Viser søkeresultater 11 til 20 av 92
-
05-12-13, 00:03 #11
Sv: Kostråd for multiallergiker
Nej, der findes vel ingen absolut-diæt som vi alle må følge for at ha optimal helse. Spiste jeg fx soja, kunne jeg jo aldrig lave andet end at ligge syg og fryse på sofaen
Der går ca. 20 minutter fra jeg har indtaget soja til jeg ligger ned og er til absolut ingen nytte. Nødder ødelægger slimhinden i min mund, så nej tak ...
Man må opfinde en masse selv, som du sikkert gør i forvejen, kære Pingvinen ... Du må vel ha kød fra andre firbenede dyr end grise etc., vildt fx? Og rigeligt af det. Med æggeblommer på.
Jeg krydser fingre for at Øverbye eller et andet klogt hoved meget snart finder en løsning, der funker for dig
Nielsigne
-
05-12-13, 00:18 #12
I dag har jeg for alvor startet med kostomlegging.Måtte lese meg litt opp og planlegge litt hvordan jeg skal lage mat uten gluten, eggehvite, melk og melkprodukter som smør, ost, rømme, fløte,etc, mandler,nøtter og peanøtter, soya og soyaprodukter + torsk og lignende fisker.
Konstruerte knekkebrød av sesamfrø, linfrø, salt, husk, vann og oregano og laget opp ei skål med majones.Begge deler smakte godt!
Har spist litt mindre enn vanlig, bare 3000 kcal i dag, men dette skal nok gå seg til etterhvert.
Middag er det minste problemet fordi der er det bare og unngå saus de gangene jeg bruker melkeprodukter og heller ha på litt hjemmelaget salsa eller evt sjy.
Det største problemet er og finne alternativer til småmåltid som jeg stort sett småspiser på hele tiden for og klare og få i meg nok mat. Så langt har det vært en del oster eller lapper/vafler eller omelett"kakestykke" og også noe kjøtt og salat/grønnsaker, men mesteparten av dette går jo ut når meierivarer og eggehvite forsvinner. Helt fram til i sommer var nøtter en viktig del av småmåltidene mine, men de er jo også utelukket nå.
Har bestilt denne http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8202313678 og håper på noen fornuftige tips der.
-
05-12-13, 08:58 #13
Smoothie av fet kokosmelk og eggeplomme da? Kanske litt kakaopulver og litt søtning? Jeg hadde brukt bær, men der må jo du være forsiktig. Smoothie på kokosmelk og eggeplomme er overraskende godt. Går sikkert an å smake den til med vanilje og kanel/kardemomme og litt søtt og drikke den luka også.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
05-12-13, 09:09 #14
Ja, dette må virkelig være en utfordring, Pingvinen. Jeg som følte at det var vanskelig å legge om til glutenfritt i begynnelsen

Men det går seg nok til skal du se, det handler jo mye om å bryte vaner, og å finne oppskrifter med mat som man liker, og kan leve med hele tiden.
Har du søkt litt på veganske oppskrifter? Der er det ofte en del ingredienser med for mange karbohydrater for din del, men også mange oppskrifter med linser, som har lav GI.
Jeg tenkte på vegan, for det er ikke bra med for mye kjøtt heller vel? Siden mye kjøtt gjør kroppen "sur".... Ikke lett dette her altså!
Jeg pleier av og til å skjære opp agurk, gulrøtter og stangselleri i staver, som jeg oppbevarer i en boks i kjøleskapet. Og så lager jeg en sånn Maarud dip pose, og blander med yoghurt istedenfor rømme. Kan du bruke laktose fri yoghurt naturell? Ellers så finnes det sikkert masse "dipper" som du kan bruke.
Da har du i alle fall noe som du kan småspise på utover dagen
Det blir veldig spennende å se om du begynner å legge på deg, når du nå har kuttet ut det som du er allergisk mot. Tarmen trenger nok tid på å reparere seg, men jeg håper du får en rask bedring!Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
05-12-13, 09:23 #15
Ja, og så en ting til ... for meg var glutamin noe av det som virket VIRKELIG bra for å gjenoppbygge tarmslimhinnene. Om det samme gjelder for deg vet jeg selvfølgelig ikke. Men iallfall så er den amminosyra virkelig viktig for tarmhelsen. Den finnes det mye av i bindevev, skinn og brusk. Så kraft fra kraftbein, og spesielt de kraftbeina som gir "gealtinvirkning" (oksehale er virkelig bra sånn) var veldig bra for meg. Vi kjøpte masse oksehale og lagde "grytesupper". Heller ingen ulempe at det er billig mat.
Sånn som legen min forklarte det så vil et skikkelig stygt allergi-/intoleransepanel ofte ikke vise hva som er problemet - bare AT noe er et problem. Fordi det gjerne vil være 1-2 matvarer som "utvider" passasjene ut fra tarmen. Og da kommer også andre partikler igjennom og når kroppen finner "for store" fremmedlegemer utenfor tarmen ute så skapes allergi/intoleranse og betennelser. Så hans tanke var å fjerne "alt" sånn at man får friskne til og tarmslimhinnene lukke seg tilbake til normale åpninger. Og så forsøke matvarene en etter en. Fordi mange av dem kan være harmløse eller til og med viktige&bra bare man får holdt det som hamrer hull borte.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
05-12-13, 11:19 #16
Olivenolje er kanskje et alternativ i en del sammenhenger? Da jeg levde melkefritt, lagde jeg masse fiskesupper, oksehalesupper etc med mye olivenolje i. Avocado om du tåler det? Guacamole http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/guacamole er nydelig som sauserstatter til både fisk og kjøtt. Den kan også brukes til dip og pålegg sammen med andre ting.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-12-13, 12:03 #17
Når jeg tenker etter, så har smgj helt rett i at suppe eller gryte kokt på kraft er det beste for en skadet tarm. Rå grønnsaker er vel og bra, men man må kunne fordøye de. Det tok en stund før jeg kunne spise salat eller rå grønnsaker, uten at jeg fikk problemer med oppblåst mage og rumling under min egen kostomlegging. Men det tok ikke så lang tid før det gikk greit.for meg var glutamin noe av det som virket VIRKELIG bra for å gjenoppbygge tarmslimhinneneHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
05-12-13, 13:19 #18
Takk for tips!

smgj; har funnet meg en kaffismoothie som er veldig god; kald kaffi, eggeplomme, linfrø-olje og kokosmelk.
Jeg bruker stort sett og lage middager som kokes over lang tid på kraftige kjøttbein, hale inklusive. Lager jeg "kjappe middager, liker jeg og bruke kraften jeg har kokt på slike kjøttbein som basis for sauser/supper.
knokkel; om man har kumelk-allergi så er det melkeproteiner man reagerer på og de finnes i alle melkeprodukter. Har man laktose-allergi, så er det melkesukkeret man reagerer på, og da kan man bruke laktosefrie produkter eller for noen; holde seg til f.eks. syrnede produkter som rømme.
agurk, gulrot, stangselleri, etc har relativt lite kalorier, og jeg trenger kalorier, det er derfor jeg hele tiden spiser for og klare og få i meg nok kalorier.
Har ingen tester som viser noe om avocado, men kan ikke spise mye av det før jeg blir kvalm. Er veldig glad i guaccemole, så jeg spiser det av og til.
Jeg vet jeg burde spise mindre kjøtt sånn rent ernæringsmessig (+ at blodprøver viser jeg har en hel del urinstoff i blodet; et typisk tegn på for mye proteiner i kosten), men hva skal jeg gjøre når alt annet enn rent kjøtt og ren fisk er det som er karbofritt? Blomkål og broccoli spiser jeg en hel del av, men 200 gram er grensen for hva blodukkeret mitt takler (drøyt 6 karbohydrater), og 200 gram blomkål/broccoli gir for lite kcal til at jeg blir mett/ikke mister enda mer vekt.
Tidligere spiste jeg mye nøtter, men de kuttet jeg tvert i sommer. Frem til nå har jeg spist ganske mye av lapper/vafler, ost og egg i forskjellige varianter, men det kan jeg heller ikke ha lenger. Fete supper/sauser har jeg også hatt som en viktig del av kostholdet mitt, men når meierivarene forsvinner, blir det straks litt vanskeligere.
Jeg har alltid vært veldig glad i fisk, men nå skal jeg være forsiktig med det også. Etter hva jeg leser meg frem til, så vil ca halvparten av de som reagerer på torsk, også reagere på tilsvarende fisker/dypvannsfisker. ca 30 % av de som reagerer på torsk, reagerer ikke på fjellørret eller laks, men jeg aner jo ikke hvilken kategori jeg tilhører. Skalldyr har jeg alltid reagert med diarè noen timer etter at jeg har spist, men siden jeg er så glad i det, har jeg spist et skikkelig skalldyrmåltid et par ganger i året og heller godtatt at jeg blir oppblåst, får vondt og har diarè resten av natten.
Reker i lake har jeg aldri reagert på (men jeg spiser heller ikke like store mengder av det som jeg gjør om vi har et skikkelig reke/krabbe-måltid).
Det rare er at jeg har ikke typiske allergisymptomer (utslett, kløe, øyne, nese), jeg har i stedet problemene knyttet til mage/tarm/fordøyelse (leser at også smerter i ledd/muskler kan forekomme, så kanskje er det også en reakson) og har etter hvert blitt vant med at jeg alltid har vondt/har problemer, så jeg har derfor ikke mistenkt enkelte matvarer.
Gluten reagerer jeg så konsekvent på hver gang jeg har spist f.eks en meljevnet saus, at det visste jeg at uansett hva en blodprøve viste, så likte ikke kroppen min og nøtter har jeg alltid visst at for mye nøtter, spesielt hasselnøtter, ga meg kløe i munn/hals, hosting og harking og også sterk kvalme, men 6-8 paranøtter har jeg ikke reagert på og heller ikke mandler. Jeg sluttet med dem rett og slett fordi jeg fikk høre av min mor som har hatt flere operasjoner der de har fjernet litt og litt av tarmen (hun har ca 20 cm igjen) at nøtter kunne lage "tette" passasjer og føre til betennelse/irritasjon. Jeg tenkte som så at om jeg kuttet alt av nøtter/mandler en periode og fikk mindre smerter, så var det nok slik at min tarm også hadde problem med og få nøttene gjennom systemet.
Bønner og linser er jeg glad i, men forutenom blackeyebean-salaten min er det små mengder jeg kan spise for og unngå blodsukkerstigning. Selv om GI er lav, så stiger blodsukkeret jevnt og trutt over flere timer og ender ofte opp mellom 12 og 19 fem seks timer etter et måltid der bønner/linser er hovedingridiensen.
Er et puslespill, men jeg skal nok få det til!
-
05-12-13, 20:45 #19
Kan du spise quinoa? Det er glutenfritt og metter:-) Er det noen proteinpulver du kan tåle? Vet det selges på proteinpulver på iherb basert på kjøtt. Obs så nå at du ikke kan ha får mye protein.
-
05-12-13, 22:33 #20
quinoa virker omtrent som bønner/linser; gir sen blodsukkerstigning. I tillegg syntes jeg det smakte gresselig lite godt

Er vanskelig og komme over 3000 kalorier når så mange matvarer er fjernet. I dag har jeg fått i meg 2862 kalorier og 32 karbohydrater/89 protein. Krysser bare fingrene for at nå når jeg ikke spiser mat som trigger immunforsvaret mitt, så vil det være nok kalorier.
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19
Svar med sitat

Bokmerker