Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard HVA skal jeg spise? Hjelp!!!

Jeg husker ikke tallet, men jeg har høyere Iga enn det som er normalt. Kan det bety at jeg har cøliaki eller en annen allergi?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Forhøyet Iga

Når man tolker blodprøveresultater, så er det et samlet bilde man prøver å sette sammen. Man ser ikke på ett enkelt resultat og maler fanden på veggen hvis det er utenfor ref-verdi.
    IGA har ikke spesifikt med allergi å gjøre og man kan ikke tolke dette uten samtidig støtte fra andre, samtidig målte parametere.

En av dine andre posteringer oppgir du feks. B9 til langt over grenseverdi, noe som, så vidt jeg begriper gir motsatte tanker med hesnyn på tolking i retning av cøliaki.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Re: Forhøyet Iga

forhøyet IgA kan noen ganger tyde på cøliaki. Og forøyede levertall, kan også være typisk.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard HVA skal jeg spise? Hjelp!!!

Hva er det jeg skal spise da, jeg som trolig har Hypotyreose (Type 2), og gluten-allergi...

I de 12 årene jeg har blitt behandlet med Levaxin og Liotyronin har jeg prøvd å spise ting som er i dietten min, men det har vært vanskelig..

Nå kan jeg ikke ha gluten (hvete) heller. Hva i svarte granskauen skal jeg spise nå? Jeg kan ikke bare sitte og knaske på salatblader heller.. Eller bare kyllingfilet.. Jeg må ha noe mer!

Noen tips?

I dag har jeg spist:

1/4 agurk
    1/3 paprika
    3 pizzastykker med glutenfri bunn fra Dolly Dimples
    En stor bolle med glutenfri pasta med pastasaus
    1 stor pommes frites på McDonalds

....og det var det jeg har spilt i dag. Litt lite, og kanskje ikke dritsunt. Men det var nå dagen i dag. Jeg orker ikke kjøpe mat (har også null kroner) og jeg orker ikke lage noe... HVA GJØR JEG DA?

Har så stort press i hodet at jeg ikke klarer noe.. Jeg har presset meg til å skrive nå! Og det gjør vondt for hver bokstav!!!

Hildemor Gjest

Standard Sv: HVA skal jeg spise? Hjelp!!!

http://www.ncf.no/?dokId=38

http://www.matoppskrift.no/sider/Bok_info.asp?ID=1106

Jeg har ingen kunnskap om glutenfri mat, men jeg antar at det som ved å være vegetarianer krever kunnskap. Et søk på google ga mer enn nok informasjon til at jeg forta meg ut igjen, men limte inn et par linker til deg

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    33

Standard Sv: HVA skal jeg spise? Hjelp!!!

Jeg lager som regel en type "brød" av Bokhvete. Bokhvete er frø og helt glutenfritt. Og veldig mettende (proteinrikt).

Rett i underkant av 5dl bokhvetemel (sammalt) fra Helios. Helsekost.
    2 spiseskjeer olje (oliven, raps)
    Så vidt over 3dl vann.

Rør i en bolle og sett et kryss til 4 like deler. 1 del trykkes ut i stekepannen og stekes lett på hver side. Bør spises lunken. Kald blir den ikke spesielt god. 1 del tilsvarer nok 2 gode brødskiver. Pålegg etter ønske.

Resten av deigen kan oppbevares i kjøleskapet med plast over bollen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Hva gjør man når man vil spise noe godt?

Hei Thomas!

Jeg vet hvordan du har det!

Pizza: bunnen kan du lage av mel som du lager av nøtter. Her er oppskriften. Du greier godt å lese engelsk vet jeg:

Baking at Home
    p. 142 "Gut and Psychology Syndrome" by Dr. Natasha Campbell-McBride

The Basic Bread/Cake/Muffin Recipe

2 1/2 cups of ground almonds
    1/4 cup of softened butter (or coconut oil, goose fat, duck fat or home-made yoghurt or creme fraiche)
    3 eggs

Ground almonds you can buy in most health food shops. Instead of ground almonds you can use walnuts, pecans and hazelnuts, which you can grind in your food processor to a flour consistency.

Mix all the ingredients well. You may want to add more or less ground almonds to reach porridge-like consistency. Grease your baking pan with butter or ghee, line it with greased baking paper and put the mixture into it. Bake in the oven at 150 degrees C (300 degrees F) for about an hour. Check occasionally with a dry clean knife, if the knife comes out dry then the bread is ready.

To make variations of this bread you can add some salt, pepper, dried herbs, tomato puree, grated cheddar cheese (if well tolerated), nuts, seeds, dried fruit, fresh or frozen berries, chunks or cooking apple, grated carrot, chunks of pumpkin (without the skin and seeds). If you want to sweeten the mixture add 1/2 cup of honey into it and/or 1 1/2 cups of dried fruit (dates, apricots, raisins, figs) and/or 2 ripe bananas. If the dried fruit is too hard, soak it in water for a few hours to soften.

Improvise, try to make your own variations. You can bake this mixture as a bread or cake or in small paper cups as muffins or make a pizza base. It really is very easy and manageable even for the most inexperienced cooks.

Du kan lage "Is" av frøssne bær blandet i kjøkken maskinen med banan. Har du prøvd frøssen banan? Det er MYE søtere enn vanlig!

Potetgull er det ikke akurat, men vi elsker å spise "friterte grønnsaker":

Du tar en av delene oppi en langpanne og drysse med noe fett (olivenolje, kokosolje, eller smeltet smør) og masse salt:
    Brekkbønner
    Squash i lange strimler
    gulrot i lange strimler
    nepe i lange strimler

steke i ovn i 20 min på varmluft hvis du har circa 150 grader frem til at det blir litt sprø eller godt stekt.

Det er det jeg har å bidra med av dine ønsker. Det er nok tøft når man er fysen på noe godt og går på så hard diet. Jeg vet alt om det.

Kos deg, bon apetit!
    Lulu

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Hva gjør man når man vil spise noe godt?

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Akkurat nå er jeg lei av egg. Lei av biff. Lei av grønnsaker. Lei av vann.

Jeg vil ha noe NYTT. Jeg vil ha noe SØTT. Jeg vil ha...

* Pizza
    * Kebab
    * Sushi (Maki)
    * Sjokolade
    * Is
    * Potetgull

Hva i svarte granskauen skal jeg spise nå som jeg har lyst på disse tingene? Glutenfritt finnes det alternativer - Men de er alle HøyKarbo. Alt med sukker er fy fy. Spiste nettopp 4-5 skjeer med is. Har dårlig samvittighet og føler meg elendig nå.

Men jeg vil fortsatt ha noe "godt" - Hjelp!

Jeg er trøtt, sliten og lei. Og vil ha noe godt.

Anyone???
    Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg såååå godt igjen.
    Jeg sprakk på nesten alle de tingene der i helgen ..
    Foruten sjokolade og sushi.
    Så nå er det vel bare å psyke seg opp og begynne på nytt igjen...
    Kebab går vel ann å spise hvis man ikke spiser brødet??
    Det har i hvertfall jeg gjort.
    Synes også det er utrolig vanskelig.
    Elsker feks. pizza og potetgull... men vet jo at det ikke er bra.
    En ting som kan være godt som snacks er ostechips - se på matloggen min.
    Har funnet ut at jeg må omstrukturere kjøleskap og matvarer hjemme.
    Har alt for lite "riktig" mat å velge imellom.
    Skal ta en en handletur og kjøpe inn masse ulike typer kjøtt etc.
    Kjenner meg veldig godt igjen i problemstillingen, du er ikke alene!
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Lignende tråder

1. Hvilke matvarer bør man spise/ikke spise? Hvordan bør...osv.
    Av Dolphin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 12
    Siste melding: 13-12-15, 13:33
  2. Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
    Av mammantileir i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 18
    Siste melding: 05-12-11, 19:54
  3. Skal det ta så lang tid?
    Av Lillejenta i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-11-08, 16:40
  4. Jeg skal på skole
    Av skaye i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 10-03-07, 11:39

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn