Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Standard Sv: Har ikke vært klar over at blodprøvene skal tas før medisiner

Tusen takk for mange gode råd.

Det er bare det at det virker som om Danmark har en helt annen holdning til gravide og hypotyreose enn her i Norge.
    Hos dere blir gravide henvist til endokrinolog står det i følge de dokumentene, her i Norge er det kun et fåtall som får lov til det.

Alle de dokumentene gjør meg bare bekymret og jeg forstår lite av det som står i dem.
    problemet er bare; Skal jeg lese ting jeg ikke forstår, bli bekymret men likevel klare å passe litt på, eller skal jeg satse på at alt går grei... ikke lett

Vet du hvilket område FriT4 skal ligge i når en er gravid?

Tror heller ikke TRAS er målt noen gang på meg....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rose80 Vis post
    Alle de dokumentene gjør meg bare bekymret og jeg forstår lite av det som står i dem.
    problemet er bare; Skal jeg lese ting jeg ikke forstår, bli bekymret men likevel klare å passe litt på, eller skal jeg satse på at alt går grei... ikke lett
    Du skal satse på at det går greit! Først hvis du oplever noget (med velbefindende) som gør dig bekymret, kan du begynde at læse.

Vet du hvilket område FriT4 skal ligge i når en er gravid?
    Ved du hvad, Rose? Dit FT4 (og FT3) skal ligge der, hvor du trives godt, eller lidt bedre end før du blev gravid. Det er faktisk nok at bedømme hormonniveauet efter hvor godt du trives. Du vil helt sikkert mærke det, hvis det bliver for lavt.

Tror heller ikke TRAS er målt noen gang på meg....
    Hvis du får at vide af lægen, at dit TSH er "for lavt", da kan du lige nævne at du havde skiftende stofskifte og at hvis du har TRAS, kan man ikke vurdere "dig" på TSH.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

og det vil heller ikke skade hvis øvre grænsen for normalområdet bliver overskredet lidt.
    Det overrasker meg. Har lest at høyt stoffskifte kan være like skadelig som lavt under graviditeten.

Desuden - hvis den gravide selv er i underskud af hormon, kan man risikere at barnets hormon skal indgå i "fælles husholdning" med moderens krop og kan derfor blive udsat for en langsommere udvikling på flere punkter, fordi moderens hormonmangel "stjæler" hormon fra barnet. Det er derfor bedst ALTID at sigte mod at komme øverst oppe i normalområdet
    Det overrasker meg også. Har du kilder å vise til? Jeg synes dette temaet er spesielt interessant og fortjener all mulig oppmerksomhet. Det er en skam at kunnskapen til fastlegene er så dårlig på området. De er jo som regel de første som møter de gravide.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Standard Maser igjen; Uenighet med legen ang hyppighet på blodprøver

Ringte nettopp legen for å få svar på blodprøvene.
    Først ble jeg mødt med et surt svar om at prøvesvarene var sendt i posten, Hvordan kunne jeg vite det... er jo ikke alltid jeg får dem i posten...

Jaja sikkert litt hormoner ute å går også...

Jeg er gravid i 13. uke.
    Har økt dosen (selv om legen sa nei) til 1/3 straks jeg ble gravid -i samråd med gynekolog.
    Har siden økt litt til i samråd med en turnuslege (min lege var på ferie, og jeg fikk "kranglet" meg til å øke dosen litt)

Prøvene jeg tok i begynnelsen av mnd og slutten av mnd var begge fine.
    Legne poengterte at NY KONTROLL OM 3 MND mens jeg leser her http://www.legeforeningen.no/id/131726.0 at det står

"Kontroll
    Ukomplisert hypothyreose i almenpraksis.
    Dårlig regulert hypothyreose hos endokrinolog og obstetriker.
    Lab: TSH, FT4 hver 4. uke og 6 uker postpartum. TRAS, se ovenfor."

Hva betyr postpartum?
    Vil det si det er kun ved dårlig regulert hypothyreose at en skal ta blodprøver hver 4. uke?

Blir så frustrert, og irritert over at det er så vanskelig å forstå...

Noen som kan hjelpe meg selv om jeg maser fælt på dere?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Maser igjen; Uenighet med legen ang hyppighet på blodprøver

Såvdit jeg forstår har postpartum å gjøre med tiden etter svangerskap (kan vel da også bety etter abortering..) -
    kanskje du finner svar i denne tråden: http://webcache.googleusercontent.co...o&client=opera

Slik jeg forstår det skal du ta blodprøve hver fjerde uke under graviditeten og så; seks uker etter fødsel..
    (Fritt etter Norske Folkeeventyr: "..men jeg er bare den minste Bukkene Bruse - det kommer andre som er veit mer etter meg" )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    og det vil heller ikke skade hvis øvre grænsen for normalområdet bliver overskredet lidt.
    Det overrasker meg. Har lest at høyt stoffskifte kan være like skadelig som lavt under graviditeten.

Desuden - hvis den gravide selv er i underskud af hormon, kan man risikere at barnets hormon skal indgå i "fælles husholdning" med moderens krop og kan derfor blive udsat for en langsommere udvikling på flere punkter, fordi moderens hormonmangel "stjæler" hormon fra barnet. Det er derfor bedst ALTID at sigte mod at komme øverst oppe i normalområdet
    Det overrasker meg også. Har du kilder å vise til? Jeg synes dette temaet er spesielt interessant og fortjener all mulig oppmerksomhet. Det er en skam at kunnskapen til fastlegene er så dårlig på området. De er jo som regel de første som møter de gravide.
    Når jeg skriver: "det vil heller ikke skade hvis øvre grænsen for normalområdet bliver overskredet lidt" bliver det ikke automatisk til hyperthyreose, blot fordi T4 midlertidigt rammer loftet i ref.område. Hovedsagen er at både mor og barn har hormon nok til rådighed under hele graviditeten.

Gennemtrængeligheden af placenta mellem moderen og fosteret går begge veje, men forskernes opmærksomhed har været mest samlet om fosterets behov for thyreoideahormoner, da dets egen skjoldbruskkirtel ikke selv danner hormoner i begyndelsen af graviditeten. Jeg har kun set et par henvisninger til moderens forbrug af fosterets thyreoideahormoner i tilfælde af akut hypothyreose den vordende mor var ramt af midt i graviditeten. Det har jeg læst for nogle år siden i Scientific American's papirudgave (eller var det Nature?), men prøver gerne søge på nettet og ser hvad der findes. At det er en underprioriteret vinkel er imidlertid tydeligt.

Derimod er hormonfælleskabet mellem fosteret og moderen omtalt i forhold til andre hormoner. F.eks. fosterets insulin kan mildne den vordende mors diabetes, og vordende mødre med lav progesteron oplever en klar bedring når fosteret bidrager med eget progesteron frem til fødslen, hvor bedringen ophører brat lige så snart barnet er født. Eller når moderens blodsukker falder (lav cortisol), danner fosteret mere cortisol i sine egne binyrer og det indgår i moderens administration af glukose. Der er mange flere eksempler på moderens "hormonfælleskab" med sit ufødte barn, og enhver tvivl burde derfor komme dem begge til gode, som f.eks. ved obligatorisk at sørge for, at den vordende mor med hypothyreose hellere får en smule mere end for lidt medicin.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Gravid og Levaxin...
    Av Rose80 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 12
    Siste melding: 12-08-11, 08:17
  2. Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
    Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 05-06-10, 09:27
  3. Er gravid - hva nå?
    Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 24-03-10, 21:49
  4. Gravid med nr 2
    Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 08-02-09, 19:31
  5. Jeg er gravid!!!