Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Hybrid View
-
21-01-10, 21:33 #1
Trening = økt behov for medisin????
Etter at jeg slanket meg over 30kg og har begynt å trene en hel del har stoffskiftet vært helt på tur. Gikk fra å være ovevektig og godt dosert til å øke og slite med å finne den riktige dosen med Levaxin. Selv om jeg har fått FT4 på 26, ligger TSH på ca 1,5, T3 rett under 4 og kroppen sender konstant signaler på lavt stoffskifte - det jeg kaller kjernekald (kulden ligger som en iskjerne i kroppen, tørr hud, vann i kroppen, håravfall og konstant uopplagt.
Lurer på om treningsmengden gjør at jeg trenger med Levaxin (tar nå 225x5 og 150x2 i uken) eller om jeg trenger tilførsel av T3?
Trener nå turn 1 time, håndballtrening 2x90 minutter + eventuelt kamp og er jeg ivrig prøver jeg også å få med meg 75 min step eller en joggetur i uken.
-
22-01-10, 07:03 #2
Sv: Trening = økt behov for medisin????
Kan kanskje legge til at de årene jeg følte meg OK, lå TSH <0.4, FT4 17-20 og FT3 husker jeg ikke.
-
22-01-10, 07:26 #3
Om det skyldes trening eller ikke: Noe er jo galt med stoffskiftet ditt når du har så mange symptomer! Jeg ville gått til legen og spurt hva hun/han tenker. Og bedt om å få prøve enten Thyroid eller T3. Det høres ikke bra ut å ha det slik du beskriver! Jeg ble meg selv igjen etter oppstart med Thyroid, psyke, energi osv. Men så er det det med binyrer da. Som for mange kommer som en dårlig gave etter mange års vanskjøtsel på kun T4, som Levaxin. Mange av oss klarer ikke den konverteringen fra T4 til T3. Desverre er legene lært opp til å tro at vi klarer det. Alle mann. Men det er desverre en stor gruppe av oss som får dårlig livskvalitet og mange sekundærsykdommer som følge av denne legelige uvitenheten.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
22-01-10, 09:55 #4
Jeg har lurt på det samme.
Men jeg antar at treningsdosen ikke påvirker Levaxindosen.
Det begrunner jeg med at Levaxinet du spiser lager et kjempestort lager i kroppen. Det er forsvinnende lite av dette lageret som noen gang blir til stoffskiftehormoner.
Og utvelgelsen skjer i flere trinn som kroppen har kontroll over.
Av TT4 blir bare 0,03% frie T4 og bare 0,3% av disse blir til T3 og til slutt passiviseres overkuddet og blir til rev.T3.
Men det er klart at trener man mye har stoffskiftet mer å gjøre, særlig i hvile.
Det er vel den enzymprosessen i leveren som avgjør dette.
Og det var teorien.....
Man kan jo fint stille spørsmålet : Hvorfor påvirker da en liiiten endring i Levaxindosen stoffskiftet ?
For det gjør den !
Jeg antar at en liten endring i mengden bindeprotein vil gjøre det samme.
Og den endres jo ikke bare i kvinnesyklus, men av feks trening.
Og det kan jo resultere i en lavere omdanning til T3.
Og - det må prøves før du vet - det også....
Det er vel så mange baller i lufta her at man ikke kan si noe sikkert.
Så da gjenstår å prøve seg litt fram med å øke dosen.
For å finne ut om du trenger mer, slår jeg et slag for å ta en dobbelt dose en dag istedenfor å øke med en fraksjon.
Gjerne ved flere anledninger, for bli være sikker.
Når du er sikker kan du jo øke den generelle dagsdosen.
Dosen din 225x5 og 150x2 er jo akkurat det samme som 200µg hver dag.
Hvis dette er det du trenger som en grunndosering, ville jeg heller tatt 200 hver dag og når jeg følte behov tatt en ekstra 100.
Og hvis det ble nødvendig med mange slike ekstras, vilel jeg økt den generelle dosen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-01-10, 10:19 #5
Jeg har tenkt å ta nye stoffskifte-prøver neste uke, så jeg venter til etter denne med å prøve for mye på egenhånd. Kan jo prøve å ta 300 mikrogram noen dager når jeg trener mye og se om det hjelper. Å ta dobbel dose bare en dag har ingen effekt. Det har jeg prøvet et par ganger.
Det eneste som skjedde forrige gang var at TSH gikk ned marginalt, FT3 endret seg heller ikke noe særlig, mens FT4 økte fra 21 til 26 på 8 uker.
-
22-01-10, 11:40 #6
Da har du jo forsøkt med en slik kort økning - da ville jeg økt den generelle dagsdosen. Det kan høres ut som du trenger det.
En økning til 2,5 hver dag blir en ukeøkning fra 1425 til 1750 - og det kan bli for mye på en gang, men 2,25 hver dag og 2,5 onsdag og søndag er en økning til 1625.
Det er jo spesielt at du trenger så mye, altså at dine blodverdier trenger være så høye.
Jeg antar ikke at det har noe med treninga å gjøre, men dine spesielle krav.
Mange leger lar seg styre av et TSH-regime, hvor det heter at TSH vil reflektere det ditt eget system mener om din situasjon.
I full balanse er den statistiske TSH = 1 og den må bli lavere når man går på Levaxin enn den er i normalbefolkningen.
Skal man følge dette har du enda plass til litt doseøkning.
Men man vet jo ikke før man forsøker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Behov for litt grunnleggende kunnskap -
Av Maggien i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 26Siste melding: 05-10-08, 20:07 -
Arbeidskapasitet og behov for 50 % uføre
Av tidy i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 1Siste melding: 04-11-07, 13:00 -
Trening
Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 06-12-06, 18:03 -
trening
Av Alba i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 17-04-05, 19:19

Svar med sitat
Bokmerker