Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard nye prøver, armour og dosering, noen synspunkt?

Hei!

Ikke lett å finne riktig dose nei! Har vært slapp og sliten i det siste, av og til følt at jeg kommer til å gå i bakken, og vært veldig surrete og ukonsentrert. Nå skjønner jeg jo hvorfor, fikk nye prøvesvar i dag, og samtlige prøver viser at stoffskiftet går på lavbluss. Har tatt 1 grain Armour pr. dag, samt 25mg Levaxin, og det er nok for lite. Hva ville dere gjort? Økt Armouren? De forrige og nye prøvesvarene var:

05.04.2006:

Anti-Tpo: 733
    Fritt T3: 5,2 (ref. 2.3-5.7)
    Fritt T4: 12,4 (ref. 9,0-22,0)
    TSH: 0,20-4.0)

26.05.2006:

Anti-TPO: 968
    Fritt T3: 3.6 (ref. 2,3-5,7)
    Fritt T4: 10,2 (ref. 9,0-22,0)
    TSH: 1,7 (ref. 0,20-4.0)

Takknemlig for svar Ikke kjekt å være sombie

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Økt begge litt? vet ikke.
    Merk at det fins en del folk som kan ha en ft4 i nedre halvdel men da må ft3 være høy nok.
    Din ft3 er gått ned en del, jeg mener at du kan prøve med mere Armour først og se hva som skjer.
    Alternativt er å øke levaxin, som også er veldig logisk. Jeg personlig må ha ft4 midtpå så jeg ville prøvd det først. Det er individuelt.
    Jeg har sett at andre tar f. eks. 50µg levaxin, hvis du lurer på hva andre gjør.
    Jeg vet om en som er bra med en TSH på 1,5 på Armour, mens en del har ganske lav TSH og noen er rundt 1 og er veldig bra.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Takk for svar

TSH`en min fra forrige prøver falt visst ut, den var på 0,55.
    Tror min T4 bør ligge over 16 hvertfall, den har vært det før da jeg ikke var medisinert.

Tempen har også gått ned fra omkring 37 til 36,5, og jeg har blitt kald på fingre og tær igjen, brrr...

Men, det er vel slik at man skal øke etter en stund? Om man begynner på lav dose?

baremei Gjest

Standard

Jeg ville økt Armouren med 1/4 grain i 4 uker, så 1/4 grain en gang til og så nye blodprøver 6 uker etter det. Viser prøvene en itt høyere FT4 da og stabil/lavere TSH og FT3 ville jeg økt igjen, men ventet noen uker til og kjent på formen og magefølelsen. Skulle FT3 bikke over kanten tar du det enda roligere, evt. legger til 25mcg Levaxin i stedet.

For meg stemmer formen best med en FT3 som er middels til høy, og FT4 nærmere toppen enn midten. TSH bryr jeg meg ikke om, den er bare ikke der uansett.

Bare min mening, altså, utifra prøvene dine. Skulle du få overdoseringssymptomer kutter du tilbake igjen hvis ikke det gir seg i løpet av en ukes tid. Skulle det bli for ubehagelig kutter du med en gang.

Økninger etter dette (etter å ha passert 1 1/2 grain ca) ville jeg anbefale skjer veeeeldig sakte - jeg måtte vente 2-3 måneder før jeg kunne øke igjen, noen ganger enda lenger, og jeg kunne aldri øke med mer enn 1/4 grain, en periode tok jeg bare halvparten av det også.

Hvis ferritin også er lav, også lav normal, tåler du økninger dårligere selv om du trenger dem, så pass på det. om du får overdoseringssymptomer uten at prøvene tilsier at du tar for mye. B12-mangel gir også mange rare utslag på hjernekapasiteten, så får det sjekket hvis det ikke alt er gjort.

Jeg har vært oppe i 2 3/4 grain og holdt den dosen ganske lenge, men måtte etterhvert gå ned igjen. Akkurat som om kroppen trengte mer en periode for å "komme igang" med mer tilfriskning, for så å ha fått nok.

Siste året og drøyt det har jeg vært stabil på 2 grain og 50mcg Levaxin.

Min TSH er ikke målbar (har aldri vært, heller ikke på Levaxin alene), før beh. lå den på 0,2-0,7)), FT3 ligger og skrubber helt øverst, av og til over grensen, og FT4 nådde endelig 17-tallet for et halvt år siden, etter ha dirret rundt 12-13 lenge. Når den stiger følger formen etter.

Har tatt Armour i 3 år nå og det siste året har gjort meg nesten normal igjen. I den grad jeg _kan_ bli normal, da...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, man må regne med å øke og på thyroid.about.com forumet er trenden nå at de anbefaler mindre doseforandringer, for å ikke øke forbi en idealdose.
    i gamle dager pæste man på med Armour eller thyroxin og man behandlet pasientene til lettere hyper ser det ut som.
    Nå prøver man å gi laveste brukbare dose, noe som tar en del tid.
    En del pasienter vil da få en normal TSH (altså rundt 1) og da funker deiodineringsenzymene (som skrus mer av hvis man får en levdig lav TSH ser det ut som) og det er mer normalt.

Jeg ser at dine antistoffer har økt litt, noe som kan tyde på for lav dose. Antistoffer går ofte ned når man er riktig dosert.
    Hos noen få kan de gå opp med armour men det er sjeldent.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Hvordan skal jeg få delt de små tablettene? Jeg har 1/2 grains tabletter og de er jo så små..

Men, enig med deg, opptrapping må til

Er det slik det foregår altså? Man går på en dose, har ok prøver, så må kroppen ha mer?

baremei Gjest

Standard

Kjøp tablettdeler på apoteket, koster en 50-lapp eller deromkring.

Nei, hvis prøvene er ok OG formen er ok trenger man nok ikke mer.

Men hvis prøvene er ok og formen ikke må man vurdere fra prøve til prøve sett sammen med formen, og følge med på trenden i prøvene.

Stigende men ikke bra form sammen med f.eks. stigende FT4 forteller jo kanskje at akkurat du må ha en høyere FT4 for å føle deg bra.

Og de fleste som tar tyroxin trenger TSH på rundt 1, noen litt over og noen litt under, og noen som meg, med ikke målbar. Det siste er også ganske typisk for Armour-brukere, har jeg inntrykk av.

Og normalområdet er så stort og behovene så individuelle at det er ikke alltid lett, nei.

Og noen trenger litt mer om vinteren, noen merker de kan ta litt ekstra ved større påkjenninger osv. Men det tar jo tid å lære seg å kjenne disse tingene, da...

Lignende tråder

1. Armour Thyorid - omregning av dosering fra Levaxin
    Av bethen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 24
    Siste melding: 13-02-14, 16:34
  2. Dosering armour. Bør kombinere med levaxin? Lav t4
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 10-11-06, 12:38
  3. Dosering Armour
    Av Leya i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 22-10-06, 11:24
  4. Dosering av Armour og Levaxin i kombinasjon
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 06-09-06, 21:42
  5. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn