Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    16

Unhappy Er dette for lavt stoffskifte?

Hei, ny her på forumet.
    Sitter her med noen prøvesvar som er tatt i påvente av tur til revmatolog i november.
    Kanskje der kan si noe om dette?

TSH 2.39 (0.35-4.70)
    T4 13 (9-24)
    T3 4.3 (2.6-5.7)
    Anti-TPO 236 (0-15)
    E-RDW 15.6 (0.0-13.7)

Legen nevnte bare i forbifarten om noe lavt stoffskifte, men var ikke så nøye liksom. Er så dårlig, sover mye, forferdelige leddsmerter(har en del artroser også), hjerterytmeforstyrrelser, konstant kalde hender og føtter, forferdelige lange menstruasjoner med store blødninger og div andre ting.

Håper noen har noen gode råd .

Mvh Kanutte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Er dette for lavt stoffskifte?

Heisann.
    anti-TPO er en prøve som sier noe om det er antistoffer i blodet som ødelegger skjoldkjertelen.
    Det refererte prøvesvar viser jo klart at her er det slike antistoffer.
    Denne sykdommen kalles Hashimotos og er en thyreoiditt, altså en betennelse i kjertelen som immusystemet er ansvarlig for.
    Det sier ingenting om lavt stoffskifte, men bare om kjertelen er syk eller ikke.
    Og prøven viser at din kjertel har denne sykdommen.
    Her kan du sjekke hva prøvene betyr : http://www.furst.no/bb/index6.html

Med stoffskifteprøver, mener man mengdeprøver.
    All T4 i blodet er produser av kjertelen, og er dette lavt, har man lavt stoffskifte.
    Du har jo bare 13, og det er lavt. Har du vært vant til at verden er 20 så har du helt sikkert symptomer.

Så er man dessverre ikke enige om NÅR man skal behandle et lavt stoffskifte.
    Man vet at sikker påvisning av antistoffer fører til behandlingsnødvendighet innen få år. Det består i å spise de hormonene kjertelen produserte - i nøyaktig riktig mengde.
    Påvisning av antistoffer + fall i fritt T4 er vanligvis nok til å forstå at men er behandlingstrengende.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    16

Takk for svar, skal ringe legen over helgen, kanskje jeg kunne ha fått et problem mindre.
    Kanskje det er en medvirkende årsak til at leddene er blitt så dårlige også, og generelt har jeg hanglet mye siden siste fødsel for fem år siden

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    16

Question Spreng i hodet...

Stoffskiftet mitt er lavt, og jeg er i elendig form. Innimellom føler jeg meg influensasyk, sprenger i hodet, som om blodtrykket stiger (har ganske lavt blodtrykk)vondt i brystregioene, og er plaget med forferdelig mye hjerterytmeforstyrrelser. Kan plutselig få svettebyger og skjelvinger, er ikke i overgangsalder, og fryser konstant.
    Er under utredning for revmatisme i tillegg.
    Er det andre som har lignende plager? Ikke får jeg tak i fastlegen min for å høre om ev. medisinering heller.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du nevner jo typiske symptomer som jeg hadde iallfall. Særlig den influensafølelsen. før jeg fikk diagnosen var det jo den jeg gikk til legen for å bli kvitt.
    Og de sendte meg til alle mulige spesialister - - - bla reumatolog - - - flere ganger. (hvor jeg forøvrig fikk en fibromyalgidiagnose)

Når jeg leser hva du skriver så slår det meg - ganske kraftig - at de har jo ikke lært en dritt på 30 år !

Spør du meg om gode råd, så kan du ikke vente i 30år før noen får ut finger'n !
    Og spør du meg, så er ikke legen du bruker nå verd å kaste bort verdifull tid på - finn en annen !
    Søk på nettet, finn en passende og kast deg på "hornet".
    ("hornet" er forståelig for de som husker hvordan en telefon ser ut....)
    Ikke sikekrt valget er så stort, men Oslo og større byer har et utvalg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Hei Kanutte

Ja, du har alt for lave T4 verdier. Jeg ligger selv på omlag de samme verdiene, og kjenner meg godt igjen i de symptomene du beskriver.

Vet ikke om du så på Skavlan her om dagen. Der var det en hjerneforsker som selv hadde blitt rammet av slag. Hun fikk spørsmålet; hvor vil du helst ikke bli stukket med en kniv. Hun svarte i halsen som er forbindelsen mellom hjernen og kroppen. Og det er her kjertelen vår sitter.

Selv har jeg svært høye antistoffer nå - så kjertelen sliter virkelig. Det har ført til at halsen og brystet har blitt alt for trang. Det kjennes ut som om jeg har både halsbetennelse og bronkitt. Og hele bakhodet trekker seg til tider sammen. Veldig ubehagelig.

Ifølge min osteopat fører det til sirkulasjonen ut til overkroppen svekkes. Bindevevet og muskler trekker seg sammen. Hender blir kalde/dovner. og det oppstår kraftige spenninger.

På samme måte går sirkulasjonen opp til hodet veldig tregt. Jeg jobber i snegletempo. Dette er vanlige symptomer for lavt stoffskifte.

Selv hadde jeg en periode hvor jeg tolket alle symptomene og trodde at jeg hadde all verdens andre diagnoser i tillegg. Det ble etterhvert en stor psykisk belastning, så de thar jeg sluttet med. Ifølge min lege vil jeg føle meg helt for dårlig helt til jeg får T4 opp på et nivå rundt 21- 26. Det gjør de alle fleste.

Men man må jo leve i mellomtiden; selv har jeg erfart at osteopati og akupunktur hjelper mot mye.

Lykke til

hilsen

Vår

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av Vår Vis post
    Hei Kanutte

Selv hadde jeg en periode hvor jeg tolket alle symptomene og trodde at jeg hadde all verdens andre diagnoser i tillegg. Det ble etterhvert en stor psykisk belastning, så de thar jeg sluttet med. Ifølge min lege vil jeg føle meg helt for dårlig helt til jeg får T4 opp på et nivå rundt 21- 26. Det gjør de alle fleste.

Lykke til

hilsen

Vår

Ja, det er akkurat det, når en ikke får den hjelpen en trenger. Og det er jo derfor jeg også skal til revmatolog for å finne ut av ting, og det må vel være en enkel sak dette med å regulere stoffskiftet i forhold til mye annet. Og på den blodprøveseddelen er anti-TPO uthevet siden den ligger på 236 (0-15), så da burde legen ta tak i dette om ikke annet. Har ikke funnet ut hva E-RDW er, men den også er forhøyet, og ferritin er altfor lav, det vet jeg har vært i mange år.
    Det blir så slitsomt å gå sånn å hangle i månedsvis, og hva skal du si feiler deg om noen spør hvorfor du ikke kommer eller var der etc.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Er ike så lett å finne fram i dette kanutte.
    Her er det litt om prøven du lurer på :
    http://www.unn.no/laboratoriehaandbo...067-14289.html

anisocytose betyr bare at de røde blodlegmene har forskjellig størrelse, og jo høyere tall, jo større er forskjellen.
    Her står det litt mer om tolkingen av dette : http://www.uus.no/labus/index.asp?bo...slo-sykehusene

Nå skal du ikke ta min tolking foran fagkunnekapens, men det kan jo være din lagvarig lave ferritin som er årsaken.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    16

Takk for svar her.
    Må jammen si jeg er imponert over hvor flinke dere er til dette også å finne frem til ulike linker

Dette har vært til mye hjelp, fastlegen min slutter neste uke, og denne uken har han ikke vært der, men turnusen jeg var hos, virker som hun kanskje kan ta tak i noe. Hun skulle ringe igjen imorgen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av kanutte Vis post
    Må jammen si jeg er imponert over hvor flinke dere er til dette også å finne frem til ulike linker
    Det bliver du også om et par år, Kanutte
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  3. høyt eller lavt stoffskifte dere som har peilin på dette
    Av lene84 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 05-05-07, 08:56
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn