Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Hybrid View
-
26-05-09, 23:35 #1
D3 vitamin og blodverdier
Har brukt D3 vitamin 50µ i to måneder nå. Begynte med 25µ. Hvor mye kan jeg øke med?
-
26-05-09, 23:45 #2
D3 vitamin og blodverdier
Jeg begynte å ta D3 vitamin i januar. Tok da 25µ i 2mnd og nå 50 i snart 3mnd. Prøvesvarene fra før jeg begynte med D vitamin var ft4 da på 19. Tre måneder senere var ft4 på 26. Fra ft4 var på 19 og fram til den var på 26, økte jeg kun med 30µ Levaxin, det sammen som jeg hadde økt med to ganger før uten at ft4 gjorde et stort sprang. Grunnen til at jeg begynte med D3 var muskelsmerter. Det har ikke hjulpet hittil.
Kan det være D3 vitaminet som får ft4 til å bykse?
-
27-05-09, 10:38 #3
Sv: D3 vitamin og blodverdier
Jepp !
Den erfaringen har jeg også. Jeg måtte halvere Armourdosen.
Men jeg vil heller si det omvendt :
Da jeg hadde lav D3 status måtte Armourdosen være dobbelt så høy for å virke.
Jeg har brukt 30µgD3 fra juli08 til april09. Da stoppet jeg og målte i mai. Jeg er enda ikke oppe i en ønskelig D-vitaminstatus - så nå har jeg startet på igjen med 50µg/dag. Kanskje må jeg enda høyere ?
Og etter at jeg startet på igjen er dosen redusert enda litt.
Jeg er snart nede i den dosen som gir en liten TSH verdi.
Så kanskje er D3-mangel problemet til de som får lav TSH ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-05-09, 11:52 #4
Jeg har ikke noe som helst kjennskap til d-vitamin i forhold til dosering av Levaxin, men jeg har flere ganger opplevd at en pitteliten doseendring kan få FT4 til å stige til uante høyder. Min gikk fra 16 til 22 på en endring på 25 i uka, så her er det flere muligheter. Det kan skyldes Lev., det kan skyldes d-vit og det kan skyldes en kombinasjon.
-
27-05-09, 12:14 #5
Jeg satser på at det er kombinasjonen.
Og det er ikke den daglige dosen som er avgjørende for meg iallfall.
Armourdosen steg ikke igjen den måneden jeg var uten D3.
Det må være kroppens lager av D3 som er avgjørende.
Altså prøven 25-OH.
"Sakset" fra furst.no :
S-Vitamin D3
[S-Vitamin D3] 493 (25-OH-vit D3, Vit D)
1 mL serum. Dette volumet er nok til å måle alle de fettløselige vitaminene. (Ved prøver fra premature barn og spebarn er 20 L tilstrekkelig for Vitamin D3 analyse).
Indikasjon: Utredning av Vitamin D-status. Dersom pasienten benytter tilskudd av Afi-D2 Forte som inneholder ergokalciferol (Vitamin D2) vil dette også foreligge i serum.
Referanseområde:
10 år: 50 - 150 nmol/L
Barn 10 år: 25 - 130 nmol/L
Tolkning: Når Vitamin D2 foreligger i signifikante mengder vil svar på Vitamin D3 og Vitamin D2 bli utgitt, samt summen av de to.
Lav konsentrasjon sees ved mangelfull ernæring, malabsorpsjon, rakitt og osteomalasi. Lavt nivå kan også skyldes nedsatt dannelse av vitamin D i huden, og det er vanlig at verdiene kan gå under referansegrensen i vinterhalvåret. Hypoparathyreoidisme kan også gi lavt nivå. Særlig i innvandrerfamilier er det sett en økning i forekomst av klinisk manifest vitamin D-mangel.
Høye verdier sees ved hyperparathyreoidisme, ved stor tilførsel av vitamin D, sarkoidose og andre granulomatøse sykdommer med økt kalsiumkonsentrasjon, samt ofte ved svangerskap.
Toksiske verdier ( ca 350 nmol/L) sees særlig ved inntak av vitaminkonsentrater (Afi-D2 Forte). Se Kalkstoffskiftet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-05-09, 13:23 #6
Jeg skulle trappe ned med 30µ Levaxin hvis ft4 var over 26. Det er det jeg ikke håper den er siden jeg er mindre slapp etter at jeg økte. Er leger flest klar over dette med D3 vitamin og blodverdier?
-
27-05-09, 10:52 #7
Sv: D3 vitamin, hvor stor dose?
Jeg har sett at de fleste som har D3-mangel får 50µg/dag.
Jeg har også sett at noen leger ordinerer 5.000µg - på en gang !
Det er skrevet endel om det her i forumet, så prøv søkefunksjonen ?
Det lagres i fettvev og man kan få for mye. Derfor bør en måle en gang i mellom. Visstnok hvert halvår.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-11, 19:45 #8
I løpet av det sist året har ft4 ligget på 25, og nå vil ikke legen min at den skal være så høy. Prøvde å senke dosen på forsommeren, men det førte til daglig utmattelse etter 3 uker. Så jeg økte den litt, og er litt bedre. Tar 50 µ D3 vitamin daglig. Påvirker dette ft4? Er det dumt av meg å stoppe med D3 vitaminet noen uker før neste måling for å se om ft4 synker? Jeg ser veldig mørkt på det å sitte i en stol fordi jeg ikke orker noe som helst
-
07-10-11, 20:50 #9
Bille
FT4 på 25 er høj, men altså ikke hyper, og da slet ikke når du ikke har symptomer på hyper! Flere ligger ganske naturligt ("medfødt") op på høje T-hormoner fordi sådan er de indrettet af naturens hånd. 50 µg D-vitamin er en yderst beskeden dose, der nu, snart i vintertide ikke engang er nok til vedligeholdelse af D-vitamindepoter i kroppen. Man må, særlig i vintertide, op på mindst 1000 µg før det er nogenlunde. Flere - ved jeg - øger deres D-vitamin til 2000-3000 µg om dagen, i alle vintermåneder.
At din læge "vil ikke have" at dit FT4 er "så høy" tyder på, at lægen aner ingenting om, at den slags råd giver man bare ikke til vinteren. Hvis du retter dig efter lægen, bliver du sløv og apatisk helt til næste forår. Det bliver du nødt til, selv at overveje. Det er din krop og dit liv, ikke lægens. Vinteren er i forvejen mørk og kold, selv uden for lidt T-hormoner til at "varme" een op indefra.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-10-11, 21:57 #10
Man kan blive så forbandet usikker på alt, når ens læge er negativ eller ikke vil give en det, man allermest har brug for

Bille, jeg håber, du får det, du har brug for!
Når det så er sagt:
... Anisa, er der ikke et nul for meget på de her mikrogram? Eller skulle det have været målt i IE og ikke µ ? Jeg synes, det lyder af vildt meget ... Jeg tager ca. 100 µ D3, når det går højt !
Nielsigne
Lignende tråder
-
B12-vitamin
Av nora i forumet B-vitaminerSvar: 128Siste melding: 01-12-11, 18:13 -
D-vitamin
Av Carro i forumet D-vitaminSvar: 3Siste melding: 23-06-09, 10:57 -
Blodverdier??
Av sivcath i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 11-04-05, 12:02

Svar med sitat

Bokmerker