Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Så jeg spurte ham rett ut hva han mente. Han sa at det var jo ikke hans fagfelt, men han trodde det var bare tull å prøve noe annet. Men at tro som kjent kunne gjøre mye. Så sa jeg -men hvor lenge varer placeboeffekten? For den varer vel ikke til evig tid?- Da sa han ingenting. men det hadde jo også vært interessant å vite. For, en ting er at vi mennesker er rågode på å tro, og fortsette å tro selv om alt motsier troen vår (det er forsket på dommedagssekter, f eks og da dommedag slett ikke kom, ble de bare enda mer styrket i troen). Men jeg kan ikke tenke meg at n`Finn og dere andre som bruker Armour lever i en evig placebolykke?
"Lægen Abram Hoffer, der har medvirket ved mange placebokontrollerede forsøg, finder at placeboeffekten er overdreven og ikke tilstrækkelig pålidelig i den grad, at placeboforsøg kan reproduceres med identiske resultater. Han noterer sig bl.a. at placeboeffekten er mest virksom kort tid efter forsøgets start. Han husker ingen tilfælde, hvor placeboeffekten holdt i en måned." Kilde.... (Kienle G S & Kienle H: The Powerful Placebo Effect - Fact or Fiction?, J.Clin.Epidemiol.,Vol. 50, pp1311-18, 1997)