Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Standard Riktig stoffskiftemedisin på apotek

Hei!!

Da jeg var på apoteket i dag for å kjøpe Levaxin, fikk jeg spørsmål om jeg ikke heller ville ha Euthyrox siden den er 20 kr billigere. Hun sa de inneholdt de samme virkestoffene (i følge professor Ernst Nyström i Stockholm gjør de IKKE det). Siden jeg har frikort er prisen ett fett for meg, men har nå brukt Levaxin mer eller mindre i 10 år så jeg synes ikke det var noen god idé å bytte. Har det trøblete nok fra før

Jeg synes dette er skremmende. De skal da ikke foreslå nytt medikament til en gammel traver. Er ikke det for evt. nydiagnostiserte stoffskiftemennesker? Og uansett skulle man få det legen har foreskrevet.

Er det forresten noen her som har prøvd Euthyrox?

Godt nyttår til alle

Hilsen JosieS

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    .
    Meldinger
    8

Standard Sv: Riktig stoffskiftemedisin på apotek

Se her:

http://www.legemiddelverket.no/templ...____80593.aspx

Levaxin ”Nycomed Pharma”, Levothyroxin ”Sandoz” og Euthyrox ”Merck” føres opp på byttelisten med begrenset bytte. Dette innebærer at medisinene kan byttes på apotek ved oppstart av behandling. Bytte underveis i behandlingen kan skje dersom ansvarlig forskriver gir tillatelse.

For deg som har brukt Levaxin lenge er det altså lite aktuelt å bytte. Kanskje du hadde en ny resept slik at de ikke så at du har fått ut Levaxin tidligere? De burde jo i så fall spurt om det, ettersom begrenset bytte kun skal foregå når man begynner på en av medisinene...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Riktig stoffskiftemedisin på apotek

Hej JosieS
    Aktivstoffet i al syntetisk stofskiftemedicin er det samme. Men hjælpestofferne er helt andre, og man skal aldrig lade sig narre til at tro, at det er ligegyldigt, hvad medicinen indeholder ud over aktivstoffet.

Mange brugere af Eltroxin i Danmark blev meget meget syge, da Eltroxinen blev ændret; aktivstoffet var det samme, men af en eller anden grund kunne mange bare ikke tåle tablethjælpestofferne eller måske den måde, disse transporterede aktivstoffet ind i kroppen på.

Mange har derfor prøvet at gå i måneder eller et års tid på medicin, der slet ikke passede til dem. Mange har så fået Euthyrox i stedet. For nogle var det en hjælp, for andre ikke. Jeg tilhører selv den sidste gruppe. REDIGERT: Nogle af bivirkningerne var anderledes, men de var lige så voldsomme. Fx slap jeg for at have hård puls døgnet rundt, da jeg skiftede til Euthyrox - men til gengæld følte jeg et konstant pres i mit underliv og måtte på toilet to-tre gange i timen. Ikke meget værd, sådan et liv.

Sagen har fået mig til at tænke, at vi måske bare er nogle, der ikke tåler et skifte i det hele taget - når stien først er lagt med een type syntetisk medicin. Jeg ved det ikke, men jeg må konstatere, at jeg har lidt helvedes kvaler på både Ny Eltroxin og på Euthyrox. Jeg er rystet over, at en apoteker kan finde på at sige, at det er "det samme". Bed vedkommende gå ind på den danske lægemiddelstyrelses hjemmeside http://laegemiddelstyrelsen.dk/ og se, hvad selv en så syntet-tro kan fortælle, der er kommet ud af, at Eltroxin fik ændret hjælpestoffer: Tusindvis af indberetninger om bivirkninger, og så er det ikke en gang alle, der er talt med, kan jeg fortælle. Som min nye speciallæge siger, så har han nu set masser af rigtigt flotte blodprøver - tilhørende en, der har det utrolig dårligt.

Hvis du kan klare dig på Levaxin, så bliv på Levaxin, og skal du skifte, så skift til thyroid af en slags.
    Medicin med thyroid er heller ikke ens, og der kan sagtens være medicin hvor virkestoffet er thyroid men alligevel ikke til at tåle for nogle. Jeg tåler fx Erfa men ikke Thyroid-S.
    Men det ved du sikkert bedst selv, hvad du tåler eller ikke.

Jeg tålte den gamle Eltroxin, og den gjorde mig meget godt, da jeg først fik den i tilstrækkelig store mængder. Men de to andre ... må og skal jeg advare mod. REDIGERT: OG jeg vil også gerne advare mod at skifte "bare for at gøre det" eller måske for at spare sølle 20 kroner .... Apotekere, der foreslår sådan noget, burde sendes på tvungen efteruddannelse.

Thyroid er noget helt andet og det fredeligste, jeg har prøvet at skifte til overhovedet.

Nielsigne

Lignende tråder

1. Thyroid fra Glostrup Apotek i Danmark
    Av Babe i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere
    Svar: 100
    Siste melding: 07-05-14, 20:11
  2. Thyreoid fra glostrup apotek
    Av Kamilla i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere
    Svar: 7
    Siste melding: 25-05-13, 02:09
  3. Korrekt døgnvariasjon av kortisol
    Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 01-10-12, 16:50
  4. Medicin fra Norsk apotek til Dk??
    Av Honeyhob i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 25-06-11, 12:21
  5. Riktig dosering??
    Av JoJo i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 17-06-05, 14:42

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn