Side 5 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 92
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Håper dere alle koser dere nå i juletiden!

Etter og ha levd helt uten melkeprodukter i tre-fire uker spiste jeg både kålrotstappe og multekrem på julaften, kalkulert utskeielse. Resultatet, om det er tilfeldig eller ikke, var oppblåst mage/rumlende mage/smerter, kløende, røde øyne, snue, hosting av tykt slim + astma resten av julaften og utover natten.

Når jeg ser ting nå i ettertid så tror jeg faktisk at det jeg har klaget på, at allergi og astma har blitt stadig verre de siste årene, mest sannsynlig har vært en reaksjon på melkeprodukter.
    Disse ukene uten melkeprodukter har behovet for allergi/astmamedisiner nesten forsvunnet og jeg holder ikke lenger gubben våken om natten med hostingen min.

Kjenner jeg blir litt sur når jeg møter holdninger fra mennesker som ikke tror på at jeg ikke kan ha diverse mat, og får et inntrykk av at enkelte tror jeg bare innbiller meg ting og er vanskelig...

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Jeg kjenner igjen det der med andres skepsis til at man må la være å spise ulike ting. Men, er det noe jeg angrer på her i verden, så var det en periode, da jeg startet i ny jobb, og tenkte at jeg skulle la vær å være så sær. Prøvde å spise litt som de andre, en og annen baguett etc. Det gikk ikke særlig bra for å si det sånn. Jeg får heller være sær og gjøre det beste for helsa mi. Vi kan ikke bry oss om hva alle andre tenker hele tiden. De har sannsynligvis ikke nok kunnskap om dette. Riktig god jul videre

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg har vært svært lite flink til og spise nok mat den senere tid. Det vil si; hadde jeg vært normal ville jeg ikke trengt og bekymre meg over og bare spise 1700-1800 kcal pr dag, men det er for lite for meg.
    Svært vondt i magen hele tiden og forverring hver gang jeg spiser, har ført til at jeg rett og slett ikke lenger spiser fordi jeg har lyst på mat, men fordi jeg MÅ ha i meg næring.
    I tillegg er energien helt i bunn (kanskje ikke så rart når vekta nå viser 37 og noe), og det er rett og slett strevsomt og finne på mat jeg kan lure i meg.
    Har gått mye i f.eks. kyllingvinger med salat som småspisemat.
    Det er også lettvint og steke opp hjemmelagede kylling-nuggets og spise kalde med en enkel oljedressing med mye urter/krydder.
    Har som målsetting og bli mer kreativ/spise mer variert og mer mat, men vil i første omgang prøve og få kontroll over diabetesen min som lever sitt eget liv takket være hva det nå enn er som gir meg så mye smerter i ledd, muskler og mage. Forhåpentligvis stiger energien og kreativiteten når deisse tingene kommer seg.
    Ha en god helg alle sammen!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Det begynner mer og mer og gå opp for meg at det jeg har trodd var en astma som forverret seg, mest sannsynlig har vært mat-allergi.
    Syndet i går og spiste et lite stykke pizza laget av grov spelt (var middagen jeg laget til gjengen min). Kjøttet var stekt i smør og det var selvsagt ost på. Resultatet ble en natt med mye astma og i dag er i tillegg magen min oppblåst + jeg går på max dose av astmamedisinene
    Må ta meg sammen og bli flinkere til og unngå slike utskeielser; de gjør meg iallefall ikke bedre......

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Har laget ghee for første gang i dag; fant flere på nettet som forteller at de har krukken med ghee stående på benken, og den holder i flere uker.
    Kommer til og bruke ghee i tre uker fremover, for deretter og ta en pause på tre uker, for deretter og innføre ghee igjen slik legen foreslo. Håper kroppen min godtar ghee (de fleste kumelkproteinallergikere skal visstnok tåle ghee) for jeg savner virkelig smør.
    Neste prosjekt, når ghee-testingen er ferdig, blir og teste eggehvite på samme måte.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Skal teste igjen, men jeg mistenker stygt at rått kinakål ikke er noe magen min liker :(
    Har ikke hatt problem med det når jeg har stekt det, og fremdeles er det håp om det var tilfeldig jeg reagerte slik. Skal vente noen dager og så teste om igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg er overbevist om at løk ikke er noe kroppen min liker; hver gang jeg har brukt enten kepaløk, rødløk eller hvitløk får jeg intenst vondt i magen + jeg nyser og bllir tett i brystet etter jeg har spist.
    Reagerer ikke like sterkt på purreløk, gressløk eller vårløk.

Siden jeg nå etter kostomleggingen ikke lenger har like intenst vondt i magen hele tiden, merkes det mye bedre hver gang jeg spiser noe som trigger magen/allergien?

Kommer til og kutte ut alt av løk noen uker, og tester på nytt igjen senere, men det er 100 % konsekvent at jeg reagerer på løk, så jeg tror nok det er mat som blir fjernet permanent fra kosten min.

Lagde meg ei god suppe i går av kjøttdeig, bacon, hakka tomat, hakka hvitløk, revet gulrot, sambal oelek, havremelk og oksekraft; smakte nydelig men fikk problem allerede en liten halvtime etter maten med nysing/tett bryst og så kom magemertene utover natten. Klarer enda ikke og stå oppreist; venstre side av magen er hoven.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Siden jeg ikke har merket noe som helst ved og bruke ghee (jeg lager opp ghee hver søndag og har det stående i ei krukke med lokk på benken), så har jeg nå startet med og innføre eggehvite igjen. Så langt ingen reaksjon, selv om jeg lager rundstykkene mine igjen med stivpisket eggehvite og frø og også spiser egg og bacon.

Har også funnet en grei måte og lure i meg litt mer næring om morgenen; jeg har aldri vært av de som er glad i frokost (vil heller spise et par timer etterpå), men kaffe er jeg glad i om morgenen.
    Jeg lager "eggmelk" ved og piske 2 gode ss cocosa pure med 2 dl kokende vann. Mens jeg fremdeles pisker tilfører jeg 2 eggeplommer, litt ekte vanilje og en knivsodd stevia, og pisker til det skummer godt.
    Dette fordeler jeg i to krus og fyller opp med nykokt sterk kaffi, og så er det frokost til meg og til den andre kaffidrikkeren her i huset. "Nesten" som kaffe latte......

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Tenkte å dele en liten erfaring med deg. Mener ikke å kuppe tråden din. Har en god stund hatt mistanke om glutenintoleranse for egen del. Til vanlig spiser jeg kornfri lavkarbo og da er det ingen problem. Men lørdag gir jeg blaffen i det meste og starter dagen med toro vafler. Jeg kan ikke si at det påvirker meg veldig. Blir litt slapp og lat samt høy puls av alle karbene. Nå har jeg begynt å fundere på om denne gluten triggeren jeg har har ikke er så bagatellmessig. Har over tid hat mistanke om at jeg reagerer negativt på kasein i tillegg. Så nå er jeg inne i en melkefri (og glutenfri) periode. Startet på mandag og mandag etter jobb måtte jeg gå helt opp i ansiktet på min mann (som knapt legger merke til om jeg har klipt meg) og spurte om han så noe. Svaret kom kontant og uten betenkning: huden din. Og det var helt riktig. Jeg har rosacea og huden var bedre allerede etter få timer på melkefritt. Så vil tiden vise hvor lenge jeg holder, men planen er 6-8 uker. Ble også veldig sulten av dette. Lyst på fett. Særlig på kveldene. Er det noe du har erfart? Fløte blir nå erstattet med mandelmelk og litt ghee. Eller kokosmelk. Fant oppskrift på et kjempegodt brød, deler gjerne, men nå må jeg sove:-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Vil gjerne ha oppskrift på brød

Det er selvsagt ikke gøy og finne ut at man reagerer på noe, men det er likevel kjempepositivt når man ser slike forandringer som hos deg med huden.
    Hos meg kom det veldig fort at jeg ikke lenger holdt gubben våken om natten med hostinga mi og behovet for astmamedisin gikk markert ned kjapt.

Jeg har alltid vært en smule rar når det gjelder mat og tidspunkt for måltider;
    er aldri sulten om morgenen/formiddagen, men til lenger utpå dagen og kvelden jeg kommer, til mer ulv blir jeg. Har alltid spist et stort måltid (f.eks. 100 gram bacon, 3 speilegg, tomat, agurk, paprika og før i verden også tre tykke brødskiver med tykt lag med smør og på den tiden også ca en halv liter H-melk) rett før jeg legger meg, eller så våkner jeg etter et par timer og holder på og sulte i hel Nå spiser jeg et kraftig måltid før jeg legger meg både fordi jeg er sulten og trenger kaloriene, men også fordi om jeg jukser med det måltidet, så våkner jeg skrubbsulten midt på natten med føling, og det verste jeg vet i hele verden er og våkne av føling (iallefall når de er sterke).
    Vi spiser middag sent, ca klokken 20.00, så jeg burde ikke være så sulten etterpå, men det er jeg altså.
    Tror ikke jeg har mer ulvehunger nå etter at jeg kuttet ut melkeproduktene.

I morgen skal jeg teste ei oppskrift på lapper som er melkefrie og glutenfrie
    Det er deilig nå som jeg tester ut eggehvite (krysser fingrene for at det kan gjeninnføres på menyen)

4 egg
    4 ss kokosmelk
    4 ss kokosolje eller ghee
    50 gram kokosmel
    ei klype salt
    0,5 ts bakepulver
    2 ts sukrin

Skal gi tilbakemelding etter at jeg har testet dem.

Side 5 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker