Viser søkeresultater 11 til 20 av 134
-
16-06-06, 00:55 #11
Hei Stine og alle andre her.
Sender en link til en chatte side for leger kalt eyr. Der finner man mye interesant og mye provosernde. Her er en historie en lege forteller om hans pas erfaringer med liothyrinin.
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q2/000860.html
Husk at kroppen må ha t4(levaxine) for at cellen skal kunne produsere t3 (liothyrini). Dersom ikke kroppen klarer d med kun t4 tilførsel trengst t3.
I gamle dager medisert man Hypothyreose med ekstrakt av skjoldbruks kjertelen til griser(kan fortsatt fåes: Armour), den inneholdt begge deler som seg hør og bør. Og diagnosen ble satt etter symptombilde, som seg hør og bør.
Men så fikk de til å framstille kjemist t4, da glemte de t3. Nå er der gode t3 piller å få så nå er det bare uvitenheten og uviljen blant legestanden som er problemet.
Behold troen, Liothyrinin har hjelpt mange.
Jeg tar:
morgen: 50 mck Levaxine, 20 mcg Liothyrinin
kveld: 25 mcg Levaxine, 20 mch Liothyrin
Hva tar du som har fått det med fastlegen din, og hvordan er det oppdelt?
Interesant å høre hvordan doserer deg.(om du ønsker selvsagt)
Behold håpet StineHar "friske prøver" etter norsk standard, men har stoffskifte problem alikevel, fikk reddning hos Dr Oftebro.
-
16-06-06, 12:43 #12baremei Gjest
Og her er et innlegg fra min nye fastlege, som jeg ikke har truffet enda. Men informasjonen jeg fant på eyr var avgjørende, i tillegg til at han holder til 200m fra jobben...
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q4/003441.html
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q4/003322.html
Han skriver endatil om dhea og binyrebarksvikt...
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q2/001414.html
-
16-06-06, 14:23 #13
-
16-06-06, 15:46 #14baremei Gjest
Var skikkelig detektivarbeid, det der. Jeg ringet inn alle leger innenfor akseptabel omkrets fra jobben, og begynte å søke på nettet. Noen fant jeg ingenting om, men denne virket ok.
Så jeg tok en sjanse, og har foreløpig bare hatt en telefonsamtale med sekretæren. Og hun virket hyggelig, hun. Så får vi bare håpe. Jeg trenger ny resept på Armour i løpet av sommeren, min går ut i september, så vi får se...
-
16-06-06, 22:40 #15
Helledussen, så mye dere klarer å finne fram til
Tor
Legen min har aldri snakket om å dele opp medisinen eller å ta den på kvelden f.eks.
Legen har tidligere anbefalt meg maks 5 dager med 100 mg Levaxin i uka og 2 dager med 50 mg. Siden jeg har vært så dårlig så lenge, så har jeg fått lov til å forsøke å øke mer. Han ba meg da bare om å være obs på hypersymptomer - noe jeg da også fikk hvis jeg økte mer. Men så leste jeg her inne en plass at noen tok Levaxinen om kvelden. Det har jeg da begynt med og i et par måneder nå så har jeg tatt 150 mg Levaxin hver kveld. Men jeg merker ingen forskjell - ikke i noen retning.
Så jeg tenkte det var på tide å få tatt prøver. Da kan en også se hvilket utslag økninga i Levaxinen har gjort her. Samtidig spurte jeg om å få forsøke Liothyronin. Legen gikk litt motvillig med på det. Ville helst ha resultat av prøver først, men jeg fikk da med meg resepten. Han sa at jeg skulle ta 10 µg i en uke og så øke til 20 µg. Samtidig skulle jeg gå ned igjen til 100 mg Levaxin om dagen.
Vet ikke om du ble noe klokere av dette jeg ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
16-06-06, 22:52 #16
Jeg kan ikke gi deg noe dose forandrings råd...........men på generelt grunnlag kan jeg si at norske leger underbehandler Hypothyreose.
Man må redusere Thyroxin litt når man starter med Liothyrinin.
Dersom du har sovn problem skal du ta kvelds-dosen idet du legger hodet på puten. Da kan det skje to ting, noen sovner godt, andre blir litt styrket,de må heller ta det litt før på kvelden.
Det må understrekes at å dele opp dosen i før mat morgen og om kveld er veldig viktig.
Gi Liothyrinin tid, som vi alle hvet her inne så er prognosene for bedring og virkning av medisin helt forskjellige far person til person.
Lykke til Stina
Hilsen Tor 31årHar "friske prøver" etter norsk standard, men har stoffskifte problem alikevel, fikk reddning hos Dr Oftebro.
-
16-06-06, 23:09 #17
Snakker du bare om Liothyronin her Tor. Du virker så skråsikker. Har du en fot innenfor helsevesenet eller?
Jeg senket ikke Levaxin når jeg begynte med Liothyronin. fT4 gikk ned. Skulle jeg ha senket Levaxin ville vel fT4 sunket enda mer?
Tar 175µg Levaxin og 5 - 10 µg Liothyronin. Ser ut til å tåle det. For en tid tilbake fikk jeg skjelvinger på denne dosen. Senket dosen og skjelvinger forsvant. Har øket igjen og merker ingen hypersymptomer - ennå. Gått noen uker slik nå....• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
16-06-06, 23:10 #18
Tusen takk for info'en du kommer med Tor, det setter jeg veldig pris på. Har hatt søvnproblemer det meste av mitt liv, så hvis dette kan hjelpe på søvnen, så er det skjedd et mirakel. Har alltid sagt at det må ei slegge til for å få meg til å sovne. Tror mange av mine problemer er forårsaket/forverret av så dårlig søvn (mange hormoner blir dannet i dyp søvn f.eks.).
Og jeg skal gi det tid, ja, vær sikker. Evt forsøke å endre litt i doseringtidspunkter og Levaxin/Liothyronin i forhold til hverandre.
Lykke til til deg også, Tor
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
16-06-06, 23:17 #19
Hei Tor.
Vi har prata litt for lenge siden om man skulle senke Levaxindosen når man introduserer Liotyronintillegget - eller ikke.
Tema kom opp fordi mange leger satte ned pasientens Levaxindose, så dette var en etablert praksis.
Klagere her i forumet meldte om lavere fT4 prøver.
Jeg mener at man ikke skal det, og begrunner dette med at man ikke får mere T4 av å spise T3.
Eksempelvis : Hvis din fT4 måling er så høy som den skal være, så forandrer ikke denne seg om du legger til litt T3.
Men fT3 målinga gjør, og det er jo hensikten.
Skulle man redusert Levaxindoseringen vil jo fT4 bli lavere, og et T3 tillegg vil ikke tilføre noe til målingen av fT4.
Jeg er av dem som Liothyronin ikke har god effekt på - men Armour har god effekt.
Ã…rsaken kan være flere. Feks at T3 i Armour er biologisk.
Forklaringen kan også være at jeg må ha T2. Denne brukes i dejodinasen av Thyroxinsyntesen, så uten denne blir det verre å få dannet T3.
Det finnes litteratur om dette, og det er også gjort dyreforsøk - på rotter !
Men om dette gjelder meg ? . . . .• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-06, 00:06 #20
Hei Tor. Jeg har postet mange innlegg om søvnproblemer, men dette er nytt for meg. Har du en link? Men leser jo at Stina blir trett så jeg skulle kanskje prøve det? Er allikevel redd for å bli mer gira enn jeg er fra før. Hva sier dere andre? Må bare prøve seg frem??
Opprinnelig skrevet av Tor
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Lignende tråder
-
Normale prøver - men mange symptomer
Av Tily i forumet Lavt stoffskifteSvar: 101Siste melding: 20-02-16, 08:17 -
Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 09-10-10, 18:40 -
Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
Av Imse i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 28Siste melding: 04-09-09, 11:30 -
Normale prøver – men ikke frisk
Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 8Siste melding: 28-05-09, 11:18 -
Normale prøver - men mange symptomer, bl.a. varm hals ...
Av Tily i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 06-08-07, 22:36
Svar med sitat
Bokmerker