Side 1 av 15 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 403

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Hei!

Min første post her inne. Om meg selv; 32 år, fikk diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010 og har gått på levaxin siden. Det lave stoffskiftet begynte etter fullført svangerskap for ett år siden. Føler har vært max uheldig som fikk dette rukkelet her!!

Begynte på 75 miligram levaxin i januar og er nå oppe i 100, som jeg begynte med for fire uker siden. I januar var TSH 7, 2 og FT4 9. For fire uker siden var TSH 2,4 og FT4 12.

Merket bedring etter 6 uker på levaxin men så har det liksom avtatt litt. Er absolutt bedre enn jeg var uten medisiner men er jo ikke helt meg selv ennå. Trøtt, fryser, nattsvetter og er blitt litt likegyldig til omgivelsene på en måte. Forkjøla absolutt hele tiden også. Akkurat som om livet bare passerer og så er målet å komme seg gjennom dagen.

Jeg jobber fullt og har to små barn. Heldigvis er jobben ikke så krevende men nå har vi fått ny sjef som satser på å doble omsetningen til avdelingen min så det blir vel mer hektisk fra nå av. Spent på hvordan det vil gå.

Er veldig utålmodig med å bli bedre. Har skjønt at man kanskje ikke blir 100 % den man var før, men bare 90 % hadde hjulpet mye!

Er det håp for at levaxin virker på meg etter hvert? Skulle så inderlig ønske at den gjorde det. …Vet dette er håpløst for dere å svare på, men jeg setter kjempepris på litt feedback for det!

Hvor lenge bør man gi levaxin en sjanse? Har bestilt time på Balder om seks uker ” for sikkerhets skyld”. Jeg er så utålmodig med å bli bedre og tyr gjerne til andre medisiner for å bli det, dersom Balderlegen vil.

Jobber noen av dere "forumveteranene" forresten? Må mange slutte i jobb pga lavt stoffskifte? Det er min største angst.

Takk for mange gode tråder og forumer forresten

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hei, jeg er ny her!

Hei Berit.
    Du stiller jo akkurat de samme spørsmål som jeg gjorde da kom i den situasjonen. Det gjør sikkert alle - men ingen får svar.......

Det er store variasjoner i hvordan lavt stoffskifte virker på den enkelte, og går nok ikke å gi deg et vettugt svar. Som det ser ut for meg, har man hengt i stroppen leeenge uten behandling, og alle prøver jo å henge der så lenge som mulig.
    Hvor godt, og hvor lenge tåler arbeidsgiveren at du (man) halter ?
    Det var iallfall avgjørende for meg.
    Hvor mye skadet er man av å ha ventet på å få behandling, og hvor godt virker behandlingen man mottar ?
    Hvis man kan si noe om en gjennomsnittlig tendens, så er det vel slik at man klarer og henge nogenlunde med i yngre år. Det blir verre og verre med åra og mange pensjoneres tidlig i en eller annen form.
    Men som sagt - det er gjennomsnittlige betraktninger som slett ikke behøver å treffe deg.

Ingen stoffskiftemedisin funker før man får nok av den - og du får enda ikke nok av din ser jeg. Forsøk med litt høyere dose ? Altså : gi Levaxinen en sjanse til å vise hva den duger til - før du eventuelt går over til et Tyroid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Oi, ikke et fryktelig oppmuntrende svar, men takk for tilbakemelding i alle fall:-)

Hva mener du med at man forsøker å henge i stroppen så lenge som mulig, dvs uten medisiner? Jeg fikk medisin av legen med en gang og takket gladelig ja til det. Mulig jeg misforstod deg....

Hva er grunnen til at noen av oss/mange blir verre med åra? Fordi egenproduksjonen stopper helt opp?

B:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ikke ta det negativt da Berit.
    Jeg snakker statistikk og gjennomsnitt og sånn - du er ganske sikkert ikke gjennomsnittlig - ihverfall ikke på alt.

Det er vel slik at man prøver å henge inn der ? Uansett liksom ?
    Og mange får ikke annen diagnose enn at de er litt slitne og "ta en dispril" og slapp av en kveld.....

Noen kan få det mer akutt eller plutselig, som tilfellet med fødselshypotyreoser.
    Er ikke så lett å komme plutselig oppi det heller.......

Årsaken er full stopp i kjertelproduksjonen.
    Det betyr at kroppen ikke forsynes med de hormoner som der ble produsert - og kroppen kan selvfølgelig heller ikke regulere hormonene til ønsket nivå.
    Vi bør lære oss hva kjertelen drev med, og forsøke å gjøre likedan.

Kjertelen monterer jod på proteiner og dette er råstoff for leverens omdanning til stoffskiftehormoner.
    Det er mange prosesser så reguleringen er ikke enkel, og krever tid og tolmodighet.

Kjertlen produserer diverse hormoner, men dagens behandlingen erstatter bare ett av dem - pro-hormonet T4.
    Man anser ikke de andre viktige og har vidløftige teorier om hvorfor.

Jeg ble dårlig av den behandlingen etterhvert og bruker nå hormoner som er utvunnet av grisekjertler.
    Det er helt nødvendig for meg iallfall.

Mange blir ok med daqgens behandling, og bør jo prøves helt ut først.
    Håper du er av dem dette funker bra på da Berit.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ok takk igjen. Jeg prøver i det lengste å være optimistisk og trenger noen gode "forbilder" når det gjelder hvordan leve med nedsatt stoffskifte. Blir litt engstelig når jeg leser her for det er mange som har det ganske tungt virker det som.

Mulig det ikke er så mange slike forbilder i verden, men de som finnes er vel uansett ikke så ofte her på forumet...

Har forøvrig lest mange av svarene dine ellers og har lært mye av det du har skrevet. Virker som du er en kjemperessurs her!

Kanskje om noen år har de funnet ut mer om hvordan hormonsammensetningen i kroppen er? Håper det forskes intenst på dette!!

For øvrig er jeg imponert av at du klarer å trene så mye. Ut fra det virker det som du er ganske "funksjonell" men alle har vel sin variant av dette.

B:-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

Hei Berit.

ville bare si at jeg skrev en liten tråd om det å være otpimistisk forleden dag:
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...4191#post84191

Det er mange som sliter mye i hverdagen til tross for medisin, men det er viktig å huske på at det også er mange som faktisk blir veldig mye bedre i løpet av første året med behandling. Jeg fikk diagnosen i forrige uke, så verken du eller jeg vet vel helt hvordan medisin vil hjelpe akkurat oss. Men jeg synes iallfall du skal være forsiktig med å øke dosen selv, etter så kort tid, uten at legen din er inneforstått med det. For du kan faktisk ende opp med å gjøre ting verre istedet for bedre....

Har man hatt sykdommen i mange år, og prøvd forskjellige typer medisiner eller forskjellige doser uten at det hjelper nevneverdig er det en annen sak - for de fleste kjenner jo sin egen kropp og lærer etterhvert hva som fungerer og hva som ikke fungerer for akkurat dem. Men det betyr ikke at akkurat det samme fungerer for alle andre.

Men jeg synes du iallfall bør gi det litt mere tid, og ikke ta sorgene på forskudd!

Lykke til med videre behandling!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Og mange får ikke annen diagnose enn at de er litt slitne og "ta en dispril" og slapp av en kveld.....
    Hehe

Diagnosen og mirakelkuren som enhver fastlege, med respekt for seg selv, deler med sine pasienter....

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    40
    Meldinger
    91

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Må mange slutte i jobb pga lavt stoffskifte? Det er min største angst.

Dette er noe jeg tenker mye på i hvertfall... Som realfagsstudent på universitetet så er det ikke oppløftende å lese om alle de som må slutte eller jobbe mindre pga lavt stoffskifte. Jeg har ikke lyst å studere i 5 år for å ikke kunne klare meg i arbeidslivet. Så gøy er det ikke på universitetet...
    MEN jeg har jo klart meg veldig fint så lang! Fulltidsstudier og deltidsjobb i stort sett hele studieperioden og nå er jeg snart ferdig!

Håper det ordner seg for deg BeritM Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Håper det ordner seg for dere begge to driftige jenter. Det fortjener dere virkelig.
    Og alle andre også !
    Det slår veldig forskjellig ut dette. Søster'n min ser ut til å klare seg fint. Har vært på Levaxin i mange år nå og er i full jobb, bli og fornøyd.
    Og det er sikkert mange som henne.
    Det er ikke utført noen skikkelig undersøkelse på dette. På Aker sa de at 10-12% ikke ble bra på Levaxin, men det var vel med et intrykk.

Moder'n har mere plager og fungerer ikke godt - men legen vet jo best......

Tror mange som ikke har det bra likevel "gror fast" - innfinner seg med det de antar er sin skjebne litt for tidlig.
    Og klager ikke nok !

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Hvordan få opp FT4?

Økte til 100 mcg levaxin for 5 uker siden og har akkurat fått nye prøvesvar som jeg trenger hjelp til å forstå for FT4 sin del.

Begynte på levaxin 75 mcg i januar og da var TSH 7,2 og FT4 9.

Første blodprøve etter 6 uker på 75 mcg var TSH 2,4 og FT4 12.

Siste blodprøve etter 5 uker på 100 mcg var TSH 1,1 og FT4 11,7. (Anti-TPO var det samme som det alltid har vært; 1300).

Det jeg lurer på er hvorfor ikke FT4 har steget mer? Jeg har lest mange av trådene her og ser at mange må ha FT4 over 20 for å føle seg bra.

Burde ikke FT4 stige når TSH synker? Noen tips til hvordan jeg kan få opp FT4? Bør denne i det hele tatt opp- dvs kan jeg "skylde på " denne for at jeg fremdeles kjenner symptomer (om enn svakere enn de var før)?

Takk for svar!!

Berit

Side 1 av 15 123456789101112131415 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder