Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Ny her....
Hybrid View
-
20-03-10, 08:22 #1
Ny her....
Jeg har akkurat fått vite at jeg ligger i grenseland for lavt stoffskifte (vet ikke verdiene mine) og har fått ny time hos primærlegen over påske for videre sjekk. Skal også til utredning på lungeavd. etter en særdeles langvarig sykdomsperiode med astmabronkitt denne vinteren. (Har vært nede i lungekapasitet på 43 %).
Føler ikke lengre at astma`n er hovedproblemet, tungpustheten begynner liksom i halsen, ikke i lungene. Har de siste årene fått en "pølse" på fremsiden av halsen, samtidig som halsen oppleves trang og ubehagelig. Har også følelsen av en slags slimvegg, nede i halsen, som er der konstant. (Eneste gangene den løsner litt er ved behandling med kortison sprøyte i den værste pollenperioden). Halsen hovner synlig opp når jeg er sliten (og det er jeg jo nesten konstant) Jeg sliter også med hes stemme. Kan dette være struma???
Har hatt mindre og mindre energi de siste årene, men denne vinteren har det virkelig toppet seg. Har vært sykemeldt i 7 uker (på grunn av astmabronkitt), er i jobb med tilrettelegging nå - men fungerer ikke, vurderer ny sykemelding igjen.... Alt er tungt og slitsomt, jeg hovner opp i hender og føtter, verker i leddene, føler at jeg går i slow motion hele tiden (og er vanligvis veldig kjapp og effektiv), slite rmed å konsentrere meg, orker ikke lese bøker (faller ut etter et par sider( og jeg som elsker å lese!), blir sliten av ingenting... Er utrolig frustretrt og deppa over meg selv akkurat nå - føler jeg ikke strekker til hverken på jobb eller hjemme... siger sammen på sofaen etter jobb og blir der til jeg stavrer meg i seng.....
Synes det er lenge å gå slik å vente til 14 april.... og regner med at det ikke skjer så fryktlig mye hos primærlegen heller. Han må vel bare henvise videre??
Uff, dette ble langt og rotete.. takk for at du tok deg tid til å lese!Lavt stoffskifte - Levaxin 100 mcg april 2010. Les mer: Ny på Levaxin
-
20-03-10, 08:46 #2
Sv: Ny her....
Hei Evigoptimist

Fint at du fant forumet! Leser symptomene dine og det er mange av oss som har slike her inne og hvis de sier at du er i grenseland på prøvene så er slike symptomer typiske for stoffskiftesykdom . Prøv å få tak i prøveresultatene dine slik at du kan følge med utviklingen selv og evt. legge de inn her.
Håper du har en fastlege som tar problemene dine alvorlig. Du må nok dessverre uansett forvente at ting tar tid. Det er typisk at du må vente 6 uker for å ta nye prøver og hvis du er i grenseland 6 uker til osv., de vil sjelden behandle før du er utenfor de "magiske" referanseverdiene, hvis du ikke er så heldig at du blir sendt til en av de flinke endokrinologene som behandler symptomer og ikke blodprøver. Ikke for å ta fra deg motet altså men jeg tror mange har opplevd at det er slik.
Det er imidlertid bare å stå på og ikke gi seg. Du kan sikkert finne mye nyttig info her inne og stille spørsmål for her er mange flinke folk!
Prøv å tenk på at du bare kan bli bedre på sikt, vet det er utrolig tungt før man får en ordentlig diagnose og medisin, jeg har vært der. Ta det med ro og ikke press deg selv og forsøk å kvitt deg med den dårlige samvittigheten. Det er en årsak til at du ikke orker
Må få høre hvordan det går med deg.
Masse lykke til
-
20-03-10, 08:55 #3
Velkommen hit!
Det er lys i tunnellen
Du trenger ikke til spesialist for å få behandling, det er en fastlegejobb. Du kommer til å få Levaxin av legen,det er medisin du kommer til å ta resten av livet. De aller fleste blir bra av symptomene, men det kan ta litt tid. Det kommer an på hvor lenge man har gått med det lave stoffskiftet.
Symptomene du forteller om som slow motion-følelse, dårlig konsentrasjon og hes stemme er klassisk lavt stoffskifte.
-
20-03-10, 10:37 #4
SORRY!! Bra du ga korrekte opplysninger her Fanteri
Jeg ser at det jeg skrev ble helt feil... Selvfølgelig trenger man ikke å bli sendt til spesialist, de fleste blir vel aldri det. Håper legen din er oppegående og lar deg begynne på medisin så snart som mulig
-
20-03-10, 11:18 #5
Jo, det er for lenge å vente !
Gå til legen å si at du må bare ha en hastetime for å vurdere halsproblemene.
De fleste stoffskifteproblemer starter med at kjertelen blir syk, så faller produksjonen av stoffskiftehormoner.
Sykdommen (hashimotos - thyreoiditt) er det man kaller autoimmun og ødelegger kjertelen på noen få år.
Dette finner man ut ved å ta blodprøver - anti-TPO viser om man har den kjertelsykdommen. fritt T4 og TSH viser litt om hvordan kjertelen produserer.
Kjertelen kan bli øm når dette står på som verst, men vokser ikke.
Hvis den vokser (lager struma) kan det være helt andrte "ting" en dette.
Du bør jo mase på legen for å få klarhet i hva dette er.
Og lykke til med det
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-03-10, 06:51 #6
-
21-03-10, 11:08 #7
Takk for alle svar! Godt å vite at jeg ikke er alen om dette

Har pådratt meg en lei forkjølelse de siste dagene, våkner opp med hals som en tømmerstokk... føler meg helt elendig, så spørs om det blir jobb på meg imorgen uansett. Skal iallefall ringe legen min og få tak i prøvesvarene.
De ville også ha meg inn uka etter påske, for å ta nye prøver, som da vil være klare til timen 14.april...
Har lest litt her inne - imponert over hvor mye kunnskap dere har!
Lavt stoffskifte - Levaxin 100 mcg april 2010. Les mer: Ny på Levaxin
-
21-03-10, 22:21 #8
Hvis det er ifm graviditet og fødsel, så kan medisinering av stoffskiftetilstand være forbigående (heldiggrisene
).
Ikke alle bruker Levaxin (syntetiske piller) resten av livet, noen bruker isteden Erfa Thyroid, Armour el andre
(framstilt av naturlig råstoff fra svin... hmm stakkars muslimer
).
Ha en God natt
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
23-03-10, 19:24 #9
Hei!
Som å lese om meg selv, bortsett fra bronkitten da. Har også leddsmerter osv. Ble satt på medisiner forrige uke (begynte søndag). Hvis du har høye antistoffer(Anti-TPO) og ligger i grenseland på øvrige verdier, bør du be om å få prøve medisin. Mine leddsmertene er betydelig redusert etter bare tre dager på medisin
, håper det vedvarer. Er fortsatt trøtt og sliten, men helt klart på bedringens vei, måtte det bare vare
. Lykke til. Ser du bor i Telemark som meg, min lege har vært villig til å prøve medisin på meg tidligere, men etter test på sykehuset har spesialist sagt vent. Har ikke vært så lurt tror jeg. Har vært klar over at noe har vært på gang siden 2001! Da tok jeg de første prøvene jeg vet om.
Uansett. Vi er absolutt ikke alene
og lykke til hos legen.
Orca
Orca's dagbok
-
23-03-10, 20:45 #10
Hei Orca!
Er alltid greit å vite at vi er flere som har det slikt - at ikke det bare er meg som er "lat" eller hypokonder....
Ringte legen mandag - og skulle be om to ting: sykemelding og resultatet på prøvene, tror du jeg husket det da?? Vel, fikk iallefall 50 % sykemelding - som jeg spurte om. Fikk den tilsendt idag - og oppdaget at han hadde sykemeldt meg 50 % frem til legetimen 14.4
Det var veldig deilig!
Hadde halv dag på jobb igår og sov resten av dagen/kvelden. La meg med ungene kl.21. I dag har jeg bare vært 4 timer på jobb - sovnet selvfølgelig når jeg kom hjem, men våknet etter to timer og følte meg klar i hodet, nesten våken!
DET er lenge siden sist!!!
Skjønner at det er mange måter lavt stoff skifte kan vise seg på - jeg har slitt med habituelle aborter - og leste noe om at lavt stoffskifte var svært uheldig for fostre, med mindre det ble behandlet riktig... noen som vet noe om dette??Lavt stoffskifte - Levaxin 100 mcg april 2010. Les mer: Ny på Levaxin

Svar med sitat

Bokmerker