Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Hybrid View
-
09-12-09, 21:27 #1
Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
Hei og hå
Eg kjem kanskje kanskje til å skifte ut Levaxin med ein eller anna slags Thyroid. Har nokre spørsmål rundt dette som de erfarne og nye Armour-brukarar nok kan svare på.
Eg skal til legen om ei lita veke. La oss seie at han meiner Thyroid er riktig for meg.
Kva skjer så?
Må det fyrst søkjast om å få skrive det ut (registreringsfritak)???
Får eg resept med ein gong, eller må eg tilbake etter at evt. søknad er behandla?
Kor lang tid tek i så fall dette?
Får eg brev i posten frå legmiddelverket, eller??
Med andre ord: kva er gangen frå "Yes, vi går for f.eks. Erfa" til eg ein dag er på veg til apoteket og kan hente medisinen?
Kva slags type skal eg be om, Erfa Thyroid har vore nemnt her i det siste..??
Om nokon har andre tips til å koma i gang asap, send meg gjerne pm. Eg kan jo eventuelt starte med eigen-importert (viss mogleg) til eg får henta på apoteket.
Tell me! Nå skal alt prøvast!!
Eg hadde to veker der eg var fin på Levaxin. Var KLÅR i toppen. Eg visst ikkje eigentleg at eg ikkje var klår før desse to vekene. Men etterpå har forma dala, gitt. Derfor vil eg høyre med lege om Thyroid er noko for meg. Og dette er frå ei som var glad inni seg fordi ho trudde Levaxin endeleg skulle hjelpe og var glad ho ikkje var av dei som streva med å få tak i medisin slik det har vore i haust for dykk på Armour etc. Levaxin har dei alltid på apotektet, råbillig, men dessverre funkar det ikkje så bra, trur eg.
-
09-12-09, 21:57 #2
Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
Mange spørsmål som tyder på at du er like usikker på dette som jeg var.
Vi påvirkes jo av det miljø vi er en del av, som i de fleste tilfeller bør være bra.
Men ikke tro på dette ensidig negative eller påositive. Slike er ikke verden, enten er Tyroid bedre for deg - eller så er det det ikke. Det er ikke verre enn det, og man får ikke vite det før man gjør et helhjertet forsøk.
Om du overkommer den første bøygen - legen, om du skulle være i tvil
Så skal legen skrive ut "søknad om registreringsfritak" som denne har i øverste skuff til høyre.
Dette skal sendes inn og legens skal motta en "ok" som du tar med til apoteket, som sender dette inn og får det tilbake godkjent (en gang til, liksom for at det skal være heeelt sikkert)
Be legen å skrive ut i 2Grains styrke. Det har best økonomi.
Så kan varen bestilles og det går enda et par dager. Totalt 2-3 uker.
Så er det bare å slutte med Levaxinen noen dager og starte opp med 1Grain(60mg)
Man (leger og ALLE) er ikke kjent med at all Tyroid er lik, så du må skrive ut på merke. ERFA er etter sigende det sikreste kort P.T.
Komme igang asap er ikke noe jeg vil råde deg til - T T T - så kan du jo lure på hva det betyr
Så er det ingen hormonpreparater som virker før en har gått flere måneder på full dose.
Har du gitt Levaxinen en sjanse ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-12-09, 16:04 #3
Det er visst også slik at du kan få en resept som du kan få utløst med en gang. Forutsatt at apoteket har Thyroid. Dette gjelder både Cortef og Thyroid. Det gjelder visst noen typer medisin. Mulig at legen i tillegg skal sende inn, slik at han skriver ut to, min lege gjorde det. Det er ERFA Thyroid som er typen vi får tak i nå. Så jeg fikk i allefall Cortef på dagen med riktig resept.
Ja, TTT er helt sant, Finn
Det tar tid å bytte medisin, finne riktig dose, bli trygg på å kjenne symptomer på både underdosering og overdosering. Jeg har en slags helsedagbok på min maskin, der fører jeg inn hva jeg bruker, hvordan det funker. Og i perioder med over- eller underdosering, skriver jeg opp symptomer. Da kan det være lettere å finne tilbake til dem ved neste baluba-kaos. For meg har den vært fin å lete seg frem i. og du trenger ikke skrive hver dag, bare korte notat, slik at det kan være en fin veiviser senere. Vi trenger jo ikke gjøre samme tabbe mange ganger!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-12-09, 20:45 #4
Ja, da kan eg koma i gang nokså kjapt med andre ord!! Godt å høyre. Men fyrste steg er å saman med legen vurdere kor vidt det er riktig å skifte til Tyroid.
Helsedagbok! God idÈ, og minner meg om mitt profesjonelle eg. Privat er det meir kaos, gitt! Her er lappar og små notatblokkar strøydde over det heile. Eg orkar ikkje fullføre noko eg byrjar på, om eg i det heile orkar å byrje.
-
10-12-09, 22:52 #5
Levaxin inneholder kun prohormonet T4 - dette blir etter noen uker til T3, og dette er jo stoffskiftehormonet.
Tyroider inneholder alt kjertelen inneholder - altså både T4 og T3.
Levaxin har en halveringstid på ca 1 uke i kroppen.
Hvis man går rett over fra full dose Levaxin til full dose Tyroid, vil man få alt for mye stoffskiftehormoner.
Tyroidet inneholder jo T3 som frigjøres strax.
Noen har meget god regulering, og vil ikke merke det. Men har man ikke det vil det bli ubehagelig.
Jeg antar det er lurt å kutte levaxindosen helt i noen dager før man begynner på 1Grain med Tyroid.
Den metoden er heller ikke feilfri - den vil gi deg lavt stoffskifte en stund før du får økt til en dose på rundt 3 Grain - og hatt den en stund.
Jeg startet enda mye mer forsiktig og hadde leeenge fT4 på rundt 5 og høy TSH - enda følte jeg det som jeg var sluppet gjennom perleporten - noe som nok blir med visjonen
Jeg anbefaler jo derfor å lære seg selv å kjenne - vite at har man symptomer, så er det 99% sikkert at de er symptomer på for lavt stoffskifte.
I starten kan man få noen symptomer på høyt i kortere eller lengere tid. De kan man ofte vente ut når dosen enda ikke har kommet opp, eller hoppe over dosen en dag.
Fase inn Tyroid betyr vel å beholde en lite dose Levaxin.
Det kan være veien å gå for å få legen til å skrive ut Tyroid - da blir det et kompromi for legen. Denne trenger ikke legge Levaxin heeelt på båten liksom.
Men om kombibehandling har noen hensikt vet jeg ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-12-09, 15:32 #6
"7-8.03 1 grain Armour Sovet godt, varm hender og føtter
09.03 1 1/2 grain Sovet dårlig, fryser, kald" Fra min helsedagbok i våres. Jeg gikk rett fra 150 mg Levaxin den ene dagen og på 1 grain Armour den neste (og ingen Levaxin), deretter opp på 1,5 grain etter tredje dag. Men du må kanskje prøve deg frem, vi er ikke like!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-12-09, 19:41 #7
Ja, i orienteringsfasen er det dette eg lurer på. Dersom eg vel å byrje på Tyroid, under føresetnad av at legen meiner dette er klokt, vil eg nok ha nye spørsmål....
Vurderer å bytte lege, evtuelt gå privat. Klarer ikkje å bestemme meg for kva som er best. Nåverande lege har klokketru på Levaxin.Om du overkommer den første bøygen - legen, om du skulle være i tvil
Med asap meinte eg rett og slett korleis gå fram for å raskast mogleg starte prosessen.Komme igang asap er ikke noe jeg vil råde deg til - T T T - så kan du jo lure på hva det betyr
TTT - ja, det har det jo gjort til nå
Da får eg fleire spørsmål.....Så er det ingen hormonpreparater som virker før en har gått flere måneder på full dose.
Har du gitt Levaxinen en sjanse ?
Står i dag på 150 mcg dagleg og veg 55 kilo. Så høg dose, som vel betyr at kjertelen har liten eller nada eigenproduksjon??
--- Må eg på eit eller anna vis køyre meg ned på null tyroksin-tilførsel og "rense" systemet før eg kan starte Tyroid. Har også lese om å fase inn Tyroid.
"Så er det ingen hormonpreparater som virker før en har gått flere måneder på full dose".
---Ved overgang til Tyroid...: "teller" ikkje tida på t4-only medisinen??
Eg har brukt Levaxin i straks 4 år. Dei sist 4 månadene i såkalla adekvat dose, dosert utifrå ft4. Eg er ein del betre enn tidlegare da eg stod på mykje lågare dose og med lågare ft4-nivå. Men eg er langt i frå bra.
Nokon som veit: Kan eg håpe på ytterlegare symptomlette og tilfrisking på Levaxin?
Vil eg klusse det heilt til om eg gjer eit Tyroid-forsøk? Dersom det ikkje er verdt det, når veit eg det? Og blir det å returner til Levaxin nok ein kjip tur i kjellaren?
Gosh, så mange spørsmål eg har.Sist endret av Admin; 10-12-09 kl 21:51 Begrunnelse: Citater rettet
-
27-04-10, 18:07 #8
Sv: Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Håper du passer på å øke ERFA dosen Delisa.
Den er alt for liten til at du kan leve lenge på den.
Det kan skje at du kommer ned i en downperiode etter en stund.
Det kan være u-ungåelig, me du kan være litt føre var å øke dosen i forkant.
Du skal nok over 3Grain/dag (180mg)
ERFA oppgir Grain som cirkaverdier.
1Grain tabletten oppgis til 60mg - 2Grainstabletten til 125mg.
Men det betyr ingenting.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 19:13 #9
Kan eg ikkje leva ok kor lenge som helst på den låge dosen så lenge eg beheld ein viss del av Levaxin??
Eg har kun 95 styk 0,5 grain igjen og det er 50 dagar til legetimen. Legen har foreslått denne måten å gjera det på:
Trappe ned til 100 mcg Levaxin, så leggja til 30 mg Erfa. Trappe vidare ned til 50 mcg Levaxin og da leggja til 30 mg x 2 Erfa. Eg droppa å trappe ned til 100 mcg Levaxin. Begynte rett på 30 mg Erfa etter kun ein dag med 100 mcg Levaxin.
Er veldig i stuss over korleis eg gjer det framover. Det passar dårleg å bli i dårleg(are) form, anten det nå er under- eller overdosering. Er redd for at denne T3en skal byggja seg opp i systemet mitt og plutseleg slå meg heilt ut. Samtidig fryktar eg å bli underdosert. Og er veldig usikker på korleis eg skal gå fram for å trappe meg ned til 50 mcg Levaxin.
Til moderatoren: Kanskje kuppar eg denne tråden, nå? Flytt den gjerne om det er meir riktig. Eg føler meg som eit stort spørjeteikn og klarte ikkje dy meg for å svare her.
-
27-04-10, 19:57 #10
Jo - du bør nok følge legens plan uansett hva jeg sier og mener.
Svaret mitt er farga av at jeg ikke visste at du også tok Levaxin.
Det bedrer jo situasjonen betraktlig.
Men hvorfor denne gradivise overgangen lurer jo jeg på ?
ERFA anbefaler direkte overgang fra dag en uten dikkedarer.
http://thyroid.erfa.net/
Om du får fortsette, så be om 500stk 125mg. De koster mye mindre pr.Grain.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 08-12-09, 15:59 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Overgang fra høyt til normalt stoffskifte + vekt
Av lady90 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 07-06-08, 19:58 -
seponering av Armour for overgang til Levaxin
Av i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 30-03-05, 14:04

Svar med sitat

Bokmerker