Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Jeg fikk radioaktiv jod i -96, men var så ørsk i den perioden att jeg gjorde egentig bare som legen sa. Og da hadde jeg en FT4 på 108 så legene var vel mer nervøse enn jeg var. (var helt i lala-land gitt). Men jeg trodde nesten att det bare bar folk som hadde skyhøy FT4 som fikk det? My mulig jeg har feil.

er det at de ikke klarer å stabilisere deg att du skal få det?

Jeg og ville ventet lengst mulig m å få det. Da er det ingen vei tilbake liksom. Det tok 2 år så var jeg hypo, og enda ville ikke legen ta blodprøver av det lave stoffskiftet, for det var en "gammelmanns-sykdom..... "

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Helt forferdelig at legen ikke ville ta blodprøver av en som har fått radioaktivt jod!!!

Hva står det som diagnose på deg? Det skal egentlig være hyperthyreose behandlet med radiojod, og ikke hypothyreose alene.

baremei Gjest

Standard

På Aker jobber Ingrid Norheim som overlege, og hun er en fabelaktig dame som har tid og som gjør ting heller for mye enn for lite, og hun ser sammenhenger og tar pasienten på alvor.
    Mener hun du tar feil sier hun det også, på en mild og hensynsfull måte, men ganske direkte likevel.

Det jobber en til der som virker veldig flink og grundig (og som mener TSH over 2 sammen med lav FT4 kanskje skal behandles, avhengig av resten av bildet, faktisk skrev hun "over 1,5" i svigermors rapport), og jeg husker aldri navnet helt, men mener det er Suza eller noe lignende, hun er negresse. Ikke mange av dem der, så en telefon burde avklare det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av heisann
    er det at de ikke klarer å stabilisere deg att du skal få det?
    "
    Fordi jeg har brukt medisin i et halvt år og TSH er fremdeles lav. DERFOR!

Han sier også at det blir radioaktiv jod på sikt uansett fordi jeg kommer aldri til å bli kvitt problemet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Da har han ikke hørt om de antistoffer som gjør at TSH fortsatt er lavt enda man ikke er hyper.

http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... ease/88875 The TSH nightmare
    But recent studies show that there is another reason for TSH to be suppressed. Researches in Amsterdam have found that TSH receptor antibodies, even the blocking kind that cause hypothyroidism, may trick the pituitary. The pituitary gland is thought to also have TSH receptors. Besides getting its orders from the hypothalamus, TSH receptors in the pituitary tell it if TSH levels are adequate. Just as TSH receptors located on thyroid cells get tricked by TSH receptor antibodies, TSH receptors in the pituitary gland recognize TSH receptors antibodies as if they were TSH. Thinking there is a high concentration of TSH in the blood (when there are actually high antibody levels and no TSH), the pituitary thinks we’re hyperthyroid and quits secreting TSH.
    What a nightmare for thyroid patients. It’s no wonder that after treatment for Graves’ disease, many patients end up complaining of hypothyroid symptoms only to be told that their labs indicate that they’re hyperthyroid. What can be done about this? Insist that your doctor monitor you with levels of thyroid hormone, preferably levels of free T4 and free T3. Also insist on being tested for TSH receptor antibody levels.

Source: LJ Brokken, et al, “Suppression of serum TSH by Graves’Ig: evidence for a functional pituitary TSH receptor,” Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, Oct 2001, 4814-4817.
    http://www.hotthyroidology.com/editorial_121.html "Most clinicians will be aware of the fact that TSH levels can remain low, despite clinical euthyroidism and normal concentrations of T4 and T3, in patients treated for Graves’ hyperthyroidism."
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... /88/9/4135 Thyrotropin Receptor Autoantibodies Are Associated with Continued Thyrotropin Suppression in Treated Euthyroid Graves’ Disease Patients
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 86/10/4814 Suppression of Serum TSH by Graves’ Ig: Evidence for a Functional Pituitary TSH Receptor "Antithyroid treatment for Graves’ hyperthyroidism restores euthyroidism clinically within 1–2 months, but it is well known that TSH levels can remain suppressed for many months despite normal free T4 and T3 levels."

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Ehh... Den linken jeg la inn ga kanskje et litt feil bilde av Haukeland sin kompetanse, ser jeg. ROAS er et prosjekt de har gående ved Medisinsk avdeling, men i tillegg undersøker og behandler de selvfølgelig ulike "vanlige" thyreoideatilstander. Jeg ville bare vise at de har et spesielt sterkt fagmiljø på akkurat dette med såkalte "polyendokrine syndromer".

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Armour eller levaxin, eller begge deler?
    Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 19:37
  2. Aker og kontaktinfo....
    Av Lissa i forumet Hos legen
    Svar: 19
    Siste melding: 20-09-07, 16:31
  3. Lege S. Brustad, Haukeland
    Av brits i forumet Hos legen
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-06, 16:13

Bokmerker