Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    2

Standard Hjelp med blodprøvesvar

Hei.

Jeg har ikke følt med helt 100 prosent de siste månedene, og jeg har hatt mange av symptomene på høyt stoffskifte. Min mor har lavt stoffskifte, så stoffskifteproblemer ligger tydeligvis i familien. Derfor gikk jeg til legen for å sjekke dette. Tok blodprøvene og fikk disse resultatene:

TSH 3,8 (Referanse: 0,40 - 4,50 mIE/L)
    FT4 23 (Referanse: 9,5 - 22,0 pmol/L)

Fikk beskjed av legen at FT4 var litt for høyt, men at det ikke var nødvendig med behandlig siden TSH var innenfor referanseområdet. Har lest at de i USA mener at TSH-referanseområdet ikke bør være høyere enn 2,5 mIE/L og at 95 prosent at de med normalt stoffskifte ligger under 2,5 mIE/L.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Hva mener dere? Kan jeg ha høyt stoffskifte? (Jeg er gutt på 23 år.)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp med blodprøvesvar

Du har høyt stoffskifte.
    fT4 er jo den mengde stoffskiftehormon som er frigitt stoffskiftehormonlageret.
    Men om dette er årsaken til dine problemer er ikke godt å si.
    fT4 omdannes til fT3 før det virker som stoffskiftehormon.

TSH regnes jo som et mål på hva ditt kontrollorgan i hjernen bedømmer stoffskiftet til å være.
    Det finnes flere markører som er aktuelle som en slik "bedømmer".
    feks SHBG, og bør jo tas for å få et bredere innsyn i hva kroppen synes.

Det er noe ureglementert i at fT4 er så høy som den er, når TSH er så høy.
    TRH er i teorien lav når stoffskiftet er høyt.
    Antistoffprøver vil kunen si noe om årsaken er i finne i kjertelsykdommer (anti-TPO og TRAS)

Du burde jo ikek slå deg til ro med dette synes jeg.
    Forlang flere prøver.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    2

Takk for svar.

Legen sa vi skulle vente i seks måneder før jeg tok ny blodprøve. Jeg synes det er for lenge å vente, så jeg bestiller heller tid etter to-tre måneder tror jeg.

Noen som har en liste over hvilke tester en fullstendig blodprøve må inkludere? Greit å ha med til legen hvis han ikke har god nok kunnskap om stoffskifteproblemer.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Syns jeg også - er for lang tid å vente !
    Ta med anti-TPO og TRAS da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Nye blodprøvesvar
    Av anha i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 24-11-07, 22:28
  2. Blodprøvesvar.
    Av Irgni i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 01-03-07, 21:08

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder