Viser søkeresultater 11 til 20 av 53
Tråd: Høyt stoffskifte igjen.
-
28-08-06, 19:13 #11
Heia, benita og velkommen ;)
Kan jeg spørre om hva det er for et annet stoffskifteforum dere snakker om?
Det er jo mange som har "normale" verdier som ikke føler seg bra i gruppa for lavt stoffskifte. Men jeg kjenner også ei med høyt stoffskifte, dvs hun har fått "normale" verdier med Neo-Mercazole to ganger, men nå er hun forferdelig dårlig. Hun har fått beskjed av legen om å se det hele litt an. Det høres jo horribelt ut, så "vi har hjulpet" henne litt her på forumet og bl.a. funnet fram til en del prøver hun bør få tatt. Hun er også manisk-depressiv, og jeg leste for ei stund siden at Litium som hun tar for dette, kan føre til lavt stoffskifte. Dette kan da være forklaring på hvorfor legen "vil se det litt an". Men det går jo ikke an å vente på noe som helst når folk er så forferdelig dårlige.
Så det du forteller overrasker ikke, men jeg håper at du finner en løsning.
Når det gjelder permanente skader på hukommelse o.a., så lurer jeg også på det for jeg er fryktelig dårlig med lavt stoffskifte på tross av år med medisinering. Mulig jeg har hatt for lav dose, har økt, men det ser ikke så bra ut. Ellers får vi håpe at det hører til sjeldenheten med permanente skader."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-08-06, 19:27 #12
Nedenfor er opplysningene som gis fra et av landets laboratorier ang. TRAS:
S-TRAS (TSH-reseptor antistoff)
[S-TRAS (TSH-reseptor antistoff)] $[$308$]$ (A)
0.5 mL serum
Indikasjoner: Påvisning av Graves sykdom og følge eventuell behandling med thyreostatika.
Referanseområde:
$<$ 1,0 IU/L Negativ
1,0 - 1,5 IU/L Grenseområde
$>$ 1,5 IU/L Positiv
Tolkning: TSH-reseptor autoantistoffer vil oftest være stimulerende, men kan også være blokkerende for thyreoideafunksjonen. I denne analysen medbestemmes begge typer. I utredning av en hyperthyreose vil forhøyede verdier tale for Graves sykdom, mens f eks multinodulære knutestrumaer eller solitære toksiske adenomer ikke gir forhøyede verdier. TRAS reflekterer aktiviteten i den autoimmune prosess, og ved behandling med thyreostatika vil fortsatt nærvær av TRAS indikere større risiko for residiv. For dette formål har imidlertid prøven vist seg mindre pålitelig.
Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
S betyr serum/blod
For å oppsummere dette så betyr det at tilstedeværelsen av stimulerende TRAS (T=tsh, R=reseptor, A=autoanti,S=stoffer) er det som forteller om man har Graves eller ikke. En annen her på forumet (AnneMa) har blokkerende TRAS og har ikke Graves. Dette er altså en blodprøve som må tas for å få diagnosen Graves.
Hva gjør TRAS med kroppen, spør du. Jeg tror det kan forklares slik: disse antistoffene angriper i utgangspunktet en frisk kjertel. Normalt er det slik at antistoffer har som oppgave å angripe "sykdom". Med GRaves så er det nesten motsatt.
Antistoffene får kjertelen til å produsere for mye tyroksin slik at stoffskiftet blir høyt (FT4 blir høy og TSH blir lav).Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
31-08-06, 18:53 #13
Hei igjen dere...
Sitter her nå med kopi av endel prøvesvar jeg har tatt gjennom tiden med Graves...Skjønner ikke stort...Ser det er lange perioder jeg mangler prøvesvarene fra...
Legger ut noen så kanskje det er noen der ute som kan hjelpe meg å forstå hva hver enkelt ting er....
Mine siste prøvesvar tatt 10/2.06 er
Fritt T3: 4,9
Thyroxin,fri: 19...
Det er det eneste som har blitt sjekket da...
Har noen svar her fra 21/11-o5 som jeg ikke vet hva er og ikke vet hva normalen på er....
kanskje dere vet...
B-mchc:37 (avvik)
B-Hvit :12,9 (avvik)
B-N YT:9,89(avvik)
S-FOLS:7 (avvik).
Kanskje noen av dere vet hva dette betyr...?.
-
31-08-06, 19:48 #14
hei benita,
Har du referanseområdet for blodprøvene dine? De varierer nemlig litt fra lab til lab.
Er du sikker på at det ikke er tatt en prøve for å se om du har antistoffer; TRAS? Det er disse som forteller om man har Graves.
Når det gjelder blodprøvene fra november 2005 så har jeg ikke peiling. Sjekk på denne linken her:http://www.furst.no/bb/index6.html.
Her vil du finne nyttig info om de ulike blodprøvene, bare husk at ref.området som oppgis kanskje ikke er det sammen som der dine prøver tas.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
31-08-06, 21:15 #15
Hei brits...
Sitter her med en liste så lang som et vondt år over forskjellige prøver...3 A4 sider,men ser ingen resultater av en prøve som heter TRAS...kan den hete noe annet?
Jeg var til ultralyd av kjertelen å det var der i de konsulterte i at jeg hadde Graves...Skjønner nå at jeg skulle klart å henge meg bedre fast i hva som ble sagt og gjort den gang...
Jeg har nok ikke referanseområdene men det burde vel være like ref,områder landet over...Tror ikke det er noe forskjell på meg og deg selv om du bor i stavanger og jeg her i drammen....hehehe...men,men,...
Blir bare litt frustrert over å se denne listen....Er så mange avvik her som jeg ikke vet hva betyr...ser bare ei stjerne bak prøvesvaret....
Takker masse for all informasjon du gir brits...
-
31-08-06, 21:28 #16
Jeg kjenner ikke referanseområdene på de forskjellige labene, men i Stavanger er ref.området for FT4 12-22. Andre steder kan det være 10-20 e.l.
* betyr vel at verdien er for høy/lav.
Finner du noe som ligner på dette på arkene dine: S-TRAS (TSH-reseptor antistoff).
På min lab skal dette tallet være mindre enn 1,5. Ved siste måling hadde jeg 5,4.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
31-08-06, 21:36 #17
Ja...et sted her ved siste måling står det oppført TSH,THYR,STI men det står ingen referanser ved den....
Tok den samme prøven 30/6 05 men den viser 0,64 så jeg tror ikke det er den prøven du viser til...
Skal til legen i morgen så jeg får sette opp en liste over ulike blodprøver jeg vil få sjekket...Hva mener du jeg burde kreve å få sjekket....?
Blir mye ? til deg fra meg nå brits men jeg er egentlig ganske blank skjønner jeg...hehehehe
-
31-08-06, 21:43 #18
Det lille jeg kan har jeg lært av kunnskapsrike folk her på forumet.
De prøvene som anbefales å ta er: TSH,FT4 og FT3 og hvis det er unormale funn her så testes det for å se om man har antistoffer.
Min lege har aldri testet FT3 (denne prøven analyseres ikke på sykehuset her).
Da jeg fikk diagnosen i slutten av 05, hadde legen først konstatert at FT4 var på 30 og TSH var på 0,01, deretter tok han TRAS som også var for høy. Derav diagnosen Graves. Behandling med Neo-Mercazole og betablokker ble satt i gang.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
31-08-06, 21:54 #19
Men jeg må jo ha tatt den prøven på et tidspunkt jeg også...sitter her med prøvene jeg tok for å sjekke stoffskiftet førstegan og det viser
Frt4: 54
TSH: 0,01
T3: 4,7
Dette er de faste prøvene som alltid tas og ingen flere....
tror det er på tide jeg tar en lang samtale med legen for å forstå litt...
Har foresten hatt en kjempefin dag i dag...Godt ikke hver eneste dag er like....hehe...
Hvordan har du det om dagen da brits....?
-
01-09-06, 08:32 #20
Kommer akkurat fra legekontoret...
Fikk tatt nye prøver å da nevnte jeg TRAS...Damen på laben fortalte meg da at det var ei prøve de tok på de med lavt stoffskifte.jeg har høyt.men hun tok den nå alikevel...
venter bare på svarene nå da...Men sikkert innenfor normalen igjen...
Ha en fin fin dag alle sammen....
Lignende tråder
-
Har jeg høyt stoffskifte?
Av Daisy_flower i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:57 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker