Viser søkeresultater 51 til 60 av 61
Tråd: Hydrokortison
-
19-11-11, 18:13 #51
Sv: Hydrokortison
Det er omtrent det jeg har inntatt pr dag de siste ukene - jeg prøver å trappe ned på HC
Opprinnelig skrevet av ;63474
I oktober spurte fastlegen hvor mye jeg brukte nå og da jeg sa 10 - 15 mg pr dag -
da sa hun at det var så lite at da kunne jeg like gjerne kutte det ut.
Noen uker senere kom jeg til en vikar - som spurte om det samme og hvor jeg svarte 10 - 15 mg;
og hun ble helt forferdet. Det som var vanlig dose å skrive ut var 5 mg prednison pr dag.
Videre mente hun at å kutte med 2,5 mg uke for uke var det som måtte til nå - dvs ikke å kutte ut på 10 - 15 mg;
for da kunne jeg utløse en Addisson-krise!!
Jeg har ikke noe imot å kutte ned - men kanskje burde disse to legene snakke sammen om HC, Addisson
og nedtrapping
For ordens skyld: HC er ikke ordinert av lege - det har jeg satt igang med uten legeresepter -
det i seg selv nok til at legene jeg treffer nok tenker at jeg er en smule dum
Apropos dosering av hydrokortison; Rufus brukte en stund 5 ggr så mye av Cortef enn hva norske pasienter vanligvis får av Prednison:
Redigert inn - fordi jeg fant denne i en annen tråd:
Lege #2 tenkte seg ikke om engang - før hun i sterke ord advarte meg mot Addissonkrise -
hun kunne jo i det minste ha sjekket om Prednison er anderledes enn hydrokortison
Jeg spurte denne legen om det ikke er sånn at: "biologisk dose for voksne er 20 mg?" - hun svarte ikke direkte på dette, (Anisa...?)
men at det var en grunn til at hydrokortison var reseptbelagt -og at bruken skulle styres av en lege.
Hun spurte meg tilslutt om hvordan iallverden kunne jeg tro at jeg hadde behov for slike tabletter

Svaret mitt var ikke noe som fant gjenklang hos henne...
Uff - nei nå må jeg gå..
Sist endret av Kevlin; 19-11-11 kl 20:09
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
20-11-11, 00:18 #52
I Hertoghes klinik fik jeg at vide, at den naturlige biologiske dosis var 20
-
20-11-11, 07:57 #53
Det er jo ille at en lege ikke kan forskjellen på styrkegraden av Prednisolon og hydrokortison. Hva skal man si til noe slikt, bu bør vel la det falle en bemerkning neste gang du skal dit, Kevlin.... Det er jo klart at de ikke forstår at vi trenger hc, de har ikke lært om noe annet enn Addson og Cushings....Alt mellom disse to grusomme tilstandene er jo "normalt". Vi får bare håpe at kunnskapen og behandlingen av svekkede binyrer blir bedre etterhvert. Min fastlege ser at jeg blir friskere av behandlingen jeg får, han er sogar imponert. Så lenge han slipper å gi meg throid, hc og annet og kan beskue dette fra sidelinjen, er det ok for ham. Men da jeg var hos ham sist og ba om å få Nycomeds Hydrokortson på blå respt, jeg har tross alt brukt hc i to år nå, og mener at det bør gi grunnlag for blå resept, så toet han sine hender. Han tør ikke gi meg det. Jeg synes jo at han er feig. Han ble lettet da jeg ba om en henvisning til en spesialist som jeg håpet kunne gi meg dette, men hans hensvisning var etter min mening så elendig forfattet at jeg ble avvist. Jeg tror at neste gang skal jeg komme på legekontoret med en kladd, hvor jeg ramser opp alt som feiler meg....
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
20-11-11, 13:06 #54
Takk til dere

Jeg fikk igjen kjenne på hvor sliten jeg blir av slik behandling fra makt-mennesker..
Gudskje-lov-og-takk for at jeg lenge har benyttet thyroid, HC og ikke minst Forumet
for så klarer jeg å finne tilbake til enslags sinnsro mye-mye raskere enn før
Og - javisst må jeg snakke med legen om forskjellen på HC og steroidet prednison/prednisolon.Kevlin
-
20-11-11, 14:54 #55
Sharon skrev
Ja, det kan være biologisk dose. Men for noen kan det være nødvendig å gå på høyere dose en periode fordi de er så syke at dosen må økes for å oppnå effekt. Jeg gikk på 32.5 mg på det meste. Men kunne trappe ned etterhvert som jeg ble bedre.I Hertoghes klinik fik jeg at vide, at den naturlige biologiske dosis var 20
Ja, Kevlin, det er veldig slitsomt å diskutere med maktmennesker. Og når leger kun forholder seg til det de lærte på doktorskolen og ikke utviser noen som helst undring eller vilje til å lese og lære noe nytt, blir det veldig slitsomt.
Jeg synes du er modig som har kommet dit du har kommet, Kevlin
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
01-12-11, 17:30 #56
Vell - har vært der igjen.. legen fortsatte i det samme sporet
En av tingene hun "opplyste" meg om da jeg sa at jeg tok hydrokortison og at det vel er fire ganger svakere enn steroidet prednisolon:
"Hva tror du hydrokortison er da?"
(underforstått: hydrokortison er et steroid - iht til henne; tilsvarende farlig som prednison).
Legen må ha ment at HC og prednisolon er like sterke -
for hvorfor ellers skulle jeg få "vite" at jeg med slik langvarig bruk risikerte å pådra meg Cushings..
Jeg skulle gjerne hatt en utskrift fra et medisinskfaglig nettsted - og gitt utskrift,
men denne legen kan jeg iallefall ikke fortsette å gå til..Kevlin
-
01-12-11, 17:49 #57
"Question: What are the differences between hydrocortisone, cortisone acetate, prednisone, and dexamethasone? Are there any guidelines as to when one is used versus another?
Answer: These compounds are all adrenal steroid analogs; specifically, they are called glucocorticoids. Glucocorticoids affect carbohydrate, protein, and fat metabolism, bone metabolism, and immune and inflammatory functions. In contrast, the mineralocorticoid aldosterone, also secreted by the adrenal, regulates sodium and potassium metabolism and fluid balance. The glucocorticoid that is produced by the body is cortisol, also known as hydrocortisone. Cortisone acetate is the glucocorticoid cortisone with an ester group attached that makes it soluble in water. Cortisone is biologically inactive and is rapidly converted to cortisol by the liver so that it can exert its effects. Hydrocortisone and cortisone acetate are both short-acting glucocorticoids."
Les mer her: The Cushing's Support and Research Foundation
Relatert: Grunner til ikke å bruke Prednisolon?Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
01-12-11, 22:58 #58
Takk for den
der står det iallefall at Prednison er fire ganger sterkere enn HC
"..
The usual replacement dosages of these glucocorticoids are :
hydrocortisone about 25 mg/day, cortisone acetate about 37.5 mg/day,
prednisone about 5 mg/day, and dexamethasone about 0.5 mg/day.
Glucocorticoid replacement in any patient must be carefully monitored and individualized.
.."
Sliter litt med den engelske muskelen ikveld - så jeg må få lese om jeg forstår resten av innholdet imorgen
Googlet litt - og fant denne:http://webcache.googleusercontent.co...rtison&ct=clnk
"..
Hydrocortisone is in a class of drugs called steroids.
Hydrocortisone prevents the release of substances in the body that cause inflammation.
Hydrocortisone is used to treat many different conditions such as allergic disorders,
skin conditions, ulcerative colitis, arthritis, lupus, psoriasis, or breathing disorders.
..
You should not use this medication if you are allergic to hydrocortisone,
or if you have a fungal infection anywhere in your body.
..
There are many other diseases that can be affected by steroid use,
and many other medicines that can interact with steroids.
.."
Så da er også HC et steroid-preparat -.-
..som man ikke skal bruke hvis man har en soppinfeksjon i kroppen (nytt for meg!)
Kevlin
-
01-12-11, 23:41 #59
Alle syntetiske hormoner, der efterligner binyrenes "ægte", er steroider. Alle de "ægte" hormoner dannet i binyrenes forskellige dele, er steroider. Det kan måske komme bag på mange, at antallet af "steroider" er så omfattende: pregnenolon, progesteron, aldosteron, testosteron, estradiol, cortisol, DHEA og i kombination med hverandre, er også luteinizing hormone (LH), adrenocorticotropic hormone (ACTH), Follicle Stimulating Hormone (FSH) og angiotensin II/III - steroider.
Hver steroid dannes i binyrenes forskellige dele:

(Kilde: www.autismpedia.org)
Og her er et diagram, der viser det fulde billede af steroide hormoner:

(Kilde: Wikimedia.org i artiklen Adrenal Gland)
Hvis du er usikker på noget i forbindelse med din binyrestøtte, anbefales bogen "Safe uses of Cortisol", måske den mest lødige kilde til viden om hydrocortison og dens anvendelser. Måske kan den skaffes via bibliotekerne? Jeg vil forsøge, i weekenden, at bladre bogen igennem, men allerede nu mener jeg, at forfatteren Jefferies har ikke fremhævet noget om svampeinfektion som en kontraindikation. Vi får se.
Introduction to the Steroid Hormones (The Medical Biochemistry Page.org)Sist endret av Admin; 27-04-17 kl 13:00 Begrunnelse: Links rettet
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
02-12-11, 08:14 #60
Jeg har vel først og fremst tenkt anabole steroider og "boling" (brukt av såkalte "kroppsbyggere").
Jeg har nå vært og lest den tabloide versjonen som vedrører steroider:
http://no.wikipedia.org/wiki/Steroid
"Et steroid er et lipid karakterisert ved et karbonskjelett med fire sammenhengende ringer.
Alle steroider er avledet fra den biokjemiske synteseveien til acetyl coenzym A.
Ulike steroider varierer i de funksjonelle gruppene som er festet til disse ringene.
Hundrevis av steroider er identifisert i planter, dyr og sopp.
Den viktigste rollen i levende systemer er som steroidhormoner.
Steroider brukes i dagligtalen ofte synonymt med kunstige glukokortikoider (legemidler),
og i enkelte miljøer som betegnelse på anabole steroider.
-
I human fysiologi og medisin er det viktigste steroidet kolesterol, steroidhormonene
og deres forløpere og metabolitter. I blodet er steroidene bundet til bærerproteiner.
Noen viktige steroidgrupper:
Anabole steroider
Kortikosteroider (glukokortikoider og mineralkortikoider)
Kjønnshormoner (androgener, østrogener og progestagener)
Fytosteroler - steroider som forekommer naturlig i planter
Steroler - steroidealkoholer, som f. eks. kolesterol"Kevlin
Lignende tråder
-
Å få utskrevet hydrokortison...
Av kris i forumet HydrocortisonSvar: 64Siste melding: 16-04-16, 17:19 -
Hydrokortison, progesteron, DHEA
Av Stina i forumet HydrocortisonSvar: 33Siste melding: 06-09-07, 22:59 -
ang. hydrokortison-krem
Av pling i forumet HydrocortisonSvar: 31Siste melding: 04-08-06, 14:29

Det kan aldrig skade, vel?" 

Svar med sitat