Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
Hybrid View
-
16-04-09, 12:47 #1
Lavt stoffskifte?..... Sekundær?..
Hei og hopp!
Jeg var innom her for litt over et år siden.... jeg hadde da fått beskjed av gyn om at jeg hadde litt lavt stoffskifte og burde ta nye prøver for å dobbeltsjekke. Da hadde jeg Ft4 på 8,6 (ref:12-22) og Tsh på 2,1 (ref:0,27-4,20)
På kontroll prøvene var ft4 steget til 13 (12-22) og Tsh var på 1,64 (0,27-4,20) hva anti tpo var på disse prøvene vet jeg ikke. Fastlegen sa at dette var helt normalt, og at jeg ikke skulle tenke mere på det...... lur som jeg var hørte jeg på han selv om jeg hadde mange symptomer på lavt stoffskifte.
Grunnen til at de første prøvene hos gyn ble tatt, er at jeg prøver å bli gravid, noe som ikke er like lett har jeg funnet ut.....
Legen tok syklus prøver av meg for 2 år siden for å finne ut om jeg har eggløsning, noe han da sa at var helt i orden...... i januar i år ba jeg om å få en utskrift av de prøvesvarene..... og alt var ikke helt i orden... jeg produserer for lite av både eggmodningshormoner og egg løsningshormoner....
Legen hadde jo selvfølgelig IKKE sendt disse prøvesvarene til gyn,men hun så på ultralyd at jeg ikke hadde eggløsning, så hun satte meg på dobbel dose med noe som heter pergotime, som er eggløsnings stimulerene......
Etter 1 år og 5 dobble kurer var jeg tilbake hos gyn nå i mars for ny ultralyd.... og jeg har ikke hatt noen effekt i det hele tatt av pergotime.... jeg har ikke engang klart å modne/slippe ett eneste egg på ett år
Gyn mente jeg burde få sjekket stoffskifte på nytt, og skrev ut skjema til stoffskifte prøver og nye syklus prøver.... jeg måtte vente til mensen kom før jeg fikk tatt de prøvene, men jeg hadde en legetime to dager etter besøket hos gyn, og da ba jeg om å få nye stoffskifteprøver......
Disse prøvene viser: Ft4: 9,8 (12-22) Ft3:4,8 (3,1-6,8) Tsh 2,1 (0,27-4,20)
og anti tpo:12 (0-35)
Alt er innenfor normalen bortsett fra FT4, men symptomene har ihvertfall ikke blitt mindre det siste året... heller mere.
Legen min er veldig TSH fan, så her er det ikke snakk om noen medisiner så lenge den er innenfor normalen.

Han lingte meg ikke engang og sa ifra om prøvesvarene.... jeg spurte selv om å få dem når jeg var inne for å ta nye syklusprøver+ stoffskifte prøver som skal sendes til gyn.
Legesekretæren så at ft4 var lav og ringte inn til legen, som sa at han skulle se ann svarene på de prøvene jeg tok da, og sende meg et BREV..... ikke snakk om å få noen time der nei!!
Men nå har jeg lest litt rundt, og funnet ut at alle mine blodprøver peker mot sekundær hypotyreose..... både stoffskifte verdiene og mine manglende fertilitets hormoner.... hvis jeg har forstått det riktig er alt dette styrt fra hypofysen.
Og da er det jo ikke så rart at legen ikke reagerer.... det er jo under 2% av de som får hypotyreose som får den sekundære versjonen........
Nå vil jeg gjerne ha deres syn på saken.... jeg vet ikke mye om hypotyreose, hverken den ene eller den andre sorten, men er jeg helt på jordet, eller er dere enig i min teori om sekundær hypo?
Og hvordan skal jeg i såfall gå frem for å få legen til å undresøke dette nærmere?
Regner med å få svar på de siste prøvene over helga, og hvis de viser det samme skal jeg krangle meg til en time. Men jeg trenger noe å slå i bordet med.... Noen tips?
Dette ble visst langt og dårlig forklart før jeg kom til saken, tusen takk til dere som gadd å lese alt!
-
16-04-09, 14:48 #2
Sv: Lavt stoffskifte?..... Sekundær?..
Symptomene tyder jo i retning av et sentralt problem. TSH skulle vært mye høyere på så lave verdier fT4. Det er jo rart at man ikke forsøker seg på det sporet ?
En ultralyd av kjertelen kan jo si noe om størrelsen på den, og det vil si noe om hvor godt den responderer på den TSH som jo er tilstede.
Så lave verdier med fT4 mener jeg kan bety at den er noe tilbakedannet, og har man først etablert dette, vil en være nærmere en sentral diagnose.
En vil da undersøke hypotalamus og hypofysen.
En måling av TRH og prolaktin vil også kunne si noe.
MR av hodet også.
Går ut fra at de har testa bindeproteinstatus - også D-vitamin - B12 og Ferritin ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-04-09, 08:09 #3
Sv: Lavt stoffskifte?..... Sekundær?..
Tusen takk for svar.
Prøvene de har tatt er: (setter normalverdi i parantes)
Anti-tpo............... 12 .........(0-35)
B-hemoglobin..........14,3........ (11,7-15.3)
Fritt t3.................. 4,8.........(3,1-6,8)
Homocystein............12...........(5-15)
S-B12.................... 244.........(140-600)
S-Ferritin................ 92..........(10-170)
S-Folat....................14..........(7-40)
S-Ft 4.....................9,8..........(12-22)
S-Glukose.................4,8......... (4,0-6,0)
S-Kreatinin............... 65...........(45-90)
S-Natrium.................140..........(137-145)
S-Tras.....................<1
S-Tsh..................... 2,1............(0,27-4,20)
Lignende tråder
-
Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
Av jorunnhf i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 23Siste melding: 13-07-10, 15:35 -
YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 14Siste melding: 14-01-08, 21:03 -
hvorfor har jeg fått hjertebank når jeg sluttet med levaxin?
Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 5Siste melding: 03-05-07, 21:40

Svar med sitat
Bokmerker