Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
  1. #1
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Smile Jeg har akkurat fått påvist knutestruma

    Hei alle sammen,

    Da har jeg også, etter mye om og men, funnet veien inn hit.
    Har i noen uker hatt mistanke til stoffskifteproblemer, og har smuglest en del her inne den siste tiden. Var for noen uker siden hos lege hvor formålet var å starte en utredning for evt problemer med stoffskiftet. Har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, med unntak av vektøkning hvor jeg ikke er i nærheten engang. Er heller undervektig.

    Hovedproblematikken min er lite energi, dårlig søvnkvalitet, lite tiltakslyst, klumpfølelse i halsen, muskelrykninger, kramper, hudproblemer og fordøyelsesproblemer. Har flere utover dette også, men de er ikke like overskyggende. Hoster, harker og kremter mye, prikking i fingre og ansikt, indre skjelvinger m.m.

    Allmenntilstanden er såpass bra at jeg klarer jobben min så godt som tilfredstillende, men klarer ikke noe som helst utover det. Sofaen er min beste venn

    Tok i sommer noen blodprøver for å sjekke allmenntilstanden, disse viser at stoffskiftet er fint. Tok nye prøver da jeg var hos lege for noen uker siden, da viser de igjen at prøvene er fine, men jeg har lavt kalsiumnivå. Blir så henvist videre til ultralyd for utredning av hypocalcemi. Tok samtidig også nye blodprøver som jeg fortsatt ikke har fått svar på. Regner med de er klare til uken.

    Var på ultralyd for noen dager siden, og den viser at jeg har knutestruma. Knuten er iflg ul.legen ikke så veldig stor (1,2 cm x 0,7) og jeg ser jo at det er mange her som sliter med større knuter enn det... I min lille verden hvor jeg ser hvilke plager jeg har med min lille knute, så kan jeg ikke fatte hvordan man klarer å puste og spise med større kuler

    Har uansett tatt dette som en bekreftelse på at jeg er på rett spor, og venter i spenning på tlf fra legen min ang videre utredning/behandling.

    Takker for et flott forum som er til hjelp for mange av oss som er på leting etter forklaringer

  2. #2
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Standard Sv: Fersking

    Heisann og Velkommen hit

    Jeg tror det er de færreste som har ALLE symptomene -
    men at det begynner med noen; og så bare "baller" det på seg.

    Skriv gjerne mer om deg selv og hvordan du opplever din "ferd" videre
    Sist endret av Kevlin; 08-10-11 kl 16:14
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  3. #3
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Sv: Fersking

    Takk for det

    For øyeblikket er jeg veldig usikker på hva som vil skje videre. Det eneste jeg vet er at ferden ikke kan fortsette slik det har vært til nå, for som du sier så "baller det på seg".
    Det startet i det små for noen år siden. Tolket det som stress, noe jeg har gjort helt frem til nylig. Etterhvert var det så mange ting at jeg følte det var viktig å få tatt tak i noen av plagene. Sjekket ut allergi ol. Uten at det førte noen vei. Så langt har det kostet meg omtrent alt av sosialt liv og et samboerskap.

    Tror faktisk det var en tråd i dette forumet som satte igang snøballen for min del. Googlet "skrukkete fingertupper" og havnet på sider som omhandlet stoffskiftet.

    Ellers kan jeg fortelle om meg selv at jeg er 40 år, har 2 skjønne gutter som nå er så godt som voksne

    Jeg er ikke så flink til å fortelle om meg selv, så fyr løs om dere lurer på noe. Kan forresten legge til at vi har struma i familien i flere ledd bakover.

  4. #4
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Fagspråk/knutestruma/UL

    Jeg har akkuart fått påvist knutestruma, noe jeg nå har fått svart på hvitt, men jeg sliter litt med å tyde alt som står i brevet.
    Er det noen her som kan fortelle meg hva det vil si når knuten har en kolloid randsone?

    Google klarer ikke helt å hjelpe meg der, får bare treff jeg ikke klarer å få noe vettugt ut av.

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Her og her og her står det litt om knutestruma. Det ser ut som om kolloid er knute? Og randsone betyr jo i ytterkanten, altså at det vel er noe de kommer til å følge opp, vil jeg tro, men ikke gjøre noe med nå. Viktig å ikke sitte på kammerset og bli redd. Lurt å spørre! Men slik latin kan jo skremme vannet av meg i alle fall
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  6. #6
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Kolloid randsone (rand-og-zone) betyder, at knudens yderlaget er ikke fast, men flydende eller gelèagtig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  7. #7
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Takk for svar
    Den siste linken der er vel den eneste siden jeg ikke har vært innom til nå tror jeg, og der ser det ut til at du kan ha rett. Likevel blir jeg litt forvirret av følgende: kolloid knutestruma, solitære knuter,, her ser det ut til at dette er 2 forskjellige typer, men i mitt brev finner jeg begge begrepene. Kan det være slik at knuten kan endre seg fra en type til en annen?
    Konklusjonen er at jeg har knutestruma med solitær knute. I teksten lenger opp står det: "en kolloid randsone sees perifert. Benignt preg".

    Egentlig er jeg veldig beroliget av det ultralydlegen sa, men vitebegjærlig som jeg er, så må jeg prøve å finne ut av alt med en gang

    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Kolloid randsone (rand-og-zone) betyder, at knudens yderlaget er ikke fast, men flydende eller gelèagtig.
    Aaah, takk! Det gir jo litt mer mening

  8. #8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Sitat Opprinnelig skrevet av valentina Vis post
    Konklusjonen er at jeg har knutestruma med solitær knute. I teksten lenger opp står det: "en kolloid randsone sees perifert. Benignt preg".
    Det betyder bare, at du har en enkel knude (solitær = solo eller enlig, dvs. uden selskab af andre knuder) med u-fast yderlag og harmløs (benignt = harmløs eller godartet).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  9. #9
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Takk for svar, og ikke minst at dere bærer over med en forvirret stakkar som hele tiden har innbilt seg at hun er 100% frisk til tross for diverse plager
    "Så lenge ikke noe annet er bevist, så er man frisk som en fisk" Jada...

    Har heldigvis funnet mye nyttig info her inne, og er sjeleglad for at et forum som dette finnes. Er spent på hva som skjer fremover nå, og tror nok ikke dere blir kvitt meg med det første

  10. #10
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Så ville jeg tatt med denne informasjonen du fikk, til fastlegen, og be ham oversette det til dagligtale. Jeg synes det er en uting at de ikke kan sende brev hvor både latinen og oversettelsen står.

    Latin kan skape mye unødig angst og uro
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

  1. Akkurat fått Hypothyreose
    Av Bittan i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 12-04-11, 13:38
  2. Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen
    Av eulalia i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 4
    Siste melding: 10-08-10, 19:56
  3. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 12:27
  4. Akkurat som om jeg går i koma...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 43
    Siste melding: 07-10-07, 21:50
  5. Alt er så slitsomt akkurat nå...
    Av Tiril30 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 07-09-06, 19:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn