Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Høy anti TPO
Hybrid View
-
15-04-09, 13:39 #1
Høy anti TPO
Er "ny" i gamet og trenger hjelp til å tolke prøvesvarene mine. Legen stadfester at jeg har lavt stoffskifte og trenger å begynne med Levaksin. (Og det skal jeg
) Prøvene viser: TSH - 13,3
FT4 - 9,1
Anti TPO - over 1000 (tusen).
Er litt engstelig for TPO'n min jeg... Har jeg grunn til å være det?
Skal til kontroll hos fastlegen om 6 uker. Bør jeg kontakte endokrinolog?
-
15-04-09, 19:06 #2
Sv: Høy anti TPO
Engstlig er ikke bra å være vel ?
Du har fått en thyreoiditt - og slik begynte det for 90% av de som medisineres. Det hevdes at størstedelen av de som medisineres har det bra - så engstelsen er nok litt tidlig ?
Bedre å bruke tia på å sette seg inn i hva dette egentlig er, og du er jo godt igang da.
Usikkerhet og uavklarte forhold rundt å leve ditt liv med hypothyreose - og hva det vil ha å si for deg, er jo forstålig. Jeg ante ikke hva det var, og det hjalp å lese.
Mitt råd til alle er å utdanne seg så godt man kan i sin egen sykdom.
Behandlerapparatet kjører mye på rutine og trur mye som ikke stemmer - ikke la deg kjøre over av det.
Anti-TPO er en test som avslører thyreoiditt (som også kalles Hashimotos)
Det er kroppens eget immunforsvar som feilreagerer og tror at kjertelens vev er fientlig. Så produseres det antistoffer mot kjertelvevet, og det er dem du er engstelig for ?
Det behøver du ikke å være, det er kun kjertelvevet som angripes, sies det fra autorisert hold.
Ikke alle pasienter er helt enig - noen kjenner seg dårligere når de har mye antistoffer. Det er jo en slags betennelsestilstand kjertelen kommer i, og noen kan vel reagere på dette som på mange andre ting.
Men disse reduseres kraftig når "jobben er gjort" og kan bli helt borte.
Du kan ikke kontakte Endokrinologer - det er fastlegens jobb å henvise deg. Denne vet hva Endoen krever for at du skal bli henvist.
Det kan absolutt være en fordel at øverste ansvarshavende ser på deg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-04-09, 21:28 #3
Tusen takk for svar n'Finn! Ja, jeg skal prøve å lese mere om sykdommen, men for tiden føler jeg meg bare sliten, urolig i kroppen, og svært ukonsentrert og orker rett og slett ikke studere så mye "nytt".
Jeg har sikkert lagt sammen 2+2 og fått 5
, trodde det var "vanlig" å operere bort skjoldbruskkjertelen med anti TPO på over 1000. Godt å vite at problemet kan avhjelpes med "bare" medisin!
Finnes det endokrinologer ved private klinikker? I så fall - hvor? Jeg føler meg så veldig dårlig. Daglig hjertearytmi, "mister hodet" veldig ofte, store søvnvansker (sover maks. 6 timer i døgnet - selv med Imovane).
Beklager at jeg klager sånn...
Regner med at mange har det på samme måte?!
1+1
-
15-04-09, 22:34 #4
Forstår deg godt - ikke lett å konse lenge av gangen.
I Oslo finnes jo flere privatpraktiserende Endokrinologer.
Men de er jo dyre da.....
www.balder-klinikken.no er mer helhetlig, og flere har gode erfaringer her.
Men er dyrt her og da.
Antistoffer ødelegger kjertelen ved at de påfører den en slags betennelsestilstand. Når denne er over, fjerner kroppen resten selv.
Her kan du bare beklage deg så mye du vil mener jeg - ingen restriksjoner på slikt her da 1+1
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Anti-TPO
Av Vimseliten i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-11-08, 12:49 -
Hva er anti-tpo??
Av Lillejenta i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 16-02-08, 15:02 -
Anti TPO
Av Rafael i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 9Siste melding: 18-09-07, 08:10 -
Anti-TPO
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 23:02 -
Anti TPO
Av Bente i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 11Siste melding: 15-06-05, 18:45

Svar med sitat
Bokmerker