Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard hvilke prøver tas ved høyt stoffskifte

Hei!

Er det noen som kan fortelle meg hvilke prøver som tas ved høyt stoffskifte?

Min mor er veldig dårlig, og det viser seg at fastlegen hennes ikke har tatt prøver av stoffskiftet hennes i løpet av alle årene hun har gått til ham. Jeg ringte Baldeklinikken, for hun var innom der etter å ha vært plaget av kronisk diare og urolig mage, og skjelvinger.
    Prøvene på Balder viser at hun hadde høyt stoffskifte, OG det uten at hun fikk beskjed om det!!! De sendte prøver som hun betalte mange tusen for til USA, dette pga. diareen, men nevnte ikke at hun hadde høyt stoffskifte, grrrr.... :evil:

Men, på legekontoret der hun går nå visste de ikke hvilke prøver de skulle ta for å sjekke stoffskiftet hennes, så jeg fortalte henne at hun skulle be om T4, T3, TSH og anti-TPO. De på legekontoret sa at dette var prøver for lavt stoffskifte, så da må jeg spørre : Er det andre prøver å ta for høyt?

Uansett mistenker jeg at hun nå har lavt stoffskifte, hun er utrolig treg, glemsk, har vondt i hele kroppen, hevelser osv.

Vil så gjerne hjelpe henne...

Noen som vet??

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Vet ikke legkontoret hvilke prøver de skal ta? Nå står ikke verden til påske!

Min lege tok bare FT4 og TSH i første omgang. Da disse kom tilbake positive ble også antistoffene målt for å vurdere om det var Graves jeg hadde. FT3 er aldri blitt målt.

Jeg kan legge til at jeg var glemsk og treg da stoffskiftet var høyt. Skjelven var jeg og.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei milla

Ved høyt stoffskifte skal det i det minste måles:

FT4 - Fritt sirkulerende Thyroxin
    TSH - Thyreoideastimulerende hormon
    FT3 - Trijodtyronin
    TRAS - TSH receptor antistoff. De fleste med høyt stoffskifte har dette antistoffet i blodet.

Egentlig bør hun be om en thyreoidea utredning. Da sjekker de alt. Den blir sendt biokjemisk lab for endokrinologi. Det er et skjema legen har i skuffen og det skal bare en blodprøve til. Ikke glem at pasienten har lov til å kreve behandling i Norge. Hvis hun er langt nede eller sliten bør kanskje du følge henne til legen og smelle hånden i bordet. For hun er tydlig feil informert/behandlet.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Takk skal dere ha!

Skal videreformidle dette til henne. Nå har hun hvertfall fått tatt T4, T3, TSH og anti-TPO, så da burde vel et eventuellt høyt stoffskifte fremkomme?
    Skal fortelle henne om resten.

Hun er skikkelig nede, har gått fra å være superenergisk til å bli en skygge av seg selv. Hun vil ikke at jeg skal bli med, vil ordne opp selv, men jeg følger henne opp fra sidelinjen

Tragisk å se på er det hvertfall, hun har blitt uføretrygdet og fungerer ikke bra. Har fått parkinson-diagnose, men har masse tilleggsymptomer.
    Fatter ikke at Balderklinikken har oversett avvikende prøver på stoffskifte, skal ta opp dette med dem når jeg skal dit neste gang.

Men thyrodia utredning og TRAS altså

Takk, takk Det hadde vært flott om hun kunne få litt hjelp
    Og siden jeg sliter med lavt stoffskifte er det nærliggende å tro at hun også kan ha denne problematikken. Dessuten er vel også Parkinson en autoimmun sykdom, og disse har vel lett for å krysse hverandre?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei igjen

Takk, takk Det hadde vært flott om hun kunne få litt hjelp
    Og siden jeg sliter med lavt stoffskifte er det nærliggende å tro at hun også kan ha denne problematikken. Dessuten er vel også Parkinson en autoimmun sykdom, og disse har vel lett for å krysse hverandre?
    Det at du har problemer med stoffskiftet gjør at hun har mye større sjanse for å få det samme. Og du har helt rett i at autoimmune lidelser ofte sees i sammenheng med thyreoideasykdommer.
    Vet ikke legkontoret hvilke prøver de skal ta? Nå står ikke verden til påske!
    Håper hun får litt ordentlig hjelp nå snart! Ikke gi dere Har aldri hørt noe så rart som det legekontoret hun går til!!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Uff, jeg sa T4 og T3 til henne, men det skulle kanskje vært FT 4 og FT 3?
    Håper de har vett til å få tatt det som skal til.
    Og, ja ikke sant det er merkelig at ett legekontor ikke vet hvordan de skal sjekke stoffskiftet? Jeg blir forbannet av sånt, og rimelig forundret...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det går nok bra med T4 og T3 Det er det de normalt måler, så jeg kan ikke tenke meg at det skulle være noe galt i det

Skjønner veldig godt at du blir rasende, for det blir jeg også...
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Thyreoideaforbundet har en mengde brosjyrer, og man kan legge dem ut på legekontorene hvis man får lov av kontoret.

Det står Nycomed på noen av dem og burde kunne aksepteres av legene.

Jeg sjekket nå i brosjyren og det står tyroksin, hypofysehormon(TSH) og antistoff.
    Det er da ikke så opplysende for legekontoret, men når de ikke kunne komme på at TSH og ft4 og ft3 også kan brukes på høyt stoffskifte og ikke bare lavt blir de kanskje minnet om det.....
    Mange har anti-TPO i tillegg til TRAS, forresten.
    I USA eller England brukes gjerne bare TSH-testen først som første prøve.

Kanskje ringe forbundet og be om brosjyrer? www.stoffskifte.org

Forresten var min datter til utredning på Balder med mageproblemer for mange år siden, men de oppdaget ikke at hun var hyper.
    Ikke cøliakien heller.
    Samme Grrr her.

Lignende tråder

1. Hvilke nye prøver bør jeg be om?
    Av Laura i forumet Blodprøver
    Svar: 29
    Siste melding: 15-04-07, 14:29
  2. Prøver fra en med tidligere høyt stoffskifte
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 07-11-06, 15:21
  3. Svar: 16