Viser søkeresultater 31 til 40 av 43
-
08-06-06, 11:55 #31
Jeg tror, de fleste leger ikke skriver ut Levaxin, uten at de kan støtte seg på blodprøver. Jeg hadde alle tegn på stoffskifte problemer, men ingen ting ble gjort før det var et utslag. Han sjekket TSH og T4 flere ganger, men ingen ting annet. Det tror jeg er normal praksis! Denne legen var ung og hadde nok lært alt det "nye" om stoffskifte problematikken. Men det hjalp meg lite ;)
Det er ikke farlig å få Levaxin uten blodprøvene utenfor referanse området. Det er blitt gjort forskning på det om jeg ikke husker feil. Før trodde man at man kunne ødelegge thyreoidea kjertelen ved å tilføre hormoner, men det gjør det altså ikke. Den setter bare midlertidig ned fumksjonen. Den går tilbake til normalt etter tilskuddet fjernes. Man skal ta mindre Levaxin hvis man skal prøve det [som Nora skrev]. Og det går jo an å følge blodprøve resultater like godt på friske som på syke skulle jeg tro. Det gjelder bare å holde T3 innen for referanseområdet, for det er den som i så fall skader hjertet osv.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
08-06-06, 13:17 #32
Det at TSh er forhøyet og ft4 fremdeles er innenfor referanseområdet, er helt vanlig, og det har et eget navn, subklinisk hypothyreose.
Det er derfor det er en del diskusjoner om dette i fagmiljøene, søk på subclinical hypothyroidism og lignende.
Mange er enige om at pasienter har mange symptomer enda deres hypothyreose er bare subklinisk, og at begrepet derfor er feil.
Hormonlabben på Aker skriver om saken at hvis TSH er over grensen deres, som er 3,6, og pasienten har symptomer, da kan pasienten velge om han skal ha behandling eller ikke. Og de som prøve å bli gravide skal ha thyroxinbehandling uansett ved en TSH på 3,6.
Referansen fra pubmed med link til jcem-artikkelen handler nettopp om subklinisk hypothyreose og arguementerer for at en TSH på 2,5 er toppen av det normale.
Hvis man bare skulle behandle manifest hypothyreose her i landet, måtte legene og pasientene vente til TSH er blitt 10. Det er enmlig det som er grensen til "overt" eller full hypothyreose.
-
08-06-06, 16:38 #33
Bruker
- Medlem siden
- May 2006
- Sted
- Rogaland
- Meldinger
- 2
Normale stoffskifteprøver
Hei og takk for at dere tar dere tid til å svare oss "ukyndige" på området. Men det stemmer at prøvene ble tatt om ettermiddagen. Skal huske på det neste gang. Men dette med antistoffer; hvis det er slik at om du har utslag på dette, så betyr det at kjertelen er i ferd med å ta kveld ? Hvorfor blir da ikke denne prøven tatt rutinemessig hos de som har f.eks høy TSH ? Er det kun et spørsmål om penger eller? Kan det være at legen ikke vil ta denne prøven ? Jeg forstår jo forsåvidt at leger kan avvente situasjonen ved å se om endringen kan være forbigående, men hvor lenge mener de at man skal gå og "hangle". Jeg må vel være så ærlig å si at jeg ikke tror at de hadde vært så utholdende om det hadde vært deres egen helse det var snakk om. Skal prøve å lese litt om dette med subkl. hypo, om jeg finner frem på den linken du nevner Nora. Ellers så skjønner jeg jo at jeg kan få et problem overfor legen om jeg velger å "prøvemedisinere" meg selv. Men hadde da tenkt å starte med 25 µg om dagen i noen uker, og så kanskje forsiktig øke til 50 µg. Antar at jeg enten får en reaksjon (bedre eller verre) etter noen uker eller ikke merker noen ting. Da kan jeg vel forsåvidt bare kutte ut. Eller?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-06-06, 17:33 #34
Har sett litt på historien din og så at jeg har samme ubehandlete tia som din mor. Jeg veit altså hva det er !
Det er jo også en viss arvelig komponent i stoffskiftesykdommer. Er vistt ikke helt klarlagt, men det stemmer iallfall her i familien.
Likevel vil jeg ikke råde deg til å forsøke litt thyroxin enda. Etter min mening litt tidlig. Som det sies her, må du først få etablert om du har antistoffer mot kjertelen. Det er visst omtrent 90% av dem som får hypothyreose som har dette - og da tar kjertelen kvelden (som du skriver) på få år. Og dette må visst bare gå sin gang. Man har ikke medisin mot dette !
Har du antistoffer er jeg enig med deg uansett hva doktoren sier !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-06-06, 17:53 #35
Hei Gunda

Legger ut dette slik at du kan lese det. Det er om foskjellen på bare forhøyet TSH og forhøyet TSH + antistoffer mot thyreoidea.
Subklinisk hypotyreose
- Subklinisk hypotyreose refererer til en form for hypotyreose som ikke her utviklet seg noe særlig. Med det menes det at pasienten har noen få symptomer eller ingen symptomer. Subklinisk hypotyreose defineres ved forhøyet nivå av TSH og normale verdier eller veldig nær normale verdier av T4. Dette kan være første stadium av å utvikle hypotyreose. Ved subklinisk hypotyreose er sjansen for manifest hypotyreose mindre enn ved latent hypotyreose, men det hender.
Psykiske og kognitive plager forekommer ofte ved klinisk og latent hypotyreose og bør håndteres aktivt.
Latent Hypotyreose
- Diagnostikk for latent hypotyreose defineres ved normale verdier for T4 og T3, mens TSH er lett forhøyet (4-10 mIE/l) og at det er thyreoidea antistoffer tilstede. Dette kan være første stadium av å utvikle hypotyreose. Hvis det ved gjentatte målinger påvises forhøyet TSH , tyder det på nedsatt thyreoideareserve, og man kan snakke om latent Hypothyreose. Ofte vil en autoimmun hypotyreose begynne med latent hypotyreose, og hos noen kan det vare i lang tid før den blir manifest. 5 - 10% av pasientene med latent hypothyreose og positive thyreoidea-antistoffer utvikler hypotyreose hvert år.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
08-06-06, 18:10 #36
Mitt bidrag blir litt på siden nå, men ordet "Subklinisk" blir som Nora nevner, brukt feil !
En klinisk diagnose er en gammel og definert diagnosemetode som man utfører uten hjelpemidler. Man kan bruke stetoskop og termometer og sykehistorien, men ikke labarket !
En klinisk diagnose betyr altså en diagnose som kan stilles fordi pasienten har symptomer.
At man føyer "Sub" inn foran, betyr da at det er like før man har symptomer, eller i klartekst : Man har ikke symptomer - enda !
Og det har man da jaggu når man får denne !
Jeg liker ikke latent heller - som betyr "i det skjulte".
Vakke mye i skjulet den jeg hadde !
Jeg mener at den som skal stille en diagnose bør være såpass våken at denne får med seg de enkleste ting iallfall !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-06-06, 19:40 #37
Det absurde med subklinisk hypothyreose og at ordentlig hypothyreose er først når TSH er blitt 10, er ofte blitt diskutert.
Jeg gremmes selv hver gang jeg hører subklinisk hypothyreose eller latent hypothyreose.
Men det betyr bare at TSH er ikke blitt 10 ennå.
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/ ... /7088/1175
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/ ... /7096/1764
og mange andre artikler der og andre steder er nettopp om man skal gi folk diagnose eller ei.
Flere ganger påpekes det av leger at subklinisk er misvisende siden veldig mange vil ha alskens symptomer.
Det er gjort mange undersøkelser på kjemiske forandinger hos folk, og allerede ved en TSH over 2 blir kolesterol forhøyet. Det fins mange andre parametre som forandres ved en TSH som fremdeles er innefor referanseområdet. Så det er kliniske forandringer som de vet om, enda kaller de det subklinisk.
Ja, det er absurd.
Til undersøkelsen i Tromsø hvor Jorde skulle finne et par hundre forsøkspersoner som ikke visste de var hypo, enda TSH var over 4 eller noe sånt, var det veldig vanskelig å finne forsøkspersoner blant tusenvis av mennesker testet.
-
08-06-06, 20:21 #38
Her er noe fra Aker nyhetsavis 3/04
http://www.aus.no/stream_file.asp?iEntityId=3893
Det er akkurat det jeg hat dagt hele tiden mener jeg.Ved TSH 3,6-10 mIE/l, normale verdier for fritt T4 og fritt T3 og hypotyreosesymptomer
(ofte uspesifikke) kan det, hvis pasienten ønsker det, være indikasjon for å prøve
tyroksin-behandling i 6 - 12 måneder for å vurdere effekten på symptomene. TSHbehandlingsmål
bør være 1,0-1,5 mIE/l. Ved symptombedrende effekt fortsettes
behandlingen. Hvis man velger ikke å behandle, bør symptomer på hypotyreose og
TSH sjekkes hver 6. –12. måned. Alle med TSH > 10 mIE/l ved gjentatte målinger bør
behandles med tyroksin.
-
08-06-06, 23:04 #39
Mange burde lese den derre !
Mild hypothyreose kan godtas, men en må være klar over at symptomene den gir kan være svært ødeleggende for livskvaliteten.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-06-06, 09:28 #40
Men nå ivrer mange endokrinologer for atman kan starte begrepet mild, subklinisk eller latent fra en TSH på 2,5.
De er veldig uenige i fagkretsene.
De vil ikke påtvinge de ytterst få som har en TSH på 6 og ikke merker symptomer behandling.
(O'Reilly beretter om en som hadde en TSH på 80 og ikke merket noen ting) http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/ ... /7245/1332
For hva som påtreffes i en studie hvor de tar blodprøver av svensker i 60-årsalderen, se denne pdf: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda25418.pdf
TSH vaar tettestved 1 -2. Jeg synes de kunne like så godt satt en cutoff ved 2.5 og 3, ikke 4 som er ganske høyt i følge grafen.
Lignende tråder
-
"Normale prøver" - har hypothyreose alikevel
Av Tor i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 133Siste melding: 01-09-08, 22:50 -
Hypothyreose selv om tallene er "normale". Noen andre i samme situasjon?
Av Tor i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 23Siste melding: 01-09-08, 22:50 -
Er disse symptomene "normale"?
Av Node i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 23-11-07, 15:14 -
"Normale" prøver etter et par måneder på Armour?
Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 02-10-07, 15:09
Svar med sitat
Bokmerker