Viser søkeresultater 101 til 110 av 153
Tråd: Hashimoto's siden 2003
-
01-02-12, 19:30 #101
Sv: Hashimoto's siden 2003
Kære Luuna
Tusind tak for dit engagerede og grundige svar! Hvor er det bare sødt af dig at dele din viden og erfaringer med mig. Jeg har desværre stadig/igen så utrolig ondt i hovedet og nakken, så jeg glæder mig til at læse nærmere og reflektere over alt det, du har skrevet, når det er lettet.
Håber du har det bedre i dag!
-
01-02-12, 22:17 #102
Værsgo Sharon

Her et indlæg fra et spritnyt nyhedsbrev, som måske også kunne give anledning til refleksion?
http://www.endfatigue.com/health_art...ne-part-8.htmlUntil recently, the recommended dose of Bi-Est — a bioidentical hormone treatment that contains the estrogens estradiol and estriol — was 2.5 mg. Now we've found that a much smaller dose works just as well: anywhere from 1/10th to 1/4th mg.
Rigtig god bedring!
-
02-02-12, 10:56 #103
Hopla
Nu stødte jeg lige på det her vedr. acne som reaktion på testosterone og DHEA - det kan hænge sammen med et lavt niveau af østrogen... Nyt for mig og relevant i forhold til mine reaktioner også:
http://www.endfatigue.com/health_art...d_for_you.htmlIn women, if acne, intense dreams, or darkening of facial hair occurs, the dose (testosterone, red.) is too high and should be decreased. These effects, which can also occur with DHEA supplementation, are usually reversible. These side effects can also be caused by an estrogen level that is too low relative to testosterone, and may be avoided by supplementing both together. If you choose to take testosterone and estrogen separately, it may be best to use estrogen for four to eight weeks before starting testosterone. This often decreases side effects.
-
02-02-12, 11:51 #104
Luuna
Tror du kan have meget ret i dine teorier vedr. kønshormoner. Jeg glæder mig til at få målt mine, her inden jeg skal til Bruxelles igen, og finde ud af, hvordan de ligger nu. Er enig i, at det kan være værd at prøve at øge progesteron allerede i denne cyklus. Jeg håber, at det også vil være det svar, jeg får fra min belgiske læge. Når jeg kommer derned til marts, vil jeg prøve at drøfte pregnenolone med hende, men det gjorde jeg også sidste gang, og der gav hun udtryk for, at hun kun mente, det kunne gavne, hvis jeg havde hukommelsesproblemer. Og det forstår jeg ikke helt, da jeg alle andre steder læser, at pregnenolone kan have mange andre gavnlige virkninger - og f.eks. omdanner sig til de andre hormoner, man evt. mangler.
Det er interessant med homøopati for kønshormonerne. Jeg kunne godt overveje at afprøve Refemme eller OvariaComp præparater fra Allergica, som du nævner. Jeg går hos en homøopat, som før har givet mig Allergica-produkter, så jeg vil prøve at vende det med hende næste gang. Jeg er dog ret sikker på, at jeg har ægløsning i øjeblikket, men jeg kan læse, at OvariaComp også hjælper på andet.
Jeg tror dog også, at der er opstået en anden ubalance end i kønshormonerne, efter jeg har halveret DHEA-dosen. Mine gener vedbliver jo, selvom jeg nu er på dag 8 i min cyklus - og i går var hovepinen så voldsom, at jeg intet kunne. Det virker i øvrigt som om, at alle funktioner i min krop kører langsommere. Mine muskler er blevet stivere, min fordøjelse er næsten gået i stå, min mave er helt oppustet igen, min søvn er forstyrret (vågner mange gange og drømmer meget), jeg er varm om natten (sveder ikke), men kuldskær om dagen. Og så er jeg helt vildt træt og har meget svært ved at komme op om morgenen.
Jeg har gået og spekuleret over, om jeg skulle prøve at stoppe helt med Erfa Thyroid i en dag eller to for at se, om mine smerter i muskler og hoved vil forsvinde - og der så måske er tale om en overdosering af en eller anden grund - eller om jeg skal prøve at ØGE Erfa Thyroid med 15 mg til natten og se, hvad der sker ved det.
Jeg er nu næsten besluttet på, at jeg prøver med en øgning i første omgang, da jeg oplever min krop tung, langsom og træg - og derfor hælder mest til, at der er tale om underdosering frem for over...
Det kan dog også være, at alle de her gener slet ikke handler om Erfa dosis - men kun de andre hormoner, men det vil jeg så måske finde ud af. Jeg føler i hvert fald, at jeg bliver nødt til at prøve at gøre noget for at komme ud af denne her tilstand.
Måske kan det også handle om, at jeg nu har for lidt DHEA i kroppen igen, og derfor ikke kan håndtere de overskydende mængder kortisol ligeså godt...
Jeg må på sigt prøve at finde et alternativ til DHEA - enten Pregnenolone eller måske 7-Keto...
Det er rigtig interessant, det du skriver om at afprøve, hvad 15 mg ekstra Thyroid. Jeg tror, jeg generelt er blevet lidt 'angst' og tilbageholdende i forhold til at 'lege' med doser af de forskellige hormoner, hvilket nogle gange gør, at jeg måske lider unødigt længe, når jeg er på forkerte doser. Hvis du kan have god effekt af lidt ekstra Thyroid i særlige situationer, så giver det mig nu mod til at prøve at lægge ekstra 15 mg på til natten - og jeg kan jo altid skrue ned igen, hvis det viser sig at være for meget. Har før haft god effekt af at undlade at tage Thyroid i en dag eller to, hvorefter overdoseringssymptomerne hurtigt forsvinder (og jeg dog bliver MEGET træt - men hellere det
).
Mht diverse tilskud så er det også den tilgang, jeg har brugt. Jeg prøver at rette op på så meget som muligt på een gang - ud fra alt det jeg læser, hvad de forskellige behandlere foreslår, inspiration herinde osv. Tror bare, jeg generelt er overvældet af det ansvar, som jeg påtager mig ved denne selvbehandling - og derfor bliver angst over, om jeg 'hælder for meget på' eller det forkerte. Men jeg ser jo ingen anden vej - og ved også, at I er mange andre, der gør det samme - hvilket giver mig troen og modet til at blive ved. Kunne dog godt ønske, at denne sygdom ikke også påvirkede koncentrationsevne mm. så meget, så jeg bedre kunne sætte mig ind i det hele og få læst noget mere.
Tusind tak for din feedback endnu engang!
Jeg bliver klogere - og er meget taknemmelig for dine erfaringer og de links, du lægger! Er ked af, at jeg ikke kan give ligeså kvalificeret respons den anden vej, men føler slet ikke, at jeg ved nok endnu. Men jeg bliver hele tiden klogere, så forhåbentlig kan jeg på et tidspunkt videregive de erfaringer og den viden, jeg nu opbygger
-
02-02-12, 11:57 #105
Hov havde ikke set, du havde skrevet igen
. Tak!
Det lyder MEGET relevant i forhold til det, jeg ogå oplever. Jeg har hele tiden fået acne af DHEA - også i sommer, hvor jeg også tog Østrogen, men det er først nu, hvor jeg er stoppet med Østrogen for nogle måneder siden, at jeg oplever, at mine drømme bliver meget intense, og hvor jeg kan huske flere drømme pr. nat.
Jeg må vist seriøst overveje at tage en form for østrogen igen...
-
02-02-12, 13:14 #106
Det her tror jeg, bestemt er rigtigt - det hele hænger jo sammen, og kroppen prøver jo hele tiden at kompensereJeg tror dog også, at der er opstået en anden ubalance end i kønshormonerne, efter jeg har halveret DHEA-dosen. Mine gener vedbliver jo, selvom jeg nu er på dag 8 i min cyklus - og i går var hovepinen så voldsom, at jeg intet kunne.
Det er selvfølgelig uklog at "lege" med sine doseringer, men derimod så tænker jeg, at det ikke kan skade meget bevidst og opmærksomt at forsøge at øge thyroid-dosis med 15 mg nogle dage eller i bestemte situationer, når man som du i øvrigt har brug for og tåler hormonerne.
Det vil så nok være vigtigt at gøre det, uden at regulere andre hormoner eller ved at tage f.eks. homøopatiske midler for at regulere dem.
I tillæg: Hvis man er meget lav i f.eks. østrogen, så tror jeg ikke helt man kan regne med, at symptomerne forsvinder eller bedres, fordi de er på deres højeste omkring ægløsning. De skal jo have tid til at virke, og måske kan det højere niveau her slet ikke kompensere for den mangel man har?
Jeg oplever i hvert fald at være grundigt "bagud" for tiden, og jeg synes, det er godt at vide, at der er gode erfaringer med helt lave doser østrogen.
Desuden lidt lommefilosofisk udokumenteret tænkning: Er det muligt, at ægløsningen kan komme hurtigere, når feed back - systemet registrerer et meget lavt niveau af hormoner? Sådan har jeg oplevet det i et enkelt tilfælde.
God ide at snakke med homøopaten om det - del endelig, hvis hun har mere at sige om produkternes virkning, og du har overskudet
Er du helt sikker på, at du har overskydende mængder af kortisol?Måske kan det også handle om, at jeg nu har for lidt DHEA i kroppen igen, og derfor ikke kan håndtere de overskydende mængder kortisol ligeså godt...
Jeg må på sigt prøve at finde et alternativ til DHEA - enten Pregnenolone eller måske 7-Keto...
Jeg glemte at skrive det i det første indlæg, men du har jo brug for mere ved inflammation som f.eks. den, du har i nakken, og som også provokeres, når affaldsstoffer og toxiner udskilles i infrarød sauna... Et højt niveau kan altså også være for lavt i perioder...
Måske kunne du - hurtigst muligt, når du har afprøvet hhv. højere eller lavere dosis Erfa - forsøge at trappe op til 3 stk. Adrenal Stress End om dagen?
Det er jo naturligt, at der er en vis uenighed blandt lægerne (sådan er det jo også blandt alle andre faggrupper, tænker jeg), og som jeg husker at have læst mig til herinde, så vægter Hertoghe først og fremmest pregnenolone som "hukommelses-hormonet"?Er enig i, at det kan være værd at prøve at øge progesteron allerede i denne cyklus. Jeg håber, at det også vil være det svar, jeg får fra min belgiske læge. Når jeg kommer derned til marts, vil jeg prøve at drøfte pregnenolone med hende, men det gjorde jeg også sidste gang, og der gav hun udtryk for, at hun kun mente, det kunne gavne, hvis jeg havde hukommelsesproblemer. Og det forstår jeg ikke helt, da jeg alle andre steder læser, at pregnenolone kan have mange andre gavnlige virkninger - og f.eks. omdanner sig til de andre hormoner, man evt. mangler.
Jeg tror bestemt, at det kan være med til at rette op på andre hormonelle ubalancer også, men hvis manglerne er svære eller har stor betydning for ens helbred og velbefindende (ofte skal man jo op at ligge på et niveau, som kan siges at være "højt normalt" = optimale niveauer), så er direkte tilskud nok at foretrække? Måske er det sådan, hun tænker?
I øvrigt har du jo koncentrationsproblemer... Her er d-ribose det, der har størst effekt for mig, mens pregnenolone tilsyneladende har en virkning for kvindelige hormoner og mit psykiske velbefindende...
Jeg bliver også af og til overvældet af ansvaret - især, når det ikke går helt, som jeg gerne ville. Igen og igen bliver jeg dog bekræftet i, at det er vigtigt, at jeg stoler på det, min krop fortæller, og på min intuition.Mht diverse tilskud så er det også den tilgang, jeg har brugt. Jeg prøver at rette op på så meget som muligt på een gang - ud fra alt det jeg læser, hvad de forskellige behandlere foreslår, inspiration herinde osv. Tror bare, jeg generelt er overvældet af det ansvar, som jeg påtager mig ved denne selvbehandling - og derfor bliver angst over, om jeg 'hælder for meget på' eller det forkerte. Men jeg ser jo ingen anden vej - og ved også, at I er mange andre, der gør det samme - hvilket giver mig troen og modet til at blive ved. Kunne dog godt ønske, at denne sygdom ikke også påvirkede koncentrationsevne mm. så meget, så jeg bedre kunne sætte mig ind i det hele og få læst noget mere.
Jeg har tidligt i livet fået lært at bide tænderne sammen og klare mig selv på mange måder. Det er der ikke noget i vejen med. Det er en gave. Sådan tænker jeg, om alle de forsvar vi har, og sådan arbejder jeg med mig selv og andre.
Hvis man/jeg løber ind i det samme besvær igen og igen, arbejder jeg imidlertid også med, om der er noget, der mangler, og en af omkostningerne ved at have lært at "slås og klare sig selv" vil ofte være, at det kan være forbundet med vanskeligheder at give sig hen, give slip, og have tillid til at andre tager over og opleve den lindring og fred, det giver - og det er så en af mine udfordringer
At være mere forsigtig og som udgangspunkt have tillid til f.eks. en dygtig læges vurderinger, er der altså i min bog heller ikke noget i vejen med. Det er også en kvalitet og en resource.
Summa: Jeg tænker, at det er godt at kunne begge dele og at øve sig i, hvornår man med fordel kan gøre hvad
Jeg lærer meget af dine erfaringer også Sharon
Det er en stor, stor gave at kunne dele erfaringer og viden herinde!
God bedring og god dag til dig!
-
03-02-12, 19:06 #107
Interessante overvejelser her

Sharon, jeg har lyst til at foreslå, at du deler din Erfa i mindst to portioner, for det lyder lidt som om, noget bliver enten for belastet eller omvendt for lidt stimuleret. Men selvfølgelig er det svært at finde rundt i de mange tilskud og de effekter, de har. Jeg tænker tit på min kiropraktor, som jeg nu sjældent besøger, men som holder på kun at give een behandling ad gangen for at være sikker på, hvad der virker hvordan. Jeg overvejer det selv i forhold til min egne tilskud: At øge med kun een slags ad gangen for at mærke efter ... men det er selvfølgelig ikke altid, man kan det. Nogle gange må man også stole på den læge, der har valgt tilskud etc. ...
Med hensyn til din beskrivelse af PMS, så lyder det vist alt sammen som noget, progesteron kan gøre noget ved. Men jeg husker også, det er blevet nævnt herinde et eller andet sted, at vitamin b6 kan gøre godt i den sammenhæng (man skal så bare ta en multi-b hver dag også).
Og så vil jeg lige minde om, at man kan købe en såkaldt ægløsningstest hos købmanden, så man kan vide lidt mere om, hvornår hvad er
Jeg tager næsten udelukkende Erfa om morgenen - aften/nat er det alt for stimulerende for mig, så da supplerer jeg kun med 15 mg, hvis jeg fryser for meget til at kunne sove. Ellers supplerer jeg glad med 15 mg hver dag i ugen op til min menstruation - men jeg husker noget om, at andre tværtimod trækker noget fra deres medicin i samme situation. Der er desværre ingen nemme veje ... man må prøve sig frem.
Nielsigne
-
03-02-12, 20:54 #108
Kære Luuna og Nielsigne - tusind tak for jeres svar, der giver mig masser af relevant og brugbar input!

Tak for tippet om B6, det har jeg flere gange ville i gang med, men er ikke kommet det. Og interessant at høre, at du tager ekstra Erfa op til mens. Nielsigne! Det har jeg slet ikke tænkt, var en mulighed.
Mht de homøopatiske østrogenmidler vender jeg helt sikker tilbage, hvis min homøopat kommer med spændende input.
Jeg har været/er i syv sind, men føler, at jeg bliver nødt til at prøve at ændre noget for at se, om det hjælper - da der helt sikkert, er et eller andet, der er gået skævt de sidste par uger.
Det mest oplagte var, at det er min halvering af DHEA'en, der har medført ændringerne i min tilstand, og det kan jeg stadig ikke udelukke, men i går fik jeg kigget min 'dagbog' grundigt igennem (noterer hver dag, hvad jeg tager, spiser, hvordan jeg sover, og hvordan jeg har det), og der kan jeg se, at mine nuværende gener med smerter i nakke, skuldre - og hovedpine i bihuler/nakke - begyndte, FØR jeg skar ned på DHEA. De er så blevet værre efterfølgende.
De ændringer, jeg havde lavet i tiden op til, var at stige 15 mg i Erfa (til 120 mg morgen og 45 mg eftermiddag) - og så begyndt at gå i infrarødsauna ca. 2 gange pr. uge.
Derudover er jeg også kommet i tanke om, at jeg i sommer oplevede lignende nakkesmerter og hovedpiner, og at det hjalp, da jeg sænkede Erfa-dosis.
I går fik jeg et kortfattet emailsvar fra min belgiske læge L'Hermitte fra Hertoghes klinik, hvor hun skrev, at jeg skulle prøve at øge dosis af progesteron til 2 kapsler hver anden dag (jeg tager kapsler Progestan dag 18-26, 100 mg pr. dag) - eller alternativt smøre mig med progesteron og tage potassium (kalium). - Kan ikke lige gennemskue, hvorfor hun foreskår kaliumtilskud - nogen der kan hjælpe her?
Hun skrev, at jeg burde gå tilbage til 5 mg DHEA dagligt (har sat det ned til 5 mg hver 2.dg for en måned siden), hvis 'det var ok for mig', da det vil hjælpe på mine muskelsmerter sammen med Q10 (som jeg allerede tager). Men det er jo netop IKKE ok for mig, og derfor har jeg sænket dosen. Jeg kan godt leve med acne og fedtet hår, men jeg er bange for at ende med hårvækst i ansigtet, når det nu er tydeligt, at 5 mg DHEA bliver til for mange mandlige kønshormoner hos mig. Så her ved jeg ikke lige, hvad jeg skal gøre. Tror jeg må ringe og snakke med hende om det.
Derudover skrev hun, at jeg ikke bør øge Erfa yderligere, da det vil forværre mine symptomer på for lidt kortisol. Jeg kan deraf udlede, at hun vurderer, at mine symptomer fortsat kan skyldes for lidt kortisol... Så nej Luuna, jeg er slet ikke sikker på, at jeg har for meget kortisol - og jeg er også blevet i tvivl om, om infrarødsauna er godt for mig lige nu - måske 'puffer' det for meget til mine ubalancer... Jeg har været i sauna igen i dag - og her til aften har jeg kraftig hjertebanken og bliver forpustet og stakåndet af bare at gå rundt i lejligheden.
På baggrund af det, jeg fandt frem til ved at kigge i min 'dagbog' - og det, som Dr. L'Hermitte har skrevet, er jeg derfor nået frem til, at det nemmeste og hurtigste for mig lige nu er at teste, om jeg får for høj Erfadosis i forhold til, hvad jeg pt. kan klare. Her har jeg også medtaget, at jeg sover meget uroligt i øjeblikket, er varm og har kraftig hjertebanken om natten - og at mine menstruationer er blevet MEGET sparsomme...
Jeg tog min dosis Erfa i morges, men har undladt min eftermiddagsdosis og vil også undlade at tage det i morgen. Jeg har gjort dette én gang før, og der oplevede jeg meget hurtigt, at mine gener forsvandt (og jeg blev MEGET træt). Så hvis det sker igen, må jeg hælde til, at det er for meget Erfa, der volder mig problemer i øjeblikket.
Hvis det viser sig at være tilfældet, tror jeg, jeg er ved at være 'moden' til at give HC et forsøg. For så er det tydeligt, at jeg ikke tolererer den dosis Erfa, som jeg har brug for, da lavere doser giver mig mange symptomer på lavt stofskifte. Evt. vil jeg forsøge at øge Adrenal til 3x dagligt først, som Luuna foreslår - men jeg er bange for, at det ikke kan gøre det - og jeg er efterhånden ved at være 'kørt død' i mine gentagne forsøg på at øge Erfa tilstrækkeligt.
åhhh ansvaret er stort - og jeg håber sådan, jeg træffer de rigtige valg
-
03-02-12, 21:04 #109
Jeg har endnu ikke helt gennemskue, hvordan det her med citater fungere, men nu prøver jeg, om jeg kan finde ud af det:
Det er interessant, det du skriver om inflammation Luuna - sådan har jeg ikke tænkt på det, der sker i min nakke. Kan du forklare mere om, hvad du mener med 'inflammation'?
Det tror jeg, du har ret i. Vil prøve at tale med hende om pregnenolone igen - og måske give det et forsøg i stedet for DHEA...
Jeg afventer at modtage d-ribose med posten - men hvis det skal en tur forbi tolden på vejen fra USA til DK, går der jo nok lidt tid endnu - ser frem til at prøve det!
Det er jo netop dilemmaet - hvornår skal man give slip? Det bliver rigtig svært, jo mere jeg læser og jo mere jeg ved - men problemet er jo, at der er så mange forskellige meninger om, hvordan man bedst behandler de her 'energi-svigt-sygdomme', og der jo faktisk ikke er nogen sikker vej - kun at prøve sig frem.
Tak Luuna
-
03-02-12, 22:02 #110
Her er en oversigt over, hvad jeg hælder på mit stakkels 'system' i øjeblikket:
Erfa Thyroid – 165 mg
Adrenal Glandular/Adrenal Stress End – 2 kapsler
DHEA - 5 mg hver 2.dg
Fludrocortison – 75 mcg
Progesteron – 100 mg dag 18-26 i cyklus
Multivitamin, B-Kompleks, Pantotensyre, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin
Jod, Jern, Zink, Magnesium, Selen, Krom
ADHS – urter som binyrestøtte
Q10
Acetyl-L-Carnitin
Fordøjelsesenzymer
MSM
AminoComplete
Glycoernæring
Probiotik 8 el. 9
Fiskeolie Omega3
Phytomin6 urter (tages som leverstøtte)
Lignende tråder
-
Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 07-05-10, 22:07 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45 -
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01
Svar med sitat

Bokmerker