Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Spørsmål om CRP-tal

Kris & n'Finn jeg leste menings utvekslingen mellom dere på Yvette's tråd ''Diverse prøvesvar''. Og håper dere kan svare meg på disse spørsmålene:

Jeg har litt for høy CRP. Men trodde det var omtrent samme testen som senknings reaksjon. Har jeg tatt feil? Jeg har hatt for høy SR siden jeg gikk til legen og sykemeldte meg i 2004. Tror bare det er en innen for normalen i de årene. Gamle legen min sa at det kunne bare være normalt for meg å ha høy SR, men ble litt bekymret da jeg leste om CRP var mer klinisk nøyaktig. Siden jeg har høye SR målinger hele tiden...

Vet dere om den autoimmune thyreoidea lidelsen (som jeg enda ikke vet hva er) kan føre til disse resultatene på blodprøvene?? Det er jo en slags betennelse... Eller om det er noe jeg bør snakke med legen min om?? Han kommenterte at ingenting lyste rødt på skjermen hans, så jeg godtok jo det, men lurer nå litt. Særlig siden jeg også hadde andre prøvesvar uten for ref.området..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

CRP er det mest følsomme av de proteinene som reagerer på betennelser. Tror den reagerer på virusinfeksjoner også. Den stiger med en gang og kan bli flere tusen. Den brukes mest til å bekrefte mistanker. Feks. er det blindtarmen ? Høy CRP - ja. Dem vet omtrent hvor høy den pleier å bli ved de forskjellige lidelsene.
    Den er ikke helt å stole på ved lave utslag og heller ikke så god ved svake langsomme prosesser. Likevel skal man følge litt med når denne har utslag, men den sier jo ikke noe om hva det er. Bare at det er.
    Senkningen er jo en eldre målemetode som brukes enda for den er ikke helt lik CRP. Denne slår ut på thyreoditt og anti-TPO bekrefter. vet ikke om CRP gjør det ? CRP er jo en nyere og egentlig bedre metode, så antagelig gjør den det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Takk for svar n'Finn da er jo alt i orden

Som vanlig gir du meg gode svar
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins en ny prøve som heter micro-CRP som kan måle svakt forhøyet CRP som sies å være et funn ved betennelser i åreveggen (disponerer for hjerteinfarkt)
    Fürst har den ihvertfall.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Leste litt om det tidligere idag Nora. Litt skummelt. Men jeg håper det bare går bort av seg selv Takk for svar!
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Forresten så sier de at høyt insulin er årsak til forhøyet micro-CRP.
    Står masse om det i hjerte-og-kar-vitanskpelige blader.
    Har sett dem.
    Det er derfor det ringte en bjelle eller flere når ernæringsfysiologen på foredraget snakket om høyt insulin og autoimmune sykdommer og stoffskiftet.!
    Løsningen er lavkarbodiett pluss drastisk senke omega-6-inntaket og øke omega-3-inntaket samt antioksidanter.

Metformin og statiner bruker legene i slike tilfeller.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei!

Hva menes med høy crp- hva er referanseområde der?
    sliter med høyt blodsukker og høy crp- noe legen mener har en sammenheng.( har ikke diabetes 2)

hilsen hias

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Referanse området er 10
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

er det ikke 8 som er det som de pennene kan måle som lavest på legekontorene?
    De er forresen unøyaktige hvis man driver og løfter dem . (de gjorde det sist når jeg var der. de skla ikke drive og løfte den saken)
    Micr-crp klarer å måle lavere områder.

man kan ha masse annet som gir utslag også, reumatisme og diverse annet.

Hva skal de gjøre med blodsukkeret?
    Høyt veksthormone og høyt cortisol hever også blodsukkeret og dermed insulin.
    Og høyt ft3 også. Vet ikke hvor høyt det skal være for å gjøre det.

Men prednisolon gjør det ihvertfall hvis dagsdosen er over 7,5 mg tror jeg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei igjen og takk for svar!

Skal begynne på lavcarbo ,ja!- Har prøvd det før og gikk ned noen kilo, samtidig som blodsukkeret og crp gikk ned. Kosthold og trim hører nok sammen, og nå har jeg overskudd til å ta fatt på meg selv. Etter 1,5 år er jeg godt regulert på Levaxin og armour

Hias

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Spörsmål om allergimedisiner
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 04-05-09, 18:34
  2. Ny med et spørsmål
    Av sassi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 12-02-08, 13:19
  3. Spørsmål om Ernæringsfysiolog
    Av Anne Ma i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 01-09-06, 19:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn