Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    5

Standard Helt ny og litt spørsmål!

Hei!
    Jeg er ei snart 31 år gammel jente som i flere år (10 ca) har slitt med symptomer på lavt stoffskifte, uten utslag på prøver. Fjernet feb. 04 en tumor på h. eggstokk, kuttet melk og gluten og ble bedre.

I januar i fjor fikk jeg en fatigue-periode som gikk over to mnd, før det bedret seg. Ble gravid etter et par mnd og slet med ekstrem svangerskapstrøtthet i 3 mnd. Nå som gutten er fire mnd er jeg fortsatt trøtt til tross for godt med søvn. øvrige symptomer er;
    NULL kjønnsdrift
    tørre/spø negler
    Ømme/stive ledd (klarer ikke stå opp fra sofaen uten at det gjør vondt)
    Tørre slimhimmer i øyne og nese ++
    Plages mye med rennende øyne og tett nese
    Gjentagende tilfeller av strupekatarr/heshet
    Øresus
    Ekstrem nattesvette (også før svangerskapet)
    Fryser og svetter veldig lett - har lav kroppstemperatur
    Blålig/tynn/tørr hud
    Mye diaré
    sliter med å sovne på kvelden til tross for ekstrem trøtthet
    Leggkramper
    Svimmelhet og kvalme
    Føles som om kroppen er i "hvilemodus" og jeg hele tiden må sloss med den :(
    og en "uttamæsjælopplevelse"

Tok prøver 11. april:
    TSH: 4,18
    T4: 14,7

Prøver 25. april:
    TSH: 2,10
    T4: 15,0

Anti TPO ikke ferdig analysert.

Legen kommenterte at jeg jevnt over (vet ikke hvor lang tid, men vil tro det er de siste par årene) har ligget i øvre normalområde på TSH (lurkika på skjermen og så tall som 1,5 +/-).

Farmor og pappas tante har lavt stoffskifte.

Noen som har lyst til å si hva de tror/mener?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Helt ny og litt spørsmål!

Kære Hufsa

Du har lavt stofskifte! I DEN GRAD!

Der er virkelig brug for, at du prøver at samle lidt ekstra energi til at få udskrifter af svar på alle dine blodprøver, tilbage fra "Adam og Eva", altså dem alle. Det er meget nødvendigt at se, hvordan dine tal var over tiden, og hvordan denne sygdom har udviklet sig frem til i dag. Det er bedst hvis du poster dine tal her i tråden, inkl. referenceområder (plejer stå i parentese).

Du har ret til at få udskrifter med svar på alle dine prøver/analyser, fordi disse svar er din ejendom. Det skal du være klar over, hvis lægen ikke er det.

Det er meget vigtigt, at du holder selv styr på resultater af dine blodprøver.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hufsa Vis post
    Legen kommenterte at jeg jevnt over (vet ikke hvor lang tid, men vil tro det er de siste par årene) har ligget i øvre normalområde på TSH (lurkika på skjermen og så tall som 1,5 +/-).
    Ved du hvad? Jeg ved ikke hvor i Norge du bor, og om der er flere lægeklinikker hvor du bor, men det er sikkert som amen i kirken, at denne læge tager ikke denne sygdom på alvor, og du må hellere finde en anden.

Prøver 25. april:
    TSH: 15,0
    T4: 2,10
    Jeg håber så sandeligt, at dette T4: 2,10 er en tastefejl. "Total T4" kan det ikke være (tallet er for lavt), men hvis det skulle være "Fritt T4" - så er det så lavt, at du i virkeligheden burde være indlagt på hospitalet, til behandling med både Levaxin og Liothyronin intravenøst.

Er du sikker på, at T4 er på 2,10, eller er det på 21,0 ?

Redigeret: Jeg kan se, at du har rettet fejlen...

Prøver 25. april:
    TSH: 2,10
    T4: 15,0
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    5

Standard Sv: Helt ny og litt spørsmål!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Er du sikker på, at T4 er på 2,10, eller er det på 21,0 ?
    Jeg hadde skrevet feil T4 15,0 og TSH 2,10.

Har gått til så mange leger de siste årene at jeg ikke lenger har telling; Nord-Trøndelag er ikke velsignet med gode leger og svært mange "reseveleger" på utlån fra andre land. Da jeg var yngre var det alltid bare spm. om "har du det bra hjemme?" og det hele ble avskrevet som litt eksamensangst.....
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Helt ny og litt spørsmål!

Kan du huske hvad tid på dagen dine blodprøver blev taget? Begge gange?

Det er vigtigt at sørge for at alle blodprøver bliver taget som det første når klinikken åbner om morgenen, fordi TSH ændrer sig så meget over dagen, at man f.eks. om eftermiddagen kan have et "normalt" TSH, mens prøverne kan vise endda svær hypothyreose ved morgenprøver.

Vil du prøve at få fat på udskrifterne af de ældre prøver?

Da jeg var yngre var det alltid bare spm. om "har du det bra hjemme?" og det hele ble avskrevet som litt eksamensangst.....
    Hvad bliver du afskrevet med nu?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    5

prøvene er tatt klokka 13 (11. apr) og 11 (25. apr).

er ikke avskrevet enda, så jeg håper bare å få hjelp...sliten :(

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    5

Nattesvetten har forresten blitt utredet;
    HIV = negativ
    Tuberkolose = negativ
    Kreft = negativ

nattesvette = helt normalt...... Jeg har påstått hele tida at den er hormonell, man svetter ikke slik at man kan vri opp sengetøyet uten grunn!!!

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    502

Disse legene og deres tester.

Det ordner se nok en vakker dag.
    Jeg har en ppw jeg kan sende deg på mail evt. om det går ann å sende deg her? Jeg veit ikke om du får brukt for den.
    Men står littegranne om ting som kan skje med kroppen når man har lavt stoffskifte.

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    5

Da har Anti TPO kommet og den er mindre enn 10!!!

Huff....what to do?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Stpffskiftet er noe dritt, når det ikke fungerer optimalt.
    At anti-TPO er under 10, er positivt. Det betyr at du ikke har en autoimmun prosess i skjoldbruskkjertelen.
    Jeg ville bedt om og få tatt nye blodprøver klokken åtte om morgenen, og ville bedt om og fa tatt
    TSH
    FT3
    FT4
    B-12
    d-vitaminer
    ferritin

Når prøvene blir tatt klokken åtte om morgenen, får du et korrekt bilde av verdiene. Hormonene i kroppen vår svinger utover dagen, og klokken åtte får du det riktigste svaret.

Både lav B-12, lav ferritin og lav d-vitamin kan gi de samme symptomer som lavt stoffskifte.
    Lykke til

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Få sjekket S-jern, Ferritin og Hb. Be også om B-12.

Lignende tråder

1. treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
    Av kvinne86 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 08-09-10, 19:44
  2. Svar: 27
    Siste melding: 10-03-09, 13:19
  3. Ny her -litt spørsmål om blodprøver
    Av Alice i forumet Blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 24-02-08, 23:18
  4. Trenger litt råd / svar på spørsmål
    Av Birgit i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 10-10-06, 16:49
  5. et litt absurd spørsmål kanskje....
    Av pling i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 12
    Siste melding: 30-09-06, 08:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn