Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Romsdal
    Alder
    50
    Meldinger
    3

Post Ny med diagnose høyt stoffskifte

Hei alle samme! Mye og lese her på forumet og mye nyttig informasjon. Jeg fikk stilt diagnosen for 5 dager siden. Har da gått i 4-5 mnd. og vært slite, trøtt - men sovet dårlig, indre skjelvinger, svak muskulatur, tørr øyne, kviser, irritabel.... Trodde selv det skyldtes høyt blodtrykk som jeg hadde under en graviditet, lignet mye på følelsen jeg hadde da. Var hos fastlegen som umiddelbart mistenkte stoffskiftesykdom og tok prøver for det. Torsdag kveld ringer fastlegen og ber meg komme til lege førstkommende mandag for å starte medisinering. Hva tenker jeg??? Dette må være feil, kan jo ikke være så galt, kanskje jeg har hatt litt høyt på prøvene, men sikker normalt igjen hvis jeg tar nye nå... Men nei da.. Nå har ikke jeg fått med meg hva disse verdiene heter og hva de bør ligge på enda, men ihvertfall så har jeg FT4 på 56, de andre verdiene husker jeg ikke. Har startet på Neo-M med 60mg pr.dag, og ble sykmeldt 50% til neste kontroll før påske. Skal til spesialist for undersøkele og en slags "røntgen" av skjoldbruskkjertelen. Føler meg litt "tom", er lei og sliten... Hva skjer nå? Hva vil dette innebære videre? Hvor langvarig kan dette bli? Hva er bivirkninger, konsekvenser av sykdomme? Kan jeg bli gravid med en sterkt ønsket nr.3? Mange spørsmål som svirrer rundt i hodet, tror nok dette forumet vil bli aktivt brukt i tiden fremover.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ny med diagnose høyt stoffskifte

Kan du ha fått dette i forbindelse med fødsel ?
    Har du positiv TRAS prøve ?

Du bør sikkert av-vente spesialisten, men TRAS stoffer er kurable i de aller fleste tilfeller og Neo-Merc er jo en av de medisinene som kan brukes.

Det er lurt å lese seg opp på temaet før møtet.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    og Neo-Merc er jo en av de medisinene som kan brukes.
    Hej n`Finn

Var der ikke noget om, at Neo Mercazole kan ikke altid tåles af alle lige godt og at, i så fald, er der andre præparater man kan be` om i stedet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Romsdal
    Alder
    50
    Meldinger
    3

Siste graviditet var i januar 2004, og har ikke hatt noen plager før de siste 4-5 mnd. TRAS-prøven måtte sendes til annet laboratorie, så det ble sendt i går.

Hildemor Gjest

Hei

Det er umulig å forutsi hva som skjer med deg videre. Det hadde selvfølgelig vært fint om man kunne garantere at behandling med Neo fungerer og vil fjerne denne sykdommen hos deg, men det kan man ikke. Behandlingen er startet (basert på prøver med en FT4 på 54 og sikkert en ikke-målbar tsh). Behandlingen er ment å bremse stoffskiftet ditt (hvis du er heldig). Tåler du behandlingen vil den gå sin gang med oppfølging via blodprøver, redusering av dose, mulig tilskudd av Levaxin. Tåler du den ikke og ikke responderer som de forventer bringes andre behandlingsalternativer på banen.

Du får google litt, mye info der ute. Har du konkrete spørsmål kan det være lurt å notere de før møte med spesialisten.

Jeg har hatt hyperthyreose og tålte ikke Neo. Jeg har derfor blitt behandlet med radiaktivt jod, dvs at jeg i dag har lavt stoffskifte, kronisk og behandles med Levaxin. Det har vært og er en slitsom reise for meg, men din reise kan man ikke spå noe om

God bedring!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Den foretrukkne thyreostatika er Neo-Merc, men noen får bivirkninger av den.
    Da kan man bruke Propyltiouracile. Denne er på registreringsfritak, men er ikke av biologisk opphav og det skal bare gis en melding fra ordinerende lege.
    Den virker, og skal brukes litt anderledes enn Neo-Merc.

Behandlingsmålet er det samme, å ta knekken på antistoffene slik at TSH gjenvinner kontrollen over kjertelen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 16-11-08, 14:33
  2. Svar: 4
    Siste melding: 11-11-06, 16:27
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn