Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
28-05-09, 20:05 #1
Lavt stoffskifte og problem med amming?
Jeg er ny her på forumet og lurte litt på om det er flere som har opplevd problemer med amming når man har hatt uoppdaget lavt stoffskifte i tiden etter fødsel? Jeg fødte en liten gutt for litt over et år siden, og i de tre første månedene slet jeg VELDIG med å amme. Melka usedvanlig treg, jeg fikk store blemmer på brystvortene og det var i det hele tatt et slit å mate gutten min. Opplevde tette melkeganger ca. 2-3 ganger i uken og 1 brystbetennelse. Til slutt måtte jeg bare gi opp hele amminga. Det bestemte jeg meg for da jeg fikk svar på at jeg hadde lavt stoffskifte. Da var jeg ganske langt nede og helt utkjørt.
Så er det andre som har opplevd noe lignende? Kom gjerne med innspill
Forøvrig synes jeg det er på tide at man sjekker stoffskiftet i forbindelse med graviditet/fødsel da man er særlig utsatt i den situasjonen. I mitt tilfelle var det min mor som ba meg sjekke stoffskiftet siden det ligger i familien og jeg var tydelig redusert da og klarte overhodet ikke å ta meg av sønnen min.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
31-05-09, 17:18 #2
Sv: Lavt stoffskifte og problem med amming?
Ja, jeg sleit med mye av det samme, betennelser, masse rot og tull, treg melk og for lite melk. Hypotyreose ble oppdaget 3-4 år senere. Fikk lavt stoffskifte enten ved fødsel eller mye tidligere. Satt hver natt i flere måneder med elektrisk melkepumpe og nesten sov meg gjennom pumpinga. En eldre og nesten litt militant lege på helesestasjonen foreslo å bare droppe å amme og heller bruke flaske, men jeg gjorde begge deler til han var femten måneder. Jeg tror de er mye bedre nå på helsestasjonene enn da for atten år siden. Jeg hadde fødselsdepresjon (ikke uvanlig ved hypotyreose, men det var det ingen som sa noe om!) og første halve året var forferdelig. Jeg husker jeg gikk i gatene i byen med barnevogn og tårene rant og rant. Ingen tok notis av fødselsdepresjonen. Fikk høre av en psykiater at jeg klarte meg jo bra, som var så verbal! Så tre år senere tok jeg selv initiativ til å starte i terapi. Og tok masse blodprøver på eget initiativ som tilslutt viste lavt stoffskifte. Problemet med hypotyreose er jo at det er så mye som likner i symptomer, diabetes, psykiske lidelser etc. Men leger er ikke alltid flinke nok til å jakte på rett "dyr"! Det er så lett å peke på psyke, på helseangst/hypokondri. Og jeg vet heller ikke om de er flinke til å se linjene arvemessig: min mor har også lavt stoffskifte. Svært mange jeg kjenner har mødre med samme lidelse. kanskje er de flinkere til å spørre om andre har det i familien når det gjelder hjerte/karsykdommer ("mannesykdommer")?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-06-09, 18:16 #3
Takk for svar Ruth, er litt spent på om det blir lettere å amme barn nr. to om vi da får en til. Men jeg vil overhodet ikke gå gjennom det samme slitet en gang til. Det var altfor tøft. Og vil si det er endel ammepress ute og går i samfunnet for tiden. Synd, men man blir fort overkjørt og får dårlig samvittighet om man ikke ammer. Nå vet jeg bedre! Helsa må komme i første rekke. Både den psykiske og fysiske.
Ja, jeg fikk også diagnosen fødselsdepresjon og ble henvist til BUP. Men følte at det ikke kunne være en alvorlig depresjon. Det var først når jeg ble skikkelig fysisk dårlig jeg fikk sjekket det lave stoffskiftet. Så da begynte alle å fundere på om fødselsdepresjonen kom av lavt stoffskifte, og det er vel en klar sammenheng der. De er vel generelt flinkere til å ta en fødselsdepresjon alvorlig. Jeg skulle bare ønske de kunne ha en lavere terskel for å sjekke stoffskiftet også.
Nå er jeg overhodet ikke deprimert og føler meg ganske bra, så håper på at jeg snart kan vurdere et barn til om ikke så altfor lenge
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-06-09, 19:17 #4
Så bra! Å ha det bra, trenger vi noe mer? Og kjenn etter hva som er best for deg, amming eller flaske. Stresses mor av amming, er det sikkert like bra med ro og flaske. Det er virkelig mye pes med å gjøre det riktig, være gravid (naturlig og sterk til ungen plopper ut!) føde naturlig uten dop og hjelpemidler (helst hjemme!) og ha melk som spruter ut slik at du kan gjerne amme en ekstra! Mange myter og forbilder. Lett å glemme at barnefødsler var farlig for kvinner i gamle dager.
Lykke til!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-06-09, 19:26 #5
Hei!
Trist å høre at det var så vanskelig med ammingen. Jeg lurer på om en del ting henger sammen. Men min 1. barn ble jeg deppa, fikk som deg tette melkeganger flere ganger, såre bryster, osv. Jeg gikk faktisk til fastlegen på det tidspunktet og bad om utreding for lav stoffskifte. Testet bare TSH og fritt t4 og t3. Nå 8 år senere få jeg endelig testet mer grundig og finner høy antistoffer (anti-TPO).
I allefall når jeg fikk barn nummer 2 hadde jeg gjort en del endringer i kostholdet... blitt nesten gluten og melk fri og kuttet sukkeret nesten helt ut og begynt å spise mye mindre karbohydrater. Jeg fikk aldri tette melkeganger med barn nummer 2 og ble ikke deppa. Så jeg har veldig tro på at du kan komme langt med å endre kostholdet. (Kosthold endringer har hjulpet meg over de verste symptomene mine, men det som er igjen er at jeg fortsatt mangler en del energi...)
Skulle jeg tenke på å bli gravid igjen nå hadde jeg spist masse suppe laget av kraft fra økologiske bein (gir mye mineraler), mye kokosolje, bløtkokt egg, mye økologiske lever, masse grønt, tran, hjemmelaget surkål (slik at du får i deg masse probiotika) og ikke noe korn, melk, sukker, eller andre høy GI matvarer.
Kanskje det hjelper, jeg håper det!
Lykke til med å få et barn til og håper at du kunne få det bedre med ammingen!
Hilsen Lulu
Nylig oppdaget høy anti-TPO verdier og skal prøve å få tak i armour! Må også teste ut barna for det - de har sky høy kolesterol... mistenker at alle har stoffskifte problem...
-
03-06-09, 20:48 #6
Hej Lulu

Hvis du sørger for at benytte lecithin i madlavningen - f.eks. drysse lidt på maden på tallerkenen, eller blande i maden når den er færdigkogt - findes også som granulat - vil den holde blodets kolesterol flydende og på denne måde vil kunne udnyttes bedre til f.eks. syntese af D-vitaminet og andre fedtopløselige vitaminer samt fremme dannelsen af prohormoner (af kolesterol). Lecithin modvirker desuden netop af samme årsag - dannelsen af faste belægninger i blodårene. Guld værd for stofskiftesyge, der ellers forsøges behandlet mod kolesterol med statiner. DET ville jeg end ikke udsætte en fjende for.
Lecithin findes også som kapsler og til at drikke. Jeg har altid (30 år?) selv brugt denne, både til mig selv og min dreng. Den findes også uden vitaminer, men ikke sikkert at den findes i Norge.
Rigtig god bedring med dig og børnene
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-06-09, 21:21 #7
Ja, jeg har såvidt begynt å endre kostholdet nå. Spiser en god del bløtkokte egg, drikker ikke melk, men spiser endel ost og andre matvarer med melk i. Ser at melk og mel er det vanskeligste å unngå. Ellers går det mye i grønnsaker og hvitt kjøtt, samt fisk. Spiser ellers lite sukker, så jeg er på god vei allerede. (Heldigvis liker jeg ikke så veldig godt sjokolade
så den er relativt lett å unngå)
Har hatt min første time hos Oftebro, så i morgen tidlig skal jeg ta blodprøver for å sjekke det meste
Ser for meg de tapper en halvliter.
Så får jeg prøve å følge kostholdsrådene han kommer med etter resultatene foreligger. Blir spennende å se.
Men det er slettes ikke rart om man sliter med amming når man har lavt stoffskifte vil jeg tro. De fleste prosesser i kroppen blir jo tregere.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-06-09, 21:26 #8
Lecitin fikk jeg forresten anbefalt når jeg hadde tette melkeganger. Hjalp desverre ikke meg med de tette melkegangene. Men jeg ser at det også skal hjelpe hukommelsen. Spørs om jeg ikke skal begynne på det igjen. Kortidshukommelsen min er elendig om dagen.

Takk for tips Anisa :idea:For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
04-06-09, 06:39 #9
[/QUOTE]Men det er slettes ikke rart om man sliter med amming når man har lavt stoffskifte vil jeg tro. De fleste prosesser i kroppen blir jo tregere.[/QUOTE]
Kanskje det er derfor jeg fikk ikke problemmer med melk lekasje som andre kvinner? Det kunne også forklare hvorfor mine barn måtte suge dagen og natten lang? Det var kanskje nødvendig for å få nok... De ble virkelig god og feit da...
Det hørtes ut som du har kommet langt med kostholdsendringer! Bra! Heldig at du ikke liker sjokolade. Det savner jeg fortsatt! Men jeg tror at for å føle deg best og for å lykkes best med ammingen burde du kutte ut mel/melk helt. Når vi kuttet ut alt av melk produkter unntatt smør for sønnen min så når vi endelig sluttet med smør også gikk han amok for å prøve å finne det! Det påvirker hjernen på en negativ måte hvis du har problemer med det.
Håper at du kommer et steg videre med resultatene fra dine blodprøver!
Lykke til!!!
Vennlig hilsen,
Lulu
Lignende tråder
-
problem med øynene
Av pling i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 11Siste melding: 14-03-09, 10:27 -
Problem ved langtidsbruk av levaksin?
Av superk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 19-01-08, 18:50 -
Amming og stoffskifte...
Av Tusull i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 09-07-07, 22:17 -
Amming og Levaxin gir søvnløse og stressa babyer?
Av RIGG i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 11-09-06, 19:30

Svar med sitat

Bokmerker