Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    sør telemark
    Meldinger
    12

Standard Sopp og prevensjon

Hei

jeg prøver etter mange mislykte forsøk hos lege(r) - og spørre dere her inne om råd...

Kan starte med at jeg i dag, igjen, har fått vite at jeg har sopp infeksjon i skjeden - noe som visst nok ikke er så vanlig å få.. for min del, har jeg hatt dette mangen ganger. det samme med bakteriell vaginose - som legen jeg var hos i dag også mente ikke var vanlig å få mer enn ett par ganger i løpet av livet... så, gjør jeg noe galt? evt. hva kan jeg gjøre med dette? Er jo ikke akkuratt noe jeg synes er Morsomt.. og legene gir meg utrolig dårlige svar - dvs. helst ingen svar - på hvorfor det er som det er.....

videre til prevansjon - jeg har nå startet med P-ring, som jeg håper skal funke. tidligere har jeg prøvd både p piller, mini piller, p - plaster tja..... i det hele tatt.. men ingenting har virket - jeg har enten blødd Masse - hele tiden, eller jeg har endt opp på legevakta pga angst... i det nye thyra leste jeg at mange med lavt stoffskifte sliter med nettopp prevansjon - fordi de føler seg dårlige.. ikke pga prevasjonen, men fordi stoffskifte verdiene kan forandre seg pga tilførsel av andre hormoner. .... ...
    nevnte dette også for legen i dag, men ble møtt med "ha! det stemmer ikke at de med for lavt stoffskifte kan ha problemer med prevansjon. og iallefall ikke pga at man tilfører kroppen andre hormoner" !!!

kan noen der ute være snille og kanskje hjelpe meg? eller det kan jo raskt være at jeg også er den psykiks ustabile personen mang en lege har ment jeg har vært i fht nettopp prevansjon.... men, er det ikke litt pussig at det kun kommer da da``

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Sopp og prevensjon

Det lille jeg vet om noe av det du spør om, er at tilførsel av østrogen øker antall bindeproteiner (TBG) for stoffskiftehormonene.
    Hvis man har stoffskiftesystem som er iorden, vil kjertelen automatisk øke produksjonen av stoffskiftehormoner slik at kroppen får nok.

De som ikke har kjertelfunksjon vil måtte øke tablettdosen de tar av stoffskiftehormoner.

Så vil jeg jo bare nevne at problemer med å hanskes med det daglige psykiske press jo godt kan årsakes av lavt stoffskifte.
    Det er noen meget enkle blodprøver som skal til for å gi deg visshet.
    Og din lege skal jo vite at visshet er viktig for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Sopp infeksjon i skjeden er ikke uvanlig å få. Jeg har hatt det noen ganger i perioder der jeg har vært psykisk og fysisk utslitt. Da har man jo uansett lettere for å få både det ene og det andre. Bakteriell vaginose har jeg hatt en gang, også i en periode der kroppen var ekstremt utslitt. Når det gjelder sopp infeksjon er det jo forholdsvis lett å behandle. Regner med at du fikk stikkpiller og salve hos legen.
    Bakteriell vaginose vet jeg ikke, hos meg forsvant det av seg selv når jeg kom meg til hektene igjen. Har ikke hatt det siden. Jeg tror ikke at det er noe du gjør galt iallefall.

Når det gjelder prevensjon sa min lege at mengden av hormoner i p-ring var så små, at det ikke hadde noe å si for stoffskiftet. Jeg vet ikke hva jeg skal tro..... Det lønner seg sikkert å ta stoffskifteprøver etter at du har begynt med p-ring for å se om verdiene har forandret seg.

Jeg skjønner at du vil beskytte deg mot uønsket svangerskap, men til hvilken pris? Du skriver at du har prøvd mange forskjellige typer prevensjon, og at det ikke har fungert for deg. Får du angst, har store blødninger osv, er det jo åpenbart at det er noe som ikke er som det skal! Kjære deg, du kan jo ikke ha det sånn!! Kan du ikke snakke med legen om det finnes prevensjon som du kan bruke, som ikke innebærer å ta hormoner da?

Du trenger ikke være psykisk ustabil fordi om du ikke tåler p-piller e.l. Det er ikke alle som tåler det, selv ikke helt friske personer. Alt i kroppen har en sammenheng. Det blir temmelig teit når leger kan finne på å si noe annet.....

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Jeg reagerer akkurat som deg. Tåler ikke den noe av hormonprevensjon i det hele tatt. Jeg forsøkte meg med hormonspiral. Jeg sa til gynekologen at jeg ikke tålte verken p-piller eller mini-piller, og spurte han om jeg da ville tåle hormonspiralen. "Ikke noe problem", var svaret, "den virker kun lokalt". Da jeg kom tilbake for å få den fjernet etter et halvt års forsøkfra min side med humørsvingninger og hyposymptomer, prøvde han seg først med å le litt av meg og si at dette ikke kunne skyldes spiralen. Men han var faktisk hele tiden sympatisk, ikke arrogant. Da han hadde tatt den ut fortalte han at det samme hadde skjedd hans kone, han måtte ta den ut på henne også

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg har aldri tålt hormon prevansjon. Ikke hormonspiral heller. Jeg ble både både ekstremt sint og la på meg. Legen sa selvsagt at dette ikke var mulig, for det er jo så lite hormoner i den. Men da jeg tok den ut forsvant jo vekta på et par måneder uten at jeg gjorde noe!

Jeg hadde akkurat samme erfaring med p-piller.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Min historie handler ikke prevensjon, men hormoner: jeg brukte østrogen i ett år, og fikk i samme periode en angst som jeg ikke har kjent på mange år. På pakningsvedlegget står angst som bivirkning. Gynekologen benektet at det var østrogen som var årsak. Det kan ha vært to tilfeldigheter, men jeg har ikke kjent angst siden jeg sluttet med østrogenpiller. Etter det har jeg blitt skeptisk til østrogen. Så kanskje er det som mange nevner her, og på andre forum, at en del hormoner fungerer dårlig sammen med thyreoideasykdom?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn