Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    45
    Meldinger
    3

Standard Forvirret og litt redd

Hei, jeg er ny her.

I februar ble det oppdaget at jeg har struma. TSH var da 3,66 (ref. 0,5-3,6), T4 12,1 (ref. 8-20), T3 5,3 (ref. 3,6-8,3) og anti-TPO 106 (ref. <35)

I dag var jeg hos legen igjen og gikk gjennom nye blodprøve svar. Anti-TPO er nå 1300 (hjelp!), T4 15,1 og TSH 2,4. Så i følge legen har jeg en kraftig thyroiditt, men foreløbig hverken lavt eller høyt stoffskifte.

Jeg føler imidlertid at det er lavt, selv om det høres rart ut når TSH har gått ned...? Jeg er sliten hele tiden, orker ingenting, har kortidsminne som en gullfisk, har store konsentrasjonsproblemer, veldig rastløs, mye hodepine og verkende ledd, kronisk forstoppelse, fryser "alltid", lavt BT, lav puls, lav kroppstemperatur. Huden min er så tørr at jeg flasser i ansiktet, håret mitt har blitt rart og ullaktig, jeg er hoven i ansiktet og særlig rundt øynene. Jeg klarer bare å jobbe noen timer hver uke, og om jeg f.eks. drar på kafe med en venninne er jeg ferdig for den dagen. Jeg blir helt gal av å ha det sånn. Jeg er ikke overvektig, men har fått mer underhudsfett så musklene min er mindre definerte enn før. Jeg synes det virker som om jeg har alle symptomer annet enn overvekt...

Legen sier at jeg kommer til å måtte begynne på medisiner før eller siden, men hun synes ikke det er indikasjon for det sånn blodprøvene mine er nå. Får legge til at siste blodprøvene er målt etter lunsj og ikke fastende, første gang jeg tok prøver var jeg for så vidt fastende (kun kaffe) og et par timer tidligere. kan det forklare hvorfor TSH har gått (siden jeg leser her at TSH er høyere om den måles fastende tidlig på morgenen?)

Jeg har fått time på ultralyd til sommeren, men hva kan jeg forvente meg at skjer? Må jeg bare ha det sånn til blodprøvene blir dårligere? Bør jeg prøve å overtale legen til å prøve å gi meg medisin og se om det hjelper?
    Forvirret og litt redd. I følge legen har jeg en kraftig thyroiditt.
    Legen sier at jeg kommer til å måtte begynne på medisiner før eller siden, men hun synes ikke det er indikasjon for det sånn blodprøvene mine er nå.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Forvirret og litt redd

Hei Nimue

Og velkommen til forumet!
    Din lege har rett i at du har en kraftig thyreoiditt. Det kan hjelpe noe å ta tilskudd av selen (skal hjelpe mot antistoffene). Men disse antistoffene kommer litt etter litt til å ødelegge kjertelen din. Du vil da produsere mindre stoffskiftehormoner, og resultatet blir lavt stoffskifte. Det kan også faktisk være så at du allerede har lavt stoffskifte. Få av oss vet hva våre naturlige verdier av FT4 er. Kanskje du trives med å ha større verdier? Den øvre grensen for TSH er også omdiskutert. Mange mener den burde være 2,5.

Det høres ut som du har flere symptomer på lavt stoffskifte, så om jeg var deg, ville jeg forsøkt å få tatt prøvene igjen. Kl 8 på morgenen!
    Da får du et riktigere tall for TSH. Kanskje det blir så høyt at legen går med på medisinering. i alle fall kan du foreslå at du får prøve medisin en tid.

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Forvirret og litt redd

Sitat Opprinnelig skrevet av Nimue Vis post
    I februar ble det oppdaget at jeg har struma.
    TSH var da 3,66 (ref. 0,5-3,6),
    T4 12,1 (ref. 8-20),
    T3 5,3 (ref. 3,6-8,3)
    og anti-TPO 106 (ref. <35)

I dag var jeg hos legen igjen og gikk gjennom nye blodprøve svar.
    Anti-TPO er nå 1300 (hjelp!),
    T4 15,1 og
    TSH 2,4.
    Så i følge legen har jeg en kraftig thyroiditt, men foreløbig hverken lavt eller høyt stoffskifte.

- første gang jeg tok prøver var jeg for så vidt fastende (kun kaffe) og et par timer tidligere.
    Et halvt glass vann er hva som regnes innenfor fastende - alt annet; også kaffe er IKKE fastende

Din leges mening er nok iflg blodprøvesvarene og ikke symptomene dine..... (helt vanlig NLS = Norsk Lege Sjuke)

Slenger med denne:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

Fastende og samme ca samme tidspunkt gir et bedre sammenligningsgrunnlag -
    og ikke minst at enkelte verdier endrer seg etter tidspunkt på dagen.

F.eks TSH: i 2008 fikk jeg målt min TSH til 2,5 en uke -
    1,5 uke etterpå så ble TSH målt til over 9.
    Den ene var om morgenen og fastende - den andre ved halvtretiden....

Hvis det er stoffskiftet ditt som er ute å kjøre - så er det en fordel å ha ganske så høye B12-verdier.
    Enten det er B12, D3, K2 eller andre vitaminer / hormoner - mineraler eller aminosyrer:
    så er det skrevet masse (og ofte med linker videre) om slikt her inne hos Sonja.

Uansett - Lykke til med å finne fram i Jungelen av informasjon og desinformasjon:
    bl.a så er det mange leger som ikke kan nok om sykdommer i skjoldbruskkjertelen.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Legen sier at jeg kommer til å måtte begynne på medisiner før eller siden, men hun synes ikke det er indikasjon for det sånn blodprøvene mine er nå.
    Ikke annet enn alle symptomene du har på lavt stoffskifte, vel ... ? Legen din er forsåvidt på linje med det som anbefales av Egil Haug i Tidsskrift for den norske legeforening, hvor han mener at man ikke skal medisinere før blodprøvene er utenfor referanseområdet.

Nå har jo du en så høy anti-TPO at det ikke er tvil om at immunsystemet er i ferd med å angripe skjoldbruskkjertelen din, slik at den gradvis brytes ned og ikke kan gjøre jobben sin.

Jeg har fått time på ultralyd til sommeren, men hva kan jeg forvente meg at skjer? Må jeg bare ha det sånn til blodprøvene blir dårligere? Bør jeg prøve å overtale legen til å prøve å gi meg medisin og se om det hjelper?
    Svar på spørsmålet ditt: Ja, det ville jeg gjort. Det er så slitsomt å gå med alle disse symptomene, slik du forklarer at du har det, at man gjerne ikke vil gå med dem lenger enn nødvendig. Du kan be om at det settes i gang en prøvebehandling med Levaxin. Som legen sier må du før eller siden i gang med det, så jeg mener det ikke er noe å vente med. Men som det sies i de andre svarene du har fått - få tatt fastende blodprøver med en gang legekontoret åpner om morgenen, for at prøvene skal bli riktige.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Forvirret og litt redd

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Ikke annet enn alle symptomene du har på lavt stoffskifte, vel ... ? Legen din er forsåvidt på linje med det som anbefales av Egil Haug i Tidsskrift for den norske legeforening, hvor han mener at man ikke skal medisinere før blodprøvene er utenfor referanseområdet.
    Det forstår jeg altså ikke helt... Bettie (og andre)

Haug skriver bl.a. i artiklen: "Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 – 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 – 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat."

Når "målet" (med behandlingen) er TSH på enten 0,5 – 1,5 mIE/l eller 0,2 – 1,0 mIE/l - hvorfor i alverden vente på at TSH kravler over 4 eller 5, eller som Nimues TSH var op på 3,66 i februar og nu i maj er TSH på 2,4.

I begge tilfælde er TSH højere end "mål med behandlingen" og særlig når anti-TPO på >1300 så klart bekræfter diagnosen Hashimoto's - kan lægen heller ikke holde igen (med behandlingen) med henvisning til, at diagnosen er usikker, vel?

Forøvrigt - ville mange tusinde mennesker få et meget bedre liv, hvis TSH-tal for "mål med behandlingen" og TSH-tal for igangsætning af behandling var ens.

Nimues (nu) lidt reduceret TSH (2,4) i forhold til i februar (3,66) kan meget vel netop indikere, at kirtlen er ved at gå under, da det i denne fase frigives hormonlagre fra kirtelvævet, hvilket kan aflæses i blodprøverne. Uanset hvad, er det en behandlingskrævende Hashimoto's og enhver forhaling af behandlingen - rangerer i min verden på niveau med lægesjusk. Det lyder ikke som om der er ret mange læger, der har læst Haugs artikel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    45
    Meldinger
    3

Tusen takk for svar! Da skal jeg snakke med legen igjen jeg, både om å ta blodprøver tidlig på morgenen, og om mulighet for å starte opp prøvebehandling. Jeg vil tro at i hvert fall det første skulle la seg gjøre!
    Forvirret og litt redd. I følge legen har jeg en kraftig thyroiditt.

Lignende tråder

1. treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
    Av kvinne86 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 08-09-10, 19:44
  2. Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
    Av Papillon i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 14-08-10, 18:02
  3. Svar: 10
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Forvirret og litt utålmodig
    Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 25-03-09, 22:02
  5. Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
    Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-07-06, 00:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn