helst. På kvelden og natta har jeg mindre brainfog, tenker mer klart, og føler jeg er "bedre selskap" for de jeg er sammen med. En homeopat jeg har snakket med mener dette skyldes at når vi med lavt stoffskifte har vært våken i mange timer arbeider diverse funksjoner i kroppen bedre, han hadde en teori men husker dessverre ikke godt nok til å gjenfortelle.

Når det gjelder å "holde seg våken" for å få en høyere TSH slik at offisiell diagnose kan fåes, er vel ikke dette noe triks for oss som tar armour, for vi vil vel ha en jevn meget lav tsh, eller hva?

Jeg har tatt armour i ca 3 mnd og har aldri tatt stoffskifteprøver i denne tiden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

TSH er logaritmisk, og hvis jeg skulle holde meg våken for å få en høyere TSH når den er 0,02 fra før vil den muligens stige til 0.04...ikke noe vesentlig bedre tall... (min ft4 og ft3 er da noe over midten men ikke høy for å forklare evt. nye lesere)

Hmmm...leter etter artikkelen i jcem.
    Fant noen andre, forresten:
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 005-0920v1 pdf
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 005-0003v1 pdf
    Den siste sier at selve hormonene er ganske jegne utover døgnet. De sier også en del interessant om leptin og TSh, dopamin og TSh, og at det sympatiske nervesystemet hindrer kjertelen fra å sende ut hormoner i respons fra TSH. (og så sier legene at TSH er nøyaktig...) Jeg personlig er uenig i påstanden at en ft4 på 15 er lik en ft4 på 16. Vi som tar levaxin ville kjent forskjellen.
    Merk ogaså at gjennomsnittlig TSH for de tynne er 1,1.
    Det er grafiske fremstillinger på TSh over 24 h på slutten av pdfen.

Leter videre etter artikkelen hvor de i forbifarten nevnte at forbrenningen skjer om natten....

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
    Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-12-07, 22:02
  2. De mest uforklarlige sykdommer
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 10-04-07, 23:38
  3. Hvilke symptom sliter dere mest med?
    Av komlå i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 27
    Siste melding: 12-03-07, 21:49
  4. Hva jeg hater mest - hyper eller hypo?
    Av brits i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 17-04-06, 21:39

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn