Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
03-01-10, 19:17 #1
Blodprøver - for høyt stoffskifte?
Hei, er ei dame på 48 som etter å ha tatt blodrøver har fått beskjed om at stoffskiftet er litt for høyt. Det rare er at jeg har gått OPP i vekt det siste året..bortimot 10 kg..og føler meg slapp og sliten. Så symptomene peker jo heller mot lavt.
Dette er prøveresultatene:
S-A-TPO 340* (normalverdi <=40)
S-Fritt T3 7.4* (normalverdi 3.1 - 6.8)
S-Fritt T4 19.8 (normalverdi 11.0 - 22.0)
S-TSH 0.018* (normalverdi 0.30 - 4.2)
(S-TRAS har jeg ikke fått svar på ennå)
Min mor hadde høyt stoffskifte og ble operert for struma da jeg var ca. 10 mndr. gammel (hun er død nå så jeg kan ikke spørre henne hva slags type sykdom det var), så blodprøveresultatene kom ikke som noen bombe akkurat, men det er de symptomene mine jeg går og stusser på..vektøkning er vel ikke akkurat vanlig ved for høyt stoffskifte?
-
03-01-10, 20:54 #2
Sv: Blodprøver - for høyt stoffskifte?
Hei, og velkommen både i nytt år og her.
Det er målingen fritt T4 som man regner best viser stoffskiftetilstanden.
Den viser egentlig hvor mye stoffskiftehormon som kjertelen har produsert i det siste.
Og du har jo absolutt ikke for mye (høyt stoffstkifte)
Da ville den vært over 30.
Du har høy anti-TPO, som er en måling som viser at kjertelen gradvis vil ødelegges av antistoffer og dermed bli ute av stand til å produsere.
Det vil gi deg lavt stoffskifte, og du vil få behov for å spise tyroxin.
TRAS er også antistoffer, emn disse retter seg ikke mot selve kjertelen, men mot kjertelens TSH-reseptorer. Høy TRAS (over1) vil gi høyt stoffskifte.
Men bare hvis kjertelen er frisk. (og det viser anti-TPO at din ikke er)
Du kommer nok inn i en feilsøkingsfase nå, og en slik tilstand vil utvikle seg.
At du har symptomer på lavt stoffskifte bekrefter dessverre bare dette......
Anti-TPO lager en betennelse i kjertelen som ødelegger denne, og man har pr. idag ikke kurativ behandling mot dette.
Rogi fant en side om dette : http://www.suite101.com/blog/daisyel...ntibody_titers• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-01-10, 19:16 #3
Hei, og tusen takk for svar!
Da skjønte jeg litt mer. Har time hos legen til fredag så er veldig spent på
hva han kommer opp med av info og hva slags behandling han anbefaler. Skal iallefall lese meg opp litt her så jeg ikke kommer helt uvitende til timen. Kommer sikkert tilbake med enda flere spørsmål når jeg har vært hos han.
-
04-01-10, 21:33 #4
Det er garantert lurt av alle som har stoffskifteproblemer å vite så mye som mulig om sin egen tilstand - og behandlingsmuligheter.
Da står en mye bedre rustet - ikke minst i møtet med behandlingsapparatet, men særlig for egen del.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-01-10, 20:20 #5
Hei igjen, var hos legen på mandag (timen før klarte jeg å glemme, enda så viktig den var for meg, så måtte bestille ny
)
Jaja, hadde ingen TRAS(eller under 1 da) kun anti-TPO, pluss at legen mente stoffskiftet var i høyeste laget. Han nevnte da Hashimotos, men jeg trodde at Hashimotos var lavt stoffskifte? Ettersom jeg har skjønt at kjertelen med tid og stunder vil brenne ut vil jeg da til slutt ende opp med Hashimotos?
Legen skjønte at jeg hadde lest litt om dette emnet og var veldig forståelsesfull da jeg sa at symptomene jeg hadde minte mer om lavt enn høyt stoffskifte. Så han ville ikke sette meg på medisiner ennå. Skal ta nye prøver i februar pluss ny anti-tpo. Så får vi vel bare se hvor fort utviklingen går. Har begynt på en lavkarbo diett nå. Leste et sted at det kunne ha god innvirking på autoimunne syktommer, selv om hovedhensikten er å gå ned de 10 kiloene jeg gikk opp i fjor
-
24-01-10, 22:41 #6
Vel, Hashimoto er navnet på legen som først identifiserte sykdommen thyreoiditt - eller kjertelbetennelse.
Så bruk kjertelbetennelse, det forstår vi. Du kan gjerne be legen din snakke Norsk.
Bransjesjargong er feks. De har nok Lumbago........osv.......
Og ordet betyr rett oversatt til Norsk "vond rygg".
Sådaså.
Altså : Hashimotos fører til hypothyreose - som betyr underfunksjon i kjertelen.
Kjertelbetennelse finner man ut at man har med anti-TPO.
Men kjertelbetennelsen går over. Den brenner ut som de sier, og de kan ikke kurere den.
Den ødelegger kjertelen og den prosessen kan ta noen år.
I den tiden leverer kjertelen mindre og mindre og tilslutt er den helt borte og full stopp i hormonleveransen.
Da må du erstatte alt med piller.
Hvis du har en positiv anti-TPO så er kjertelen din i ferd med å ødelegges.
Og det er bare et tidsspørsmål når plagene dine blir så store at de finner ut at de vil medisinere deg.
Noen leger venter leeeenge !
Ikke la dem vente !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat
Bokmerker