Side 6 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 65
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Sv: Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min fødsel

Jeg er også fraskilt - det var så før jeg blev syg

Vi formåede at lave en aftale også om børnene. Vi havde en skilsmisseaftale med i statsforvaltningen (det var det den gang), som jeg havde udarbejdet. Men, det jeg vil sige, er, at min eksmand blev flere gang overrasket over, at jeg havde sat mig ind i tingene og var klar.
    Jeg fik hjælp (det var så min mor ) til at blive klar over, hvad jeg ville og til en strategi, og så undersøgte jeg sagerne. Vi snakkede meget om, hvad der var vigtigt for ham, og på de områder fik han lige lidt mere end mig.

Med hensyn til børnene kontaktede jeg en psykolog og fik god hjælp til, hvad jeg kunne gøre.

Så gør endelig som Anisa skriver, få hjælp til strategien og bliv klar over, hvad du vil. Få en anden til at vurdere det med din søn.

Da jeg læste det med Thyroid-S, var min tanke, at det må ikke blive et issue, at du er på god medicin. Det kan nu lade sig gøre at få danske Thyreoid hos danske læger. Udleveringstilladelsen fra Sundhedsstyrelsen kommer på to dage. Så kan du altid vende tilbage til Thyriod-S efterfølgende. Lad det på ingen måde blive et kardinalpunkt.

Alt det bedste ønskes her fra.

Tina

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    52

Hei FruStration!

Jeg ville bare si at jeg har lest tråden din, tusen takk for at du har fortalt historien din Jeg har en sønn som er 15 år og er født uten skjoldbruskkjertel, han har akkurat fått begynne med Armour etter et helt liv med Levaxin. Det er så godt å lese om hvor stor hjelp du har hatt av naturlig skjoldbruskhormon, det gir meg stort håp for min sønn sin fremtid.

Jeg ble veldig lei for å lese om ditt samlivsbrudd og din tidligere samboer som ikke kunne støtte deg og kom med beskyldninger Jeg sender masse varme tanker og ønsker deg alt godt, og håper alt ordner seg så du kan treffe sønnen din i hverdagen og så ofte du vil

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    241

Undskyld for langsomt feedback for mig, jeg er så glad for jeres tanker og villighed til at hjælpe. Har haft brug for ikke at tænke på alt det rod, der falder ned over mig pt., men sjovt nok, så forsvinder det ikke ved at ignorere det. Har advokat, netværk og fantastiske støtter og er i gang med at forberede mig til næste battle: forhandling om ændring af samvær. Har Foreningen Far i tankerne, men vil i første omgang se, hvordan det går. Har lært fra sidste runde, at pæn, ordentlig, respektfuld og moden opførsel bliver tromlet, så lad os se hvad jeg kan hive frem fra posen. Er færdig med at blive kørt over ...
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    241

En lille update:

Jeg slås stadig om muligheden for at se min søn noget mere. Jeg håber at der snart er gode nyheder. I mellemtiden har jeg måttet kæmpe med beskyldninger om narkomani, maniodepressivitet og senest vold mod min søn. Så det tærer på kræfterne. Min ex har forsøgt at spænde ben for mig, ved at fortælle statsforvaltningen, at jeg – efter at være begyndt at bruge Thyroid-S – har ændret mig til et ubehageligt, følelseskoldt og egoistisk væsen. Der er nok ingen tvivl om, at jeg har ændret mig, fra at være en træt og konfliktsky person, der har fundet sig i alt for meget, til pludselig at stå ved mine egne holdninger og kæmpe for mine egne værdier. Heldigvis for mig ser det ud til, at de ubehagelige anklager ikke får nogen negativ betydning – det der er mest frustrerende er, at der for hver anklage følger en sagsbehandlingstid. Jeg står derfor stadig med et gennemsnit på 4 timers ugentligt samvær med min søn.

Et praktisk spørgsmål:

Kan den psykiske påvirkning, jeg er ude for, være skyld i, at mit stofskifte ændres? Eller at jeg ikke reagerer så godt på Thyroid-S, som jeg plejer?

Jeg synes det har været svært at vurdere skidt fra kanel. Skyldes min træthed og manglende energi stofskiftet eller al det fokus jeg har på sagen om min søn?

Jeg får stadig kun målt TSH, T-T4 og T-T3, og TSH er stadig umålelig, men T-T4 er steget en del, og T-T3 er faldet fra 2.8 sidste år til 1.6 både i august og oktober. Jeg øgede dosis fra 3 til 4 grains mellem august og oktober, men kun T-T4 er ændret, fra 91 til 108.

Jeg har brug for al den energi og overskud jeg kan mønstre for at kæmpe kampene i statsforvaltningen, så er der noget jeg IKKE har brug for lige nu, så er det, at stofskiftet ikke leger med.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

1) du er ikke den eneste hvor familien/omgivelsene har tilpasset seg rundt det at den stoffskiftesyke blir passiv, konfliktsky, overkjørbar og mer og mer fraværende - og hvor oppvåkningen fra den tilstanden tilbake til et aktivt handlende og tenkende menneske med egne meninger fører til stor konflikt. Dessverre. Jeg har selv vært der og jeg er redd for at det er relativt vanlig.

2) når det gjelder hva som skjer i kroppen din med hensyn til konvertering har jeg dessverre ikke nok kunnskap til å bidra. Kanskje Anisa ser innom. Du burde - sånn som vi alle drømmer om - finne en flink lege. Men det er jo vanskeligere enn å vinne i lotto. Men kanskje Admin eller noen andre danske forumbrukere har noen tips dersom du vil gå den veien?

3) det eneste andre jeg kan si er at du må passe på alt som støtter opp under stoffskiftet mest mulig - nok søvn, ok kosthold, tilskudd, spesielt d-vitamin ... og alt det der.

klem & lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    241

Kære smgj :-)

Det er faktisk rart at høre, at det ikke kun er mig, der har oplevet dette. Når man hører mange gange nok, at man har ændret sig i den negative retning, begynder man til sidst at spekulere på, om det kan være rigtigt.

Jeg har opgivet at finde en læge i Danmark lige nu. Min læge er absolut ikke glad for, at jeg tager Thyroid-S, og mener, jeg på sigt ødelægger min krop. Men han har meddelt statsforvaltningen, at han ikke mener, det skulle have påført mig psykiske ændringer, og at han ikke ser mig som narkoman. Det er jeg – alt taget i betragtning – rigtigt glad for, så jeg tåler ham endnu.

Lægen er dog meget forhippet på at skifte mig over på syntetisk T4 samt T3, og vil gerne have en samtale med mig hurtigst muligt, hvor vi kan aftale forløbet. Jeg har forklaret ham, at jeg ikke har det mindste lyst til at ændre noget, der virker, men jeg har brug for hans samarbejdsvilje ift. statsforvaltningen, så jeg har i første omgang tænkt mig at føje ham. Betale regningen på apoteket (jeg håber ikke det er dyrt) og bare fortsætte med at tage Thyroid-S som jeg plejer. Alene tilbuddet om syntetisk T3 er vanvittige fremskridt (...) ift. hvordan jeg har kæmpet.

Jeg synes, jeg er flink til at tage mine kosttilskud, og spiser vel 90% fornuftigt, men søvnen kniber det selvsagt med. Jeg prøver at passe på mig selv, men det er svært, når man bliver presset fra alle sider, og samtidig savner sin søn så meget.

Kram til dig, og tak :-)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Som sagt...
    Jeg tror at når stoffskiftesykdom(lavt stoffskifte) utvikler seg og personen som får den blir mer og mer introspekt, unnvikende, depressiv og minst mulig deltakende (for det er anstrengende og krever mer mentale og fysiske krefter enn det man har til rådighet) så vil andre i familien måtte trå inn og overta. Dette skjer gjerne umerkelig over år fram til at den syke får karret til seg en diagnose.
    Er man heldig får man da et medikament som virker, og den personligheten som har blitt undertrykket gjennom (sannsynligvis) år begynner å dukke opp igjen. På riktig medisin/person-combo så skjer dette raskt - spesielt den mentale biten. Mitt inntrykk er at den "våkner" (i sær på thyroid, for de av oss som ikke responderer godt på syntetisk) raskt.
    For familier som har brukt år på å bygge opp strukturer som jobber rundt og på mange måter "erstatter" den sykes bidrag blir dette vanskelig på nytt. Bevisst eller ubevisst vil det ofte være vanskelig å gi slipp på "autoriteten" til å ta avgjørelsene (alene) i stort og smått og gå tilbake til den maktstrukturen som var "pre sykdom" - og som antakelig ofte er det som den syke bevisst/ubevisst vil ønske og forvente.

Det blir som Tornerose... hun sov, men verden rundt henne gikk videre.

Jeg snakker selvfølgelig mye av erfaring her og ut fra min egen situasjon.
    Dette er min historie:
    Vi var relativt nygifte (2-3 år) da jeg begynte å bli merkbart syk. Vi var to viljesterke og aktive mennesker - en mer introvert og en ekstrovert. I løpet av årene med tiltakende sykdom (rundt 5 år) måtte ektemannen min godta at jeg orket mindre og mindre - og ønsket mindre og mindre å bli involvert i ting... alt fra å håndtere forsikringer, vedlikehold av hus, bil, firmaet vi drev etc til sosial omgang. Han overtok alle disse rollene i et slags opplyst/frivillig uopplyst(fra min side) enevelde.
    Etter diagnosen, og enda mer etter byttet til thyroid - begge i løpet av første år etter at jeg endelig ble diagnostisert kom jeg tilbake til det viljesterke mennesket jeg var. Ektemannen min taklet ikke dette godt. Etter eget utsagn ønsket han en deltakende partner ... men i praksis taklet han ikke å ha viljen min tilbake, bare "arbeidskraften". I tillegg hadde vi gått glipp av en viktig periode i ethvert ekteskap - den tiden hvor forelskelsen slutter å dempe konflikter - og man må lære seg å forhandle i forholdet. Selvfølgelig klarte vi ikke å lappe det sammen. Kanskje hadde det gått bedre om vi hadde fått mer tid sammen til å bygge basisen i forholdet før sykdommen min, men det er ikke noe man vil vite.

Det høres brutalt ut og er svært forenklet, men... etter mitt syn er det er der sannheten ligger i mitt tilfelle.

Og jeg tror ikke det er noe unikt tilfelle. Det finnes nok mange liknende historier - med forskjeller basert på de involverte personlighetstypene. Men at sykdommen - før den blir fullstendig behandlet medfører store personlighetsendringer - og påfølgende strukturendringer i familien - er det ingen tvil om.

PS - om du vil skrive ut dette og ta det med til legen din (som tross alt virker å ha et snev av objektivitet, til tross for "syntetisk opplæring og tunellsyn") så kan du godt gjøre det. Jeg tror vel ikke det vil ha nevneverdig innvirkning, men... vurderer du det dit hen at det kan hjelpe deg å få fram ditt syn så har du iallfall min tillatelse.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    241

Kære smgj :-)

Jeg vil bruge det du har skrevet, til selv at få formuleret på skrift, hvordan tingene har været for mig, og dernæst bruge det til næste lægesamtale. Der er ting, jeg ikke selv husker, men som jeg kan nikke genkendende til, når jeg læser din historie. Jeg håber, min læge vil forstå ... :-)

Undskyld jeg er lidt sløv til at svare – mit liv er rigtigt dumt og hektisk lige nu.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Håper det ordner seg for deg.

Jeg tror dessverre det er altfor få helsepersonell som tenker gjennom de langsiktige og sekundære virkningene av de symptomene de leser om på papiret. Hvor store de faktisk kan være. Ordene er jo så små: "sliten", "tilbaketrukket", "deprimert"... de sier lite om hvilke ringer de skaper i en familieenhet over tid.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    241

Sitat Opprinnelig skrevet av FruStration Vis post

Et praktisk spørgsmål:

Kan den psykiske påvirkning, jeg er ude for, være skyld i, at mit stofskifte ændres? Eller at jeg ikke reagerer så godt på Thyroid-S, som jeg plejer?

Jeg synes det har været svært at vurdere skidt fra kanel. Skyldes min træthed og manglende energi stofskiftet eller al det fokus jeg har på sagen om min søn?

Jeg får stadig kun målt TSH, T-T4 og T-T3, og TSH er stadig umålelig, men T-T4 er steget en del, og T-T3 er faldet fra 2.8 sidste år til 1.6 både i august og oktober. Jeg øgede dosis fra 3 til 4 grains mellem august og oktober, men kun T-T4 er ændret, fra 91 til 108.

Jeg har brug for al den energi og overskud jeg kan mønstre for at kæmpe kampene i statsforvaltningen, så er der noget jeg IKKE har brug for lige nu, så er det, at stofskiftet ikke leger med.
    Jeg slås stadig både med ex'en og stofskiftet, som jeg synes bliver værre og værre.

Jeg har efterhånden helt mistet energien, arbejdet er svært (hårdt) at passe, jeg bliver konstant ramt af sygdom og jeg kan ikke huske fra næse til mund. Derudover er en af mine "gamle" plager vendt tilbage: følelseforstyrrelse under fødderne om morgenen.

Seneste måling af stofskiftet hos lægen har ikke ændret sig til det positive: TSH = umålelig, T-T3 1.6 og T-T4 110. Jeg trivedes langt bedre med en T-T3 i den høje ende.

Kan alt mit stofskiftehurlumhej skyldes at jeg befinder mig i konstant stress (endnu en tur i retten venter her i foråret), eller er der noget jeg overser? Er Thyroid-S blevet et "svagere" produkt? Jeg er nok ikke så flink med kosten, som jeg plejer, men stadig lever jeg altså ikke af junk og færdigretter. Jeg har ikke lyst til at hæve dosis umiddelbart, jeg ville hellere at min krop ville konvertere lidt bedre fra T4 til T3.

Side 6 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 414
    Siste melding: 04-07-11, 11:59
  2. Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel
    Av Mod i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 11-12-09, 12:55
  3. Høj TSH efter influenza
    Av gitteh i forumet TSH
    Svar: 4
    Siste melding: 17-01-08, 20:37
  4. "Normale" prøver etter et par måneder på Armour?
    Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 02-10-07, 15:09
  5. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder