Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Standard skal begynne på kombinasjons behandling og trenger råd!

jeg har fått ut resept på leo 20 mg....
    problemet jeg har er den "oppskriften" endokrinologen og fastlegen min mener jeg skal gå på...!!??!! kan godt være at den er fornuftigt,håper noen her inne kan avklare det såfall for meg

jeg tar pr dags dato 125x7 levaxin.

når jeg begynner på leo,så vil de at jeg skal ta:

75x7 levaxin og 20 mg leo pr dag.

de 20 mg skulle deles opp i 4 og taes ut over dagen.

synest virkelig det er noe som ikke stemmer her...

er ikke lenge siden jeg gikk på 150 x7,men pga hjertebank reduserte vi til 125x7,men jeg er såååå trøtt igjen no...og bare tanken på å redusere helt ned til 75 mrg med levaxin får meg til å grøsse

HVA SKAL JEG GJØRE?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    50
    Meldinger
    29

Standard Sv: skal begynne på kombinasjons behandling og trenger råd!

Lio er mye mer potent enn levaxin. De sier at mengden lio tilsvarer fire ganger så mye lev, dvs at 20 mcg lio tilsvarer 80 mcg lev. Så egentlig tilsvarer din nye dose 155 mcg lev.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Ååååå er det sånn det er!! da forstår jeg jo kanskje den fordelingen de har satt opp tl meg men er det ikke best å begynne med mindre enn 20 mg leo pr dag? er det ikke noe en skal gradvis opp i dose på? jeg bare spør siden jeg ikke vet,men kan godt være jeg blander no

takk for svar

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Re: skal begynne på kombinasjons behandling og trenger råd!

Jeg startet med 5 mcg Lio pr dag, og det var for mye for meg.....
    Tror det var Vigdis som anbefalte og starte med 2,5 mcg og så øke sakte opp, men fant ikke den tråden akkurat nå.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

mhm....ja det var det jeg syntes å ha lest på et tidspunkt....ikke rart legen min sier det er lett å få overdosesymptomer når de vil jeg skal begynne direkte på 20 mg med en gang....

tusen takk for svar

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    jeg har fått ut resept på leo 20 mg....
    problemet jeg har er den "oppskriften" endokrinologen og fastlegen min mener jeg skal gå på...!!??!! kan godt være at den er fornuftigt,håper noen her inne kan avklare det såfall for meg

jeg tar pr dags dato 125x7 levaxin.

når jeg begynner på leo,så vil de at jeg skal ta:

75x7 levaxin og 20 mg leo pr dag.

de 20 mg skulle deles opp i 4 og taes ut over dagen.

synest virkelig det er noe som ikke stemmer her...

er ikke lenge siden jeg gikk på 150 x7,men pga hjertebank reduserte vi til 125x7,men jeg er såååå trøtt igjen no...og bare tanken på å redusere helt ned til 75 mrg med levaxin får meg til å grøsse

HVA SKAL JEG GJØRE?
    Der findes to "skoler" blandt læger ude i verden, hvoraf den "skandinaviske skole" går ind for at reducere syntetisk T4 når behandling med Liothyronin påbegyndes, mens andre læger lægger Liothyronin til den allerede (vel)fungererende syntetisk T4 dosering.

Der findes også to modsatrettede konklusioner, når man gennemfører forskning for at fastslå OM kombinationsbehandling med syntetisk T4/Liothyronin overhovedet virker.

Den første gruppe af forsknings-resultater kommer frem til at kombinationsbehandling T4/T3 ikke virker, hvorimod det andet forskningsresultat hævder det stikmodsatte. Den første reducerer T4, mens den anden gruppe af forsknings-resultater lader T4-doseringen forblive uændret når Liothyronin tillægges behandlingen.

Den første "skole" hvor man reducerer T4 og erstatter det reducerede med "tilsvarende" (som Smurf herunder angiver) kommer altid frem med forskningsresultaterne, som "beviser" at kombinationsbehandling syntetisk T4/T3 ikke virker. Disse "beviser" har så stor en magt i de involverede lægestande, at f.eks. i Storbritannien har lægestanden ligefremt forbudt sine medlemmer at anvende kombinationsbehandling til britiske patienter. Man kalder det for "retningslinierne" og hammeren falder over de læger, der ikke retter sig efter disse "retningslinier".

Så er det, mest i de fransk- og germansk-sprogede lande (undt. Skandinavien) samt mange i lande udenfor Europa, hvor den anden "skole" rent faktisk ikke reducerer syntetisk T4 når Liothyronin tillægges behandlingen. Det er fra denne "skole" kommer alle videnskabelige beviser på, at kombinationsbehandling netop virker.

Sitat Opprinnelig skrevet av Smurf Vis post
    Lio er mye mer potent enn levaxin. De sier at mengden lio tilsvarer fire ganger så mye lev, dvs at 20 mcg lio tilsvarer 80 mcg lev. Så egentlig tilsvarer din nye dose 155 mcg lev.
    Levaxin er overhovedet ikke potent, så disse to lægemidler kan slet ikke sammenlignes på denne måde.

Det er farligt at være for godtroende. Læger er ikke biokemikere, og selv biokemikere endnu ikke fuldt fortrolige med hormonernes metabolisme.

Det kan godt være at rent matematisk går dette regnestykke op, men i en levende menneskekrop fungerer det ikke på denne måde. Når årsagen til, overhovedet at teste kombinationsbehandling er at den allerede eksisterende T4-dosering ikke fungerer tilstrækkeligt, er det ikke klogt at nedsætte den allerede effekt-utilstrækkelige T4-dosering.

Falder T4-mængden ned, og når Liothyronin-tabletten er brugt op efter ganske få timer - har kroppen ikke tilstrækkeligt med T4-lager til at supplere ved egen T4>T3-omdannelse til at forsyne kroppen med "nyomdannet-T3" til dækning af de T3-behov, kroppen har efter at Liothyronin-tilskuddet er brugt op.

Ved at dele Liothyronin-dosen op i 2-4 dele,og indtage det 2-4 gange dagligt, i stedet for en - vil problemet kun deles, men ikke afhjælpes, idet der vil fortsat være T3-tomme perioder i løbet af døgnet, hvor kroppen ikke har T4-lager nok til at omdanne til "eget" T3, særlig om natten, hvor kroppens behov for T3 er størst, til sikring af kroppens funktioner i løbet af den efterfølgende dag...

Dette er den egentlige årsag til, at alle videnskabelige undersøgelser af effekten af kombinationsbehandling, hvor T4-doseringen har været nedsat - konkluderede at kombinationsbehandling ikke virker, uanset at konklusionerne i videnskabelige undersøgelser hvor T4-doseringen ikke reduceres - er ganske modsat: kombinationsbehandlingen virker.

Toneij Jeg ved at dette svar sætter dig i konflikt med lægernes instruktioner, men du er altså ikke den første der kommer ud for det, og heller ikke den første, der selv bør tage stilling til det foreslåede behandling. Personligt ville jeg ikke reducere T4 i denne situation, men det er ikke et råd jeg vil give andre, idet nogle kan tåle at komme i "debat" med deres læger, mens andre kan ikke.

Hvorfor ikke, i stedet at insistere på behandling med Thyroid, selv om det er lettere sagt end gjort?

I Thyroid er alle T-hormoner allerede protein-bundne og dermed gør kroppen brug af dem, efterhånden som kroppen har behov for at frigøre/"pakke ud" lige akkurat den mængde af hormoner der er brug for "her og nu" i løbet af hele døgnet. Dermed er problemet med de "T3-tomme" perioder forebygget og kroppen skånes for disse "T3-hop", direkte forstyrrende kroppens eget feedback-systemer, som netop er indrettet til at reagere ved både "for meget" og "for lidt" hormoner, i forhold til de øjeblikkelige behov for homoner.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    mhm....ja det var det jeg syntes å ha lest på et tidspunkt....ikke rart legen min sier det er lett å få overdosesymptomer når de vil jeg skal begynne direkte på 20 mg med en gang....

tusen takk for svar
    Hør på Anisa du, og ikke sett ned Levaxindosen! Da jeg skulle prøve denne kombinasjonen startet jeg på 10 mcg Liotyronin, noe som er ganske vanlig, tror jeg. Og det gikk helt fint i 2 uker . Så begynte bivirkningene å komme: Jeg frøs innvendig, ristet på hendene og fikk veldig vondt i armer og bein. Hjertebank hadde jeg ikke, så det var ikke overdosesymptomer i den forstand - mer som de bivirkningene som er listet opp i pakningsvedlegget.

Jeg løste det ved å kutte ut Lio et par uker, for deretter å starte på 5 mcg. Økte så etter en tid til 10, og da tålte jeg det fint. Tror at mange er følsomme mot Lio, men dette vet man ikke før man har prøvd . Ser jo at noen tåler store doser av dette også, så vi er jo utrolig forskjellige når det kommer til medisiner og tålegrense.

Ellers er jo tyroid en løsning, som det blir sagt, men bør vel sjekke ut om du kan ha nytte av kominasjonsbehandling først. Mange har jo det. For meg gikk det ikke, jeg ble slett ikke friskere (bare litt klarere i hodet ). Så det ble Erfa etterhvert - men da ble det også fort litt for mye T3, jeg føk fort opp over referansegrensen. Og det kjente jeg godt!

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

jeg tok min første"lille bit" med t3 i går!!

Jeg har de siste ukene ink igår vært så utrolig trøtt og slapp at jeg nesten ikke har klart å holde øynene oppe,uthvilt er jeg skjeldent uansett hvor mange timer jeg ligger i sengen....

siste blodprøver tatt 16 august viser:

TSH:0.76(.40-4.5)
    FT4: 20.3(9.5-22)
    T4: 103(58-161)
    T3: 1.1* (1.3-2.6)

disse blodprøve verdiene med 125 mrg levaxin x7.

tilbake til min første t3 dose.
    som sagt klarte jeg så vidt å holde meg våken,så jeg tk en ør liten bit av tab(nesten bare støv)hehe(redd for overdose symptomer)
    la meg på sofaen en halv time og bare kjente gradvis at øyelokkene ble lettere og lettere etter en god halvtime ca,kan det stemme at virkningen er på topp rundt en 2-2.5 time etterpå? og virker i ca 4 timer?
    sånn kjentes det no ut her hvertfall....jeg kunne kjenne at jeg fremdeles var trøtt i kroppen,men hode ble helt våkent og øyelokkene lette som fjær!!

og jeg har IKKE REDUSERT PÅ LEVAXIN dosen min!!

jeg kommer til å gjøre det sånn at fremover kommer jeg til å ha med meg litt T3 i vesken og begynne i det små og ta litt når jeg kjenner at jeg er på vei i kjelleren....
    så ser vi hvor ofte og hvor mye som må til etterhvert?
    høres dette fornuftigt ut?

jeg har også kuttet ut koffein(fra i går av) da jeg leste at koffein ikke erbra for slitne binyrer....jeg hadde en pyyyyyton dag i går med mye verk og svimmelhet,indre murring,hodepine,trøtthet og uvelhet....
    men i dag er jeg mye bedre!!!
    kjenner at jeg begynner bli veldig trøtt her no,akkurat som fjestet vil sove!! høres sikkert merkeligt ut,men fjeset virker så slapt og trøtt... trøtt i hodet...
    så da gir vel kroppen beskjed om at jeg bør finne meg litt T3 da?

jeg går å prøver det,så kommer jeg med oppdatering senere når jeg ser hvordan det har virket!!!!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Godt at du har effekt av lio. Min anbefaling til deg er å legge deg på en jevn, fast daglig dose. Lio er ikke noen farlig medisin. Det er et hormon kroppen normalt selv lager og derfor trenger. Å ventet til du føler deg slapp med å ta lio er å utsette kroppen for unødig belastning. Nomalen er å føle seg frisk og det er det du bør tilstrebe at din lio behandling skal gjøre for deg. Bestem deg for en daglig startdose på feks 5 mcg og ta dette til faste kl slett og jevnt utover dagen. Juster dosen opp etter en tid er mitt råd til deg.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

tusen takk for svar Blondie

hvor mange ganger for dagen er de fleste tar t3 sin da? 3-4 ganger dagen? og hvor mange timer imelllom skal de taes? 5mrg x3-4 pr dag?

jeg kjente lite av den t3 dosen jeg tok i 10.30 tiden i dag,så måtte ta mer kl 13 ca..da var det så vidt jeg klarte å holde meg våken.....synest å ha effekt av siste dosen...no er jeg trøtt igjen,men no er det no så sent at jeg får bare gå å ligge meg

hvis jeg hadde tatt mer t3 i 18 tiden,da hadde vel sikkert jeg ikke blitt trøtt igjen før i 22 tiden? og hvordan vil natten bli da? sånn som stua er no så trenger jeg å ligge i sengen hvertfall 9 timer hver natt(uten at jeg blir noe mer våken om morningen)
    vil t3 hjelpe på at jeg ikke trenger så mye søvn eller vil jeg få alt for lite søvn hvis jeg begynner å ligge meg kl 22? jeg må uansett opp mellom 5-6 og på jobb....
    men sånn i utgangspunktet så pleier jo det for friske folk å være nok med søvn fra 22-06...

ble litt rotete dette,men poenget mitt var no om en blir mindre behov for hvile når en på en måte får mer nødvendig t3 til cellene på dagtid? blir ikke kroppen så trøtt da?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Jeg må begynne et sted
    Av viravira i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 10-06-12, 21:10
  2. Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger
    Av Mille85 i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-11, 21:50
  3. Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
    Av Jente25 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 5
    Siste melding: 12-08-09, 11:13
  4. Skal begynne med Armour :=)
    Av pandalakris i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-08, 22:02
  5. YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
    Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 14-01-08, 21:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn