Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard doseringsspørsmål ifht tidsperspektiv

noen som har måtte øke dosen endel m levaxin og vet ca hvor lang tid man må beregne? altså, hvor mye burde man oppdosere om gangen, og hva burde være mellomrom mellom hver oppdosering?

vil ha fritt t4 på 17/18, den er nå på 9 etter en oppdosering.

bruker 10 stk 25 mg i uka, og en 20 g liothyronin hver dag.

vil gjerne bare ha svar fra de som er rimelig sikre i sin sak

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Liothyronin skaffer kroppen (vår da) ved at man spiser lagervaren T4 som jo senere omgjøres til "Liothyronin", altså T3. Dosen må være så høy at kroppen får nok - det vil si omtrent 1,6mikrogram T4 pr. kg kroppsvekt. I praksis bør en vel øke til omtrent 1000µG i uka. Hvis en ikke får nok T3 da er det antagelig at kroppen ikke danner nok, og bør få hjelp av et Liothyronintillegg.
    Poenget er at kroppen bør danne dette selv, men hvis den ikke greier lage nok må den ha hjelp. Og da må den ha st stort nok T4 lager å ta av, så denne må opp før en bør tenke på om Liothyronin er nødvendig.
    Du tar jo bare 250 i uka ? Hva er grunnen til at doseringen er så lav ?
    Du nevner at fritt T4 er for lav, og det er ikke så rart - du spiser jo for lite T4.
    20G Liothyronin er ansett som en kjempedose. En forsøker gjerne med 5µG, og er ikke det nok så kan en ta 5 til litt senere på dagen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

hæhæ å unnskyld jeg mente 20 mg.....tihiii.....fniis.....det var i drøyeste laget ja..

ok. så hvis jeg veier 75 kilo- og vil øke levaxinen- så betyr det at jeg brde øke med hvor mye i uka? er ikke det litt kjapt å øke ukesvis? føler hjertebanken og svetten allerede snike seg innpå med tanken på ukentlig øking...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, med i uka mener vi totaldosen per uke.
    Ikke øke neste uke også.

På de amerikanske forumene så øker de med 12,5 µg/dag (hvis man genger det med 7 blir det per uke).
    De harr doser med 12,5µg avstand der over, mens din lege bruker tabletter per uke. Det er en annen måte å dosere på, kommer fra de dager når det bare fantes 100µg-tabletter her, og uten delestrek...

Hvor ofte okning?

Noen år siden sa de alle 2 uker på forumene, når man begynte og jobbet seg opp til en dose som er ca. 1,6-1,7 µg/kg.

Ifjor var det en del diskusjon om hvor ofte, og nå er stemningen å øke først etter blodprøve som tas 6 uker etter doseøkning.

Jeg vet om noen som er veldig følsomme for økning, og som kanskje må øke med mindre enn 12,5µg/dag.
    Alt er individuelt.

Det fins noen få som er helt ok med en ft4 som er i nedre halvdel, mens ft3 er ganske høy, men de aller fleste andre må ha både ft4 og ft3 i øvre halvdel.
    Det er individuelt.
    Men jeg vet ikke om noen som må ha ft4 under referanseområdet.

Og så fins det noen veldig få som trenger større doser liothyronin, slik som 20 µg eller enda mer. Den vanlige dosen er 10µg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ser at µ-tegnet fallt ut i mellom 20-tallet og G på min også og det var bare en glipp det også !
    Forøvrig : en tusendels Gram er 1mG. en milliontedels Gram er 1µG.
    Thyroxin veier ikke mye så det regnes vanligvis i milliontedels Gram. Jeg prøve å unngå å veksle mellom milli og micro - det forvirrer bare.

Men poenget mitt var bare at man først må få opp T4 dosen, altså Levaxindosen og se hvordan man har det da. Får man ikke nok fT3 når fT4 er høy nok, så er det påtide å tenke på om et Liothyronintilskudd er lurt.
    Dette er slik det vanlivis er, men det finnes sikkert gode grunner for at du tar anderledes, så da lurte jeg på :
    Hvorfor tar du så lite Levaxin ?
    Hvorfor tar du Liothyronin ?
    Og trives du med det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

hm....jeg ar fullstendig tallangst, så jeg må ha alt forklrt over i antall tabletter hehe...

hvorfor jeg tar så lite levaxin er et godt spørsmål. siden verdien min på fritt t4 var på 9 etter en liten økning sa han vi skulle øke litt til og så komme igjen etter to måneder.
    jeg synes det virker lite å øke med en ekstra 25 mikrogram(eller hva det nå heter) i uka(altså jeg skal bare ta 10 istedetfor 9 i uka fast) i to måneder? det kommer jo til å ta hundre år før prøvene bedrer seg da?
    siden jeg økte sist med samme dose så har resultatene på fritt t4 gått fra 8 til 9. det sier meg at veien til 17 tallet er laaaaang..?

jeg vet jeg er ømfintlig for kjapp økning, men det kan da ikke være nødvendig med så lang tid før vi øker litt igjen?

når det gjelder liothyronin var det noe jeg spurte om selv da jeg ville prøve noe i tillegg for å forsøke å bli bedre.
    jeg ble ikke akkurat frisk, men det tok faktisk vekk ganske mye av et par symptomer. i tillegg så merker jeg formen dale betraktelig etter et par timer hvis jeg glemmer å ta dem...så da tenkte jeg at det iallefall har en viss virkning siden kroppen min tydligvis vil ha det?
    merker egentlig bare små, men positive endringer- så jeg kommer nok ikke til å slutte på de

egentlig så sliter jeg mest det med svimmelaktige "jeg føler som om jeg har vært oppe i et par døgn- svimmel- dott" følelsen, fungerer liksom veldig dårlig når man skal være aktiv over lang tid, eller i det hele tatt andre steder enn i horisontalen

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Hei isa!

Jeg var ganske ømfiendtlig for økning, så jeg skal prøve å svare deg. Kan jo bare svare utifra meg selv. Jeg startet ved diagnose på 12,5µg/dag Levaxin i slutten av november 2004, ett år etter var jeg oppe på 200µg/dag og det har jeg ligget på siden. I denne siste perioden siden november har min FT4 ligget mellom 19 og 21. Er jo ikke sikkert at du skal så høyt opp.

Men det er hvordan øke, du spør etter. Ser av dagboka at jeg har hatt legetimer og blodprøver hver 6. uke, (våren 2005) og da skulle jeg gjerne øke til en dose som var 25 eller 50µg per dag høyere enn den jeg var på fra før i løpet av de seks ukene. Jeg følte gjerne stort ubehag ved det, så jeg gikk via 12,5µg eller jeg økte dosen annenhver dag en ukes tid, slik at økningen ble gradvis i løpet av de seks ukene.

I en seksukersperiode økte jeg fra 30µg til 50µg, den strevde jeg litt med husker jeg. I det hele tatt var det mye vanskeligere å øke fra 25 til 50µg/dag enn fra 100 til 125µg/dag. Med vanskelig mener jeg at jeg ble dårlig, helt utafor i hodet og uggen i kroppen, vondt i ledd og muskler, sov mye mer igjen osv. Symptom-forverring med andre ord. Men jeg kjente det på meg når kroppen var klar for at jeg kunne øke videre. Hadde jeg mensen var det gjerne håpløst å øke. Formen gikk i bølgedaler: Ned noen dager når jeg begynte med en høyere dose, opp igjen når kroppen begynte å venne seg til den, ned litt igjen når også den nye dosen var for liten og jeg kunne øke mer osv.

Så kom neste 6-ukersperiode, da skulle jeg øke fra 50µg til 100µg, det gikk lettere. Inne i den periode økte jeg med en halv tablett per dag i to uker, så en halv til i to uker (Nå snakker jeg om sånne 25µg-tabletter som du bruker.) Det vil si at jeg økte med 87,5µg per uke, eller tre og en halv tablett per uke...

Jo, summasummarum, synes jeg vel kanskje at legen din øker litt vel sakte. Og du har jo en veldig lav dose nå. Men det kan jo hende at han vil aksellerere senere? Sakte i begynnelse, så fortere. Eller ta flere trinn i trappa om gangen, når du kommer høyere opp i den.

Men nå bruker jo du Liothyronin, og det forkludrer bildet litt i grunnen, og en evnt sammenligning. Egentlig ville det kanskje ha vært mest fornuftig å øke Levaxinen opp til der den skal være og så begynne med kombinasjonsbehandling Lio/Lev hvis bare Levaxin ikke var nok. Tror jeg da...

Var dette forståelig?

Beste hilsen, Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er vanskelig å lage doseregler som gjelder for alt. Det går ikke. Men noen regler kan man lage. Feks. så kan man øke i større posjoner når man er langt fra målet, og øke i mindre og mindre posjoner når man nærmer seg.
    Min kommetar til nevnete øking er at 25µG (mikrogram) pr. uke annenhver måned også virker helt umulig på meg. Du kan ha et behov på 750-1000µG i uka. Det er 30-40 tab i uka det, og en behøver ikke være tallmagiker for å regne ut at det vil ta mer enn vinter og votter før du er i mål.
    Snakk med legen om det, men jeg tror ikke det gjør noe om du hopper til 2 hver dag og neste økning blir 3 hver dag. Etter det kan jo tia være inne til å ta det så forsiktig som du tar det nå.

Ettersom du nærmer deg den antagelige vedlikeholdsdosen, vil du få mer og mer T3 fra Levaxinen og du må vurdere å trappe ned eller slutte med Liothyroninen. Det er ikke sikkert at du trenger den når du er oppe i full dose.
    T3 virker bare noen timer, derfor trenger man påfyll hele tiden. Og det får du når det meste kommer fra levaxinen du spiser - når du bare spiser mange nok. Omdanningen begynner ikke før 2-3 uker etter at du har spist dem.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn