Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard Har nu fått svar på prøver

Hei! Har nu fått svar på prøver tatt 4/12-07,etter å ha gått på 100 lev om dag + 10 lio i 8 uker.

Tsh-0,57
    T4 -13
    T3- ble ikke målt,stod ikke på skjema,de var ny fikk jeg forklart

T4 har jo stege fra 11 til 13 men syntes tsh hadde sunket så mye,fra 4 til 0,57
    Har mer energi,mer stabilt humør,men fryyyys lett,kalde fingre,tær.Vonde muskler,ledd.Muskelveik osv
    Lurer litt på om kanskje ikke lio er noe for meg,eller skal jeg prøve en liten økning til med lev,f.eks. 50 mer i uka

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ikke ta det så tungt med TSH - den er ikke viktig for oss.
    Det er fT3 som er viktig, men denne lages jo av fT4, så den er også viktig. Jo høyere fT4 - jo mer fT3 blir laget.
    fT4=13 er også alt for lavt - du har jo også tydelige symptomer på at det er for lavt og du trenger ikke blodprøver for å fortelle deg det.
    Ta høyere dose - en liten økning av gangen hver 3mnd til frysinga stopper.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei
    Er 100 µg Levaxin det du alltid har tatt, eller har du redusert for å begynne med Lio?

Jeg ville gitt det litt mer tid, du skriver jo at du har mer energi, mer stabilt humør, da mener du vel etter at du har begynt med Lio?

Og T3 finnes ikke på de nye skjemaene, eller har jeg misforstått? Skal de slutte med å ta den da, eller?

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Jeg regner med du var hos oftebro og fikk denne doseringen?

Jeg ble overdosert kraftig, fikk ikke målbar T3, som vil si den er så lav at den ikke kan måles er under 0,003.

Eneste er at jeg har hatt en ft4 på 17 nesten hele tiden selv uten medisin som jeg prøver nå. Jeg ble veldig dårlig når jeg gikk på den dosen du går på, men er jo forskjellig som folk sier fra person til person, så mulig det kan funke for deg.

Hva er dine værste symptomer? Sliter du med synsforstyrrelser, slapp og verk i hode_?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Takk for respons dere.

Hei
    Er 100 µg Levaxin det du alltid har tatt, eller har du redusert for å begynne med Lio?

Jeg ville gitt det litt mer tid, du skriver jo at du har mer energi, mer stabilt humør, da mener du vel etter at du har begynt med Lio?

Og T3 finnes ikke på de nye skjemaene, eller har jeg misforstått? Skal de slutte med å ta den da, eller?

Trappa ned 25 mg lev om dag(175 i uka) da æ begynte på lio,det gikk jo ikkje så æ øka sjøl opp igjen til 100 mg lev.ennu e æ ikkje oppe på det æ va da æ starta med lio (150*5 og 125*2) trur dokk tsh blir ikke målbart vess æ fortsatt øke litt til? angående t3 prøven så fantes den ikkje lengre på blodprøvearkene fra unn Sa i fra på labben at æ spiste lio å hadde behov for å vite verdien,men ingen prøve har blitt tatt Angående symtomer så har æ en del muskelverk/veikhet,vonde senefester i fingerledd og knær ,hofter,ankler,diffust i nakke som æ trur forårsake hodepine.Ellers så bær æ bestandig på en stor "kasserolle" under jumper`n,(blir bedre vess æ kutte ut sukker,hvetemel og gjær)innbildning Ja,ja ellers så veksle æ mellom kjapp og treig mage med diffuse magesmerter,blir fort tappa må fordele energi,men gud kor godt å bare ta laus.Sånn alt i alt så e det myyye fremgang å spore,kanskje æ skulle holde igjen en stund til,rom e ikkje bygd på en dag,eller hur :twisted:

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei

Ja, det er mulig at TSH "forsvinner". Min var på 0,011 ved siste måling. Det er vel som det blir hevdet rundt her ikke så viktig.
    Men du skulle jo hatt mulighet til å følge med på T3 også.
    Rom ble ikke bygget på en dag, nei. Så hvis det er fremgang å spore ville jeg vært tålmodig.

Jeg klarer ikke helt å følge med på beregningen din av inntatt medisin (nå er ikke det viktig så lenge du har oversikten selv da selvfølgelig )
    Du reduserte med 25µg per dag, altså 175µg i uka. Det gikk ikke, du økte selv til 100µg, altså 700 per uke (altså når du hadde redusert med 175 var du under 700 per uke). Og så skriver du at du har langt igjen til der du var før du startet med Lio: 150 * 5 og 125 * 2 = 1000µg. (1000 - 175 = 825).
    Spiller ingen rolle altså, men jeg henger ikke helt med her

Jeg hadde økt hadde jeg vært deg og sett om det kunne hjulpet på de problemene som finnes nå. Det viktige er at du gjør det forsiktig slik at du ikke får flere problemer enn de du har fra før. Håper det ordner seg for deg.

fra Lie

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Hei!

Det står ikke FT3 på blodprøverekvisisjonene her i Trondheim, men legene kan skrive de på i et område nederst til høyre. Det står på baksiden av arket at FT3-prøve kan rekvireres. Skriv det på selv hvis legene nekter!

Hilsen Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Viser vel hvor vitige de synes prøven er.
    StOlav Lab : http://www.stolav.no/stolav/virksomhet/ ... Lab/a.html
    Uttdrag :
    Serum-Trijodtyronin, fritt FT3, fritt T3
    Indikasjoner
    Mistanke om hypertyreose, spesielt T3-toksikose. Kontroll ved behandling med liotyronin (syntetisk T3).
    Prøvetaking
    0,5 mL serum. Alternativt materiale: Heparinplasma.
    Forventet svartid
    Analysen utføres daglig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard Blodprøvesvar

Hei en stund siden jeg var her,formen er stigende,så har fått erfare at tålmodighet er en dyd

4/12-07 100 mg lev g 7 + 5mg lio om dag

TSH-0,57 ANTI TPO 42
    T4 -13
    T3 -?
    Økte etter disse resultat til 100 mg lev g4 og 125 mg lev g 3 fortsatt 5 mg lio

29/4-08
    TSH - 1,22 ANTITPO 21
    T4 -14
    T3 -4,2

Noen som kan forklare forskjellene på anti tpo etter økning.

Har også vært forsiktig med mel og melk, har også begynt å spise noen tabletter som heter FEMALE,skal hjelpe mot PMS, og tru meg det hjelper... :P

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er flere mulige tolkingsforslag der pusur.
    Men først hva www.furst.no sier om sin anti-TPO måling :

Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
    Referanseområde: 35 kU/L
    Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.

Denne målingen er først og fremst et diagnostisk verktøy.
    Det vil si at den brukes før man får en diagnose, før man finner feilen - eller årsaken til at du har oppsøkt helsevesenet. Målingen kan sammen med funksjonsmålinger gi deg en diagnose.
    Antistoffene som målingen er følsom for finnes inne i kjertelen - og de lekker ikke ut i blodstrømmen før de har kommet ganske langt i å ødelegge kjertelen.

Hvis målingen ikke gir konkluderende svar kan man ta en FNB, en liten prøve av kjertlens indre vev - der kan man få visshet.

Anti-TPO reflekterer ikke behandlingsresultatet (slik TRAS gjør).
    Derfor skal den ikke tas etter at du vet hva du feiler.
    Men du har vel igrunnen gråsonemålinger, og det kan forklare hvorfor de har tatt denne målingen omigjen. (men du varter bare opp med en ny gråsonemåling, noe en FNB ville avklart)

1. Noen har slike måleresultater som deg - uten at de blir syke. Testen reagerer på noe annet som ikke er sykdom. Det kan være tilfelle hos deg ? Man vet ikke, for man har ikke tatt en FNB.
    2. Det kan også være at du har vært i behandling lenge og at kjertelen er på vei til å bli helt borte. Hos noen forsvinner da antistoffene - andre har dem livet ut.
    3. Variasjoner i TSH gir variasjoner i testresultatet - det gjør tilstedeværeslen av selen også.

Så årsaken til at du har noe å spørre om er at du ikke er utredet godt nok. Det er altid en vurderingssak ........

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Nye blodprøvesvar
    Av anha i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 24-11-07, 22:28
  2. Blodprøvesvar.
    Av Irgni i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 01-03-07, 21:08

Bokmerker

Regler for innlegg